Dr. Hilco van Elten is hoofddocent Financieel Management aan Nyenrode Business Universiteit. Hij maakt deel uit van het Nyenrode Faculty Expertisecenter Corporate Reporting, Finance & Tax.
Van Elten is een ervaren onderzoeker op het gebied van management accounting & financial management, zowel voor eigen (voornamelijk kwantitatieve) onderzoeksprojecten als voor betrokkenheid bij en/of begeleiding van grote onderzoeksprojecten. Gedurende zijn loopbaan heeft Van Elten meer dan 100 studenten geadviseerd tijdens hun afstudeerproject.
Zijn liefde voor onderzoeksmethoden en wetenschapsfilosofie hebben hem geleid naar het ontwerpen, coördineren en geven van cursussen in onderzoeksmethodologie aan meerdere universiteiten (Nyenrode, Rijksuniversiteit Groningen, Open Universiteit, Christelijke Hogeschool Ede en Erasmus Universiteit Rotterdam) voor studenten van alle niveaus (bachelor, master, PhD). Van Elten kwam weer terug bij Nyenrode als hoofddocent Financieel Management.
Nevenactiviteiten
- Dagelijks begeleider van twee promovendi in Healthcare Management
Meest relevante publicaties
- (With S. Sülz, R. Wehrens and E. van Raaij) "Big data healthcare innovations - performance dashboarding as a process of collective sense-making" Journal of Medical Internet Research doi.org/10.2196/30201 (2022)
- (With I. de Loo and F.F.J.M. Schaepkens) "Managing the Performance of Value Based Healthcare: Insights and Recommendations" (working paper)
- (With E. Zwaagstra-Salvado and E. van Raaij) "The Linkages between Reimbursement and Prevention: a Mixed-Methods Approach" Frontiers in Public Health doi.org/ 10.3389/fpubh.2021.750122 (2021)
- (With S. Sülz and B. van der Kolk) “Performance Measurement in Dutch Hospitals: Exploring Use and Performance Effects amongst Medical and Business Managers” Health Care Management Review Volume 46 - Issue 3 - p 217-226 doi.org/10.1097/ HMR.0000000000000261 (2021)
- (with S.K. Widener and R.F. Speklé) “Creativity and Control: A Paradox. Evidence from the Levers of Control Framework” Behavioral Research in Accounting, (fall 2017). doi.org/10.2308/bria-51759.