Een ecosysteembenadering van marketing en innovatie maakt de analyse misschien wat ingewikkelder, maar geeft wel een beter beeld van de werkelijkheid.

Prof. dr. Bas Hillebrand is hoogleraar innovatie in toerisme aan Nyenrode Business Universiteit. Zijn leerstoel wordt gesponsord door de ANVR. Hij is vooral geïnteresseerd in de combinatie van marketing- en innovatie gerelateerde onderwerpen. Daarbij maakt hij graag gebruik van een ecosysteembenadering, waarbij hij niet alleen klanten, maar ook andere stakeholders (zoals leveranciers, overheden en NGO's) betrekt.

Bas Hillebrand studeerde bedrijfskunde aan de Universiteit van Tilburg en promoveerde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zijn proefschrift was getiteld "Internal and external cooperation in product development projects".

Zijn belangrijkste onderzoeksinteresse zijn onder andere stakeholder marketing, innovatie, ecosystemen, duurzaamheid en adoptietheorie. Hij heeft gepubliceerd in verschillende academische tijdschriften, waaronder Journal of the Academy of Marketing Science, Organization Studies, International Journal of Research in Marketing, Technological Forecasting and Social Change, Industrial Marketing Management, Journal of Product Innovation Management, en Journal of Service Management. Ook was hij coauteur van een boek over adoptie en verspreiding (De marketing van nieuwe producten; het adoptiemodel in de praktijk). Bas is lid van de redactie van Industrial Marketing Management en Journal of Product Innovation Management.

Bas Hillebrand ontving verschillende onderzoek subsidies, waaronder een Nederlandse Blockchain Coalitie-subsidie voor het project "Stakeholdersamenwerking en framing in de ontwikkeling en implementatie van Blockchain in Nederland", een NWO Sustainable Business Models- subsidie voor het project "Duurzame innovaties en hun maatschappelijke impact", een UWV-subsidie voor een project over stakeholdermanagement in het kader van E-diensten, een Transforum-subsidie voor het project "Identificeren van kritische stakeholders voor duurzame producten", een SenterNovem-subsidie voor het project "Energietransitie en samenwerking"; een actoranalyse van de projectportfolio energietransitie", en een AgentschapNL-subsidie voor het project "Uitbreiding en analyse van de Innovatiesensor".

Nevenactiviteiten

  • Hoogleraar marketingmanagement en innovatie aan de Nijmeegse School of Management, Radboud Universiteit Nijmegen.

Internationale activiteiten

Bas Hillebrand werkt samen met een groot aantal onderzoekers van universiteiten in andere landen, waaronder België, Duitsland, Finland, Oostenrijk, Nieuw-Zeeland, het Verenigd Koninkrijk en Italië. In 2014 was hij gast-hoogleraar aan de Universiteit van Namen.

Interesses

Bas bezoekt in zijn vrije tijd graag kunstmusea.

Meest relevante publicaties

  • Keiningham, Timothy, Zeya He, Bas Hillebrand, Jichul Jang, Courtney Suess, and Luorong (Laurie) Wu (2019). Creating innovation that drives authenticity, Journal of Service Management, 30(3), 369-391. https://doi.org/10.1108/JOSM-12-2018-0383
  • Hillebrand, Bas, Paul H. Driessen, and Oliver Koll (2015). Stakeholder marketing: theoretical foundations and required capabilities, Journal of the Academy of Marketing Science, 43(4), 411-428. http://dx.doi.org/10.1007/s11747-015-0424-y
  • Driessen, Paul H. and Bas Hillebrand (2013) Integrating multiple stakeholder issues in new product development: an exploration, Journal of Product Innovation Management, 30(2), 364-379. http://dx.doi.org/10.1111/j.1540-5885.2012.01004.x
  • Hillebrand, Bas, Jurriaan J. Nijholt, and Edwin J. Nijssen (2011). Exploring CRM effectiveness: an institutional theory perspective, Journal of the Academy of Marketing Science, 39(4), 592-608. http://dx.doi.org/10.1007/s11747-011-0248-3
  • Hillebrand, Bas, Ron G.M. Kemp, and Edwin J. Nijssen (2011). Customer orientation and future market focus in NSD, Journal of Service Management, 22(1), 67-84.  http://dx.doi.org/10.1108/09564231111106929.

Publicaties