Betere leider dankzij inzichten uit de neurowetenschappen

Prof. dr. Nick van Dam is hoogleraar Corporate leren & Leiderschapsontwikkeling aan Nyenrode Business Universiteit en IE University (Spanje). Daarnaast is hij partner, Chief Learning Officer en adviseur bij McKinsey & Company, en een van de docenten van de tweedaagse masterclass Neuroscience voor Managers aan Nyenrode Business Universiteit. ‘Mijn college gaat over leidinggeven in een tijd van veranderingen; een thema waar iedereen mee te maken heeft’, zegt Van Dam.

De afgelopen vijftien jaar is veel meer bekend geworden over ons brein. Vanuit de inzichten uit de neurowetenschappen leren we veel meer over onszelf; wie we zijn, hoe we ons gedragen en waarom. ‘Als je daar inzicht in hebt, kan je een aantal managementpraktijken toepassen om een betere leider te zijn’, zegt Van Dam. ‘Leiderschap begint altijd bij jezelf; je moet eerst jezelf kennen en begrijpen. Zo blijken leiders die mindful practices toepassen zoals sporten, naar muziek luisteren, lezen of mediteren veel beter in staat zichzelf te reguleren en kunnen daardoor ook beter leidinggeven en met anderen samenwerken.’

Positieve psychologie

Om succesvol te zijn in een snel veranderende omgeving en in organisaties, komt het volgens Van Dam altijd neer op wat er verandert in jezelf. In je rol als leidinggevende gaat veel veranderen. Er wordt een andere manier van leiderschap verwacht. Minder top-down en veel meer echt samenwerken; inspirerend leiderschap en verantwoordelijk leiderschap. Hoe kan je je verder ontwikkelen als succesvolle leider, en wat voor unieke leiderschapskwaliteiten kan je bij jezelf bovenhalen? Inzichten uit de neurowetenschappen en positieve psychologie geven je hierbij richting. Een voorbeeld: mensen kijken snel naar wat er níet goed gaat in organisaties. Maar wat kan je leren van wat er wél goed gaat en hoe kan je deze prakijken toepassen in andere situaties? Vanuit de positieve psychologie weten we dat mensen drie positieve emoties per dag nodig hebben om één negatieve emotie te compenseren. Wat betekent dit bijvoorbeeld voor de wijze van communiceren en samenwerken in organisaties?

Chatbots

Een actueel thema dat Van Dam in dit verband noemt, is de vierde industriële revolutie. ‘We zitten aan het begin daarvan, een nieuwe fase waarin organisaties de komende vijftien jaar veel nieuwe technologieën gaan gebruiken. Dat betekent wel dat bijna iedereen een aantal nieuwe competenties moet gaan ontwikkelen, zoals analytisch denken en innovatie en creativiteit. Zo trainen mensen inmiddels Chatbots om meer menselijkere vragen te stellen aan klanten die contact opnemen. Als organisaties door dit soort veranderingen gaan, wat betekent dat dan voor jou als leidinggevende? We weten nu beter hoe we neurologisch in elkaar zitten, hoe we ons gedragen en wat we kunnen doen om hier op een goede manier mee om te gaan.’

Succesvoller

Ook veerkracht komt aan bod: wat is het, waarom is het belangrijk, en hoe ontwikkel je het? Van Dam vertelt: ‘Dat is een parapluthema voor mijn college. Ik laat mensen ook nadenken over hun sterke kanten. Als je goed weet wat je natuurlijke talenten zijn en waar je energie naartoe gaat, zal je zien dat je succesvoller wordt in je werk. Ik vraag mensen informatie te verzamelen over zichzelf als leider. Maar ook het waarom komt aan de orde, omdat het daar bij leiders vaak begint: waarom doe je wat je doet, waarom is dat belangrijk voor je en wat is de impact? Mensen die dat voor zichzelf heel duidelijk hebben, zijn gemotiveerder, positiever, wendbaarder en geven niet snel op. Kortom, je leert in deze masterclass een betere leider te zijn en dus ook beter leiding te geven. Het inspireren, boeien en binden van mensen heeft een enorme positieve impact op een organisatie.’

Tijdens de masterclass Neuroscience voor managers combineren we de laatste kennis en inzichten vanuit de neurowetenschap met de meest actuele concepten binnen het leiderschapsdomein. Je krijgt inzicht in het hoe en waarom van je eigen gedrag en dat van anderen en hoe je dat kan veranderen. Je gaat praktisch aan de slag met thema’s als het ontketenen van brain agility, mindsets en het doorbreken van vastzittende neutrale patronen bij leiders.