Digitalisering: een klem of een uitdaging?

‘Cloud technologie, big data, robotisering – de ontwikkelingen op het gebied van digitalisering gaan razendsnel,’ zegt Barbara van Veen. Ze is onderzoeker, futuroloog mkb marktanalyses en één van de sprekers tijdens de masterclass Digitaal leiderschap in het bedrijfsleven van Nyenrode Business Universiteit. ‘Een belangrijke vraag is dan natuurlijk: hoe kan je als leider je organisatie zo goed mogelijk voorbereiden op veranderingen en gevolgen van digitalisering?’

‘Elke organisatie krijgt vroeg of laat met de impact van digitalisering te maken’, stelt Van Veen. ‘Ook de traditionele bedrijven die nu vooral op menselijke arbeid draaien. De grens tussen de echte en digitale wereld vervaagt steeds meer. Internet kent geen landsgrenzen, waardoor nieuwe problemen zijn ontstaan. Cyberaanvallen kunnen overal vandaan komen. Of denk aan het sneeuwbaleffect van fake news in social media: vroeger verspreidden nepberichten zich niet zo snel en waren deze gauw vergeten. Dat is nu anders én het kan bedrijven veel geld en een goede reputatie kosten.’

Algoritmes versus mensen

‘Een belangrijk effect van digitalisering is de groei van de kloof tussen bedrijven die nieuwe technologieën wel en niet adopteren. Doe je dat wel, dan weet je veel sneller wat je klanten willen en gaat je productiviteit en kwaliteit van je dienstverlening omhoog. Bedrijven die dat niet doen worden naar verhouding duur, langzaam en leveren een onvolledig product of dienst. De combinatie van kunstmatige intelligentie, Big Data en Internet of Things kan namelijk besluitvorming supergoed ondersteunen. Algoritmes zijn bijvoorbeeld sneller in staat om duizenden praktijkgevallen met elkaar te vergelijken dan mensen en kunnen daardoor snel en goed advies geven over strategische beslissingen. Maar of dat betekent dat algoritmes straks het werk van mensen gaan overnemen?’

Klem of uitdaging?

Van Veen vertelt over de druk die we steeds meer voelen door digitalisering: ‘Leiders die nu in actie komen, kunnen nog iets doen om die klem te ontspringen, want de technologieën moeten nog een stukje ontwikkeling doormaken voordat ze massaal worden toegepast.’ Haar advies is dan ook om dingen uit te proberen, fouten te maken en ervan te leren. ‘Dan is je organisatie zo goed mogelijk voorbereid op de enorme veranderingen die gaan komen.’

Digitaal leiderschap

Maar hoe doe je dat? ‘Waar je vroeger maar één stip op de horizon hoefde te bedenken, heb je er nu verschillende nodig. Je hebt een visie nodig op álle aspecten van de digitalisering’, stelt Van Veen. ‘We weten wel dat digitalisering alle aspecten van bedrijfsvoering raakt, maar hoe precies, dat weten we niet. Als manager kan je je bedrijf voorbereiden door het flexibeler te maken en meerdere perspectieven en strategieën te ontwikkelen. Dát is digitaal leiderschap. Ook is het belangrijk dat je stakeholders klaarstoomt voor de veranderingen. Gelukkig hoef je niet zelf op zoek naar alle antwoorden op de vraag hoe je dat het beste kan aanpakken. Tijdens de masterclass komen namelijk de aspecten en effecten van digitalisering aan bod. Ook leer je veranderprocessen binnen je bedrijf voor te bereiden. Deze masterclass is geschikt voor iedere manager die wil leren over de effecten van digitalisering.’

Na de masterclass Digitaal leiderschap in het bedrijfsleven weet je hoe je kan inspelen op de kansen en uitdagingen van digitalisering. Ook leer je hoe je jouw visie, strategieproces en leiderschapsstijl aanpast om jouw organisatie in de verwachtingen en mogelijkheden van digitalisering mee te nemen.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Nyenrode deelt kennis om leiders en professionals te helpen tijdens de coronacrisis. Abonneer je op L.E.S. in crisis.