Post-Master nieuw geïntegreerde stijl:

Een doorbraak in het opleiden van de accountant van morgen

Het nieuwe programma – programmatisch, holistisch en toekomstbestendig.

Per september start Nyenrode met een pilotgroep studenten binnen de nieuwe geïntegreerde Post-Master Accountancy. In dit programma zijn de laatste 1,5 jaar van de praktijkopleiding en de theoretische opleiding samengevoegd tot één samenhangend geheel. Deze integratie maakt onderdeel uit van de ontwikkeling naar een eigentijdse route naar het behalen van de RA-titel. We verwachten dat deze nieuwe vorm een volwaardige vervanger van het huidige curriculum is, zowel in theoretisch opzicht als in de praktische toepassing. Deze vernieuwing realiseert Nyenrode in nauwe samenwerking met de beroepsomgeving.

Leren in context: geïntegreerd en relevant 

Een belangrijk uitgangspunt in de nieuwe opzet is dat leren plaatsvindt in de context van de beroepspraktijk. Intervisie en trainingen in persoonlijke vaardigheden, zoals die nu in de praktijkopleiding zijn opgenomen, worden geïntegreerd aangeboden binnen het onderwijs. Deze sluiten aan bij de fase van de controlecyclus waarin de student zich bevindt, en versterken daarmee het leereffect. 

De wereld verandert – en de rol van de accountant verandert mee. In de vernieuwde Post-Master RA opleiding, geïntegreerd met de Praktijkopleiding, zetten we de toon voor de toekomst ook voort in de toetsing. Toetsing is geen momentopname meer, maar een leerproces. Geen verzameling losse kennistoetsen, maar een samenhangende ontwikkeling naar professioneel vakmanschap, ethisch bewustzijn en kritisch denken in een wereld vol technologische innovatie.

Wat maakt onze aanpak uniek?

Programmatisch toetsen: leren staat centraal

We nemen afscheid van traditionele toetsvormen. Studenten/trainees worden begeleid in een continu leerproces met regelmatige feedbackmomenten, realistische beroepsopdrachten en doordachte beslismomenten. Via een portfolio, reflecties en praktijkanalyses bouwen zij zichtbaar aan hun professionele identiteit.

Holistisch toetsen: toetsen wat er écht toe doet

In plaats van versnipperde deeltoetsen beoordelen we het totaalplaatje: kennis, ethisch kompas, communicatieve kracht en het vermogen om complexe vraagstukken te doorgronden en onderbouwd te handelen. De mondelinge (eind)toets en het praktijkreferaat brengen theorie en praktijk samen in een betekenisvolle context.

AI als onderdeel van het vak

AI is geen hype – het is een realiteit in het accountantsberoep. Daarom is verantwoord, kritisch én ethisch AI-gebruik geïntegreerd in het hele curriculum én toetsbeleid. Studenten/trainees leren niet alleen hoe ze AI kunnen gebruiken, maar ook wanneer ze dat niet zouden moeten doen.

Nieuwe vaardigheden, nieuwe taxonomie

De klassieke Bloom-taxonomie is uitgebreid met vaardigheden die horen bij het werken in een digitale, ethisch veeleisende context:

  • Cureren: relevante informatie uit AI-systemen filteren,
  • Meta-cognitie: reflecteren op het eigen denken en handelen,
  • Integrated thinking: verbanden leggen tussen cijfers, normen, belangen en maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Hoe ziet dat er in de praktijk uit?

  • Entreetoetsen en éénmetingen zorgen voor een vliegende start en maken persoonlijke leerdoelen zichtbaar.
  • Portfolio toont de groei van studenten in kennis, houding én professioneel handelen.
  • Blokgesprekken bieden reflectie, feedback én richting: in gesprek met praktijkbegeleider en docent.
  • Mondelinge holistische eindtoets toetst het geheel: kennis, oordeelsvermogen, communicatie en ethiek.
  • Het praktijkreferaat vormt de kroon op het werk: een diepgaande analyse van een moreel dilemma uit de eigen praktijk, besproken in intercollegiale setting.

Wat is er nieuw aan dit traject?

  • Thema's sluiten aan bij de praktijk: Colleges en opdrachten zijn thematisch opgebouwd volgens de controlecyclus, zoals "Ken de klant en de omgeving", "Controleplan" en "Oordeelsvorming en controleverklaring".
  • Geïntegreerde toetsing: Per thema worden thema én praktijk getoetst via onder andere kennisvragen, porfolio, intervisie en simulaties.
  • Soft skills en praktijkgericht leren: Vanuit casuïstiek uit de praktijk is er aandacht voor vaktechniek én communicatie en samenwerkingsvaardigheden.
  • Verdiepingsmodules op maat: Studenten volgen aanvullende keuzemodules die passen bij hun praktijkcontext, zoals: "IFRS Essentials", "MKB Topics" of "Bijzondere onderzoeken".
  • Praktijkreferaat in één lijn met het traject: Dit sluit direct aan op de thematische opleiding en wordt begeleid vanuit Nyenrode.

Spinnenwebmodel
Voortgangsbalk

Transparant, data gedreven en persoonlijk

Met visuele dashboards zoals spinnenwebmodellen en voortgangsbalken houden studenten én begeleiders continu zicht op de ontwikkeling. Zo ontstaat eigenaarschap, gerichte feedback en een sterke leerlijn richting het eindniveau.

Wat levert het op?

De nieuwe geïntegreerde opleiding is ontwikkeld met het oog op effectiever en efficiënter leren. Wat je eruit haalt:

  • Direct toepasbaar: De leerstof sluit aan op wat je dagelijks doet in de praktijk. Dat maakt het leren relevanter én zorgt ervoor dat de kennis beter blijft hangen.
  • Minder belasting, meer focus: Je volgt één geïntegreerd traject in plaats van van twee losse (theorie en praktijk), wat zorgt voor een lagere studiebelasting en meer rust.
  • Gerichter leren: Er zijn scherpe keuzes gemaakt in de kerncompetenties. Dat betekent: minder stof, maar wel de juiste focus, binnen dezelfde tijd.
  • Spreiding van toetsmomenten: De toetsing is gelijkmatiger verdeeld over het programma. Bovendien maakt het landelijk tentamen Financial Auditing géén deel uit van dit traject.
  • Hoger leerrendement: Doordat theorie en praktijk elkaar voortdurend versterken, beklijft de inhoud beter en ontwikkel je sneller als toekomstig RA.

De Post-Master RA – Nieuwe Stijl Toetsing betekenisvol, relevant en richtinggevend. Want alleen met de juiste vragen – en de moed om verder te kijken dan het standaardantwoord – leiden we de nieuwe generatie accountants op.

Wil je meer weten over de Nieuw Stijl?

Neem contact op met Myrthe Bon

Myrthe Bon-Albers