Ik ben een strateeg die de wereld wil begrijpen en stap voor stap verder wil brengen.  
Richard Janssen is (kern)docent/onderzoeker en gefascineerd door thema’s zoals overleven, transformeren, vernieuwen en ontwikkelen. Hij wil bijdragen aan bedrijven die verandering omarmen en hun impact willen vergroten. Met name in de voedings-, pharma- en energie industrie inspireert hij graag executives hoe te vernieuwen om de wereld een stukje beter te maken.

Richard is sinds 2008 werkzaam bij Nyenrode Business Universiteit als (kern)docent Dynamics of Strategy. Hij studeerde Bedrijfskunde aan de VU Amsterdam en haalde zijn master met een specialisatie in strategie en e-business. Richard begon zijn carrière bij een durfkapitaal / corporate finance-bedrijf. In zijn professionele loopbaan is Richard altijd bezig geweest met strategie, business development en innovatie binnen verschillende industrieën en in verschillende rollen. Deze rollen zijn altijd gericht op ontwikkeling en samen met groepen en teams. 

Op Nyenrode is Richard (kern)docent voor executives in programma's zoals Foundations of Management, Modulair MBA en diverse EEOD programma's. Hij voegt praktische waarde toe aan de programma's door het bespreken van verschillende casestudies en bedrijfssimulaties en games te coördineren. Daarnaast ontwikkelt hij incompany programma's en workshops zoals 'The big pharma case'. Hij is onderzoeker in strategisch- en innovatiemanagement in onder andere de media-, voedings- en pharma industrie. 

Nevenfuncties

Richard is interim manager in de voedings- en pharma-industrie.

Internationale activiteiten

  • Zuid-Afrika: University of Stellenbosch in Kaapstad
  • Colombia: Universidad de Los Andes in Bogota
  • Brazilië: GFV University in Sao Paulo
  • China: NLMA Business School in Chengdu

Interesses

Historische ontwikkeling en vernieuwing. Of het nu om mensen, biologische of economische systemen gaat. 

Meest relevante publicaties

  • Janssen (2015). Whitepaper: Value distribution in cocoa value chains.
  • Janssen (2019). Proefschrift: Ambideterity as a prerequisite for an incumbents survival.
  • Flören (2018). Innovatie in het familiebedrijf. Hoofdstuk over strategische innovatie, succes- en faalfactoren.
  • Janssen (2020). Whitepaper: Vaccin voor jouw agrofood business.