Dr. Richard Janssen

Assistant professor
Richard Janssen_LOWRES
  • Dubbele Strategie
  • Strategisch management
  • Strategische Innovatie
  • Bedrijfskunde voor agrofood
  • Zakelijke & Duurzame Transities
  • Strategie & Transformatie
Ik ben een strateeg die de wereld wil begrijpen en stap voor stap verder wil brengen.  

Richard Janssen is universitair hoofddocent aan Nyenrode Business Universiteit. Hij maakt deel uit van het Nyenrode Faculty Expertisecenter Strategy, Organization & Leadership

Janssen is gefascineerd door thema’s zoals overleven, transformatie, vernieuwing en ontwikkeling. Hij wil bijdragen aan bedrijven die verandering omarmen en hun impact willen vergroten. Met name in de voedings-, farmaceutische en energie industrie inspireert hij graag leidinggevenden hoe te vernieuwen om de wereld een stukje beter te maken.

Zijn onderwijs bestrijkt een breed gebied van onderwerpen, van strategisch management tot organisatieontwikkeling, innovatiemanagement en duale strategieën. Bij Nyenrode heeft Janssen diverse executive programma's en onderwijs verzorgd voor agrofoodbedrijven, waaronder Vreugdenhil, Friesland Campina, Syngenta en Cosun. Ook is hij docent voor leidinggevenden in opleidingen als Foundations of Management, Modulair MBA en diverse EEOD-opleidingen. Hij voegt praktische waarde toe aan de programma's door verschillende casestudy's te bespreken en bedrijfssimulaties te coördineren. Daarnaast ontwikkelt hij in-company programma's en workshops zoals 'The Big Pharma Case'. Hij is onderzoeker in strategisch en innovatiemanagement in onder meer de energie-, voedings- en farmaceutische industrie.

Interesses

Historische ontwikkeling en vernieuwing. Of het nu om mensen, biologische of economische systemen gaat. 

Meest relevante publicaties

  • Janssen (2015). Whitepaper: Value distribution in cocoa value chains. 
  • Janssen (2019). Proefschrift: Ambidexterity as a prerequisite for an incumbents survival. 
  • Flören (2018). Innovatie in het familiebedrijf. Hoofdstuk over strategische innovatie, succes- en faalfactoren. 
  • Janssen (2020). Whitepaper: Vaccin voor jouw agrofood business.