Ik ben een strateeg die de wereld wil begrijpen en stap voor stap verder wil brengen.  

Richard Janssen is universitair hoofddocent en gefascineerd door thema’s zoals overleven, transformatie, vernieuwing en ontwikkeling. Hij wil bijdragen aan bedrijven die verandering omarmen en hun impact willen vergroten. Met name in de voedings-, farmaceutische en energie industrie inspireert hij graag leidinggevenden hoe te vernieuwen om de wereld een stukje beter te maken.

Zijn onderwijs bestrijkt een breed gebied van onderwerpen, van strategisch management tot organisatieontwikkeling, innovatiemanagement en duale strategieën. Bij Nyenrode is Richard (kern) docent voor leidinggevenden in opleidingen als Foundations of Management, Modulair MBA en diverse EEOD-opleidingen. Hij voegt praktische waarde toe aan de programma's door verschillende casestudy's te bespreken en bedrijfssimulaties te coördineren. Daarnaast ontwikkelt hij in-company programma's en workshops zoals 'The Big Pharma Case'. Hij is onderzoeker in strategisch en innovatiemanagement in onder meer de energie-, voedings- en farmaceutische industrie.

Nevenactiviteiten

Als adviseur/interim manager is Richard altijd betrokken geweest bij strategie, business development en innovatiemanagement binnen verschillende branches en in verschillende rollen. Deze rollen zijn altijd gericht geweest op ontwikkeling samen met groepen en teams bij onder meer Vreugdenhil Dairy Foods, Heijmans of CSI Palentising.

Internationale activiteiten

  • Zuid-Afrika: University of Stellenbosch in Kaapstad
  • Colombia: Universidad de Los Andes in Bogota
  • Brazilië: GFV University in Sao Paulo
  • China: NLMA Business School in Chengdu

Interesses

Historische ontwikkeling en vernieuwing. Of het nu om mensen, biologische of economische systemen gaat. 

Meest relevante publicaties

  • Janssen (2015). Whitepaper: Value distribution in cocoa value chains. 
  • Janssen (2019). Proefschrift: Ambidexterity as a prerequisite for an incumbents survival. 
  • Flören (2018). Innovatie in het familiebedrijf. Hoofdstuk over strategische innovatie, succes- en faalfactoren. 
  • Janssen (2020). Whitepaper: Vaccin voor jouw agrofood business.