'Onvoldoende bewustzijn bij bestuurders over AVG wetgeving'

In de masterclass Digitaal leiderschap in het bedrijfsleven geeft Ken van Ierlant, partner bij Grey Matter Matters en Ambassadeur bij KNVI, het college Strategie in digitale transformatie. ‘Deelnemers leren in dit college onder andere wat de breakthrough technologies in de wereld zijn, wat voor impact dat heeft op business operating modellen, wat de new economies zijn en hoe je deze transities binnen je eigen organisatie moet financieren en aanpakken.’

Sinds 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van toepassing. ‘Die nieuwe Europese wetgeving is bijzonder ingrijpend, omdat die niet gaat over compliance, maar over de notion of accountability. Als bedrijf, maar ook als bestuurder, moet je kunnen aantonen dat je voldoet aan alle facetten van die wetgeving – en die gaat heel ver. Het probleem is dat wij in de EU ons digitale landschap de afgelopen veertig jaar applicatie-centrisch hebben ingericht; dat voldoet niet aan de nieuwe wetgeving. Bovendien hebben wij die systemen aan het internet gehangen, zonder dat ze daarvoor gemaakt zijn, zodat de ramen en deuren van banken en andere organisaties wagenwijd open staan voor datalekken en bedrijfsspionage. Om de transitie te maken naar een data-centrische omgeving, zodat we wel aan de wetgeving voldoen, is bijzonder tijdrovend, kapitaal- en kennisintensief.’

Heftig

Van Ierlant vergelijkt de IT-transitie met de energietransitie: ‘Ook dit is een holistisch probleem, waarbij je een technologisch, economisch, juridisch, sociologisch en een uitvoeringsvraagstuk hebt. In de masterclass komen nieuwe architecturen, IT-transities en cybersecurity aan bod en leg ik tot detailniveau de do’s en don’ts uit. Bestuurders realiseren zich onvoldoende wat de consequenties zijn als ze niet voldoen aan de wetgeving. De masterclass blijkt een eyeopener te zijn voor deelnemers, terwijl ze zich tegelijkertijd afvragen wat er op hen afkomt.’

Awareness

Het doel van de masterclass is om deelnemers wakker te schudden, zodat zij kijken wat de situatie in hun organisatie is en de bijbehorende hulpvraag kunnen stellen. ‘Zo zaten er mensen van verschillende banken: ‘We hebben net 25 miljoen uitgegeven aan de accountant, die maanden bezig is geweest met vinkjes zetten en eigenlijk vertelt u ons dat dat weggegooid geld is?’ Ja, gaf ik aan, dat klopt. Medewerkers van een grote ziektekostenverzekeraar gaven aan dat ze weliswaar bezig waren met een grote digitale transformatie, maar nooit vanuit deze optiek naar de wetgeving gekeken hebben. Het mooie is dat je het muntje bij de deelnemers ziet vallen; ze vinden het moeilijk, maar komen tot de conclusie dat er veel vragen zijn en dat er een awareness-probleem is bij het bestuur.’

Boete

Van Ierlant illustreert dit met verschillende voorbeelden van organisaties die nu al de gevolgen ondervinden van het niet kunnen voldoen aan de notion of accountability. ‘De politie heeft in een paar maanden tijd twee keer een boete gekregen van de Autoriteit Persoonsgegevens, maar worstelt met de vraag hoe aan te pakken, omdat ze het vooralsnog als een technisch probleem ziet. Ik behandel verschillende casussen en neem mensen aan de hand mee om te laten zien wat er op je afkomt, maar óók dat je het kan zien als een kans; als je de transitie kan maken en voldoet aan die notion of accountability, worden je data de golden nugget waarmee je een concurrentievoordeel kan verwerven. Ten derde komt aan bod welke stappen je moet nemen om veilig aan de overkant te komen.’ 

Na de masterclass Digitaal leiderschap in het bedrijfsleven weet je hoe je kan inspelen op de kansen en uitdagingen van digitalisering. Ook leer je hoe je jouw visie, strategieproces en leiderschapsstijl aanpast om jouw organisatie in de verwachtingen en mogelijkheden van digitale transformatie mee te nemen.