Strategische Communicatie

Of het nu gaat om het versterken van de reputatie, het krijgen en behouden van draagvlak of vertrouwen bij betrokkenen: communicatie is belangrijk bij alle strategische thema’s in een organisatie.

6 tips voor Strategische Communicatie 

Zes tips van Carolien Schoenmakers, strategisch adviseur communicatie.

1. Verbinding zorgt voor vertrouwen

Strategische communicatie draagt bij aan het vertrouwen in jouw organisatie, als je weet wat er leeft bij degenen die een belang hebben bij jouw organisatie. Je luistert naar je omgeving, je kent de dilemma’s en gaat daar het gesprek over aan, je kiest de juiste toon en laat in je communicatie zien wat men van je kan verwachten. Dat doe je doordat je transparant bent en mensen weten wat ze aan je hebben. Stel je open op, luister en laat zien wat de drijfveren zijn van jouw organisatie en breng samenhang aan. Communiceer gericht, en hou het simpel. In vorm, taal, beeld en hoeveelheid. 

2. De strategisch adviseur wijst je de weg

Of je het over interne of externe communicatie hebt, een strateeg weet de weg in een vaak complexe organisatie. Als strategisch adviseur weet je hoe je voeling houdt met je doelgroep, op basis van onderzoek weet je wat die doelgroep beweegt, en hoe je die doelgroep op de beste manier helpt om de weg te vinden. Je kan onderstromen herkennen, weerstanden benoemen en aanpakken en biedt zo inzicht. Zowel aan je organisatie als aan diegenen met een belang bij die organisatie. Je weet netwerken te betrekken en aan je doelstelling te verbinden. 

3. Zet jouw morele kompas in voor communicatie

In een omgeving waar (door polarisatie) fragmentatie op de loer ligt weet je verbinding aan te brengen. Dat doe je door belangen te herkennen en naar onderliggende waarden te wegen bij partijen met verschillende perspectieven. Je kiest de juiste vorm bij het zoeken naar verbinding, zoals het gebruik van tegenspraak als je je communicatie maakt. Daardoor kan je de nuances van elke partij over het voetlicht brengen en ga je de dialoog aan. Je moreel kompas biedt een kader voor je verhaal bij de start van de dialoog.

4. Kies wat je niet moet doen

Te veel tegelijk willen leidt meestal tot vaagheid of onduidelijkheid. Maak daarom gericht keuzes, prioriteer met elkaar wat je écht belangrijk vindt om te doen. Voeg bijvoorbeeld onderwerpen samen in je communicatie, ook al worden ze door je organisatie op verschillende plekken uitgevoerd. Dat geeft richting en maakt je communicatie behapbaar. Stem af met je doelgroep wat zij belangrijk vinden (zoals gemak, een contactpersoon, meer informatie). Is er al iets vergelijkbaars gecommuniceerd? Kijk altijd of je gebruik kan maken van goede voorbeelden en eerdere effectieve communicatie. Beter goed gejat dan slecht bedacht! 

5. Ben je er klaar voor? 

Voordat je start met je communicatie ga je na of je wel kan beginnen. Is je opdracht helder? En is alles aanwezig om die opdracht uit te voeren?, weet je hoeveel tijd je hebt?, heb je het geld beschikbaar?, ben je in staat om bij te stellen?, is er ruimte voor het noodzakelijke onderzoek dat je doet onder je stakeholders? Ken je je omgeving? Wat is de context? Een goede intake waarbij je de ruimte hebt om deze vragen te stellen helpt je hierbij. Ga het gesprek vroegtijdig aan, zodat je hier tijdens de uitvoering geen last van krijgt. 

6. Vraag door!

Wees de luis in de pels als het gaat om de kern van de communicatie. Gemiddeld onthouden mensen niet al te veel. Beperk je tot de hoofdlijn, en wees je bewust van de korte tijd die je vaak hebt als het om het vasthouden van de aandacht van je doelgroep gaat. En maak het simpel. Hoe gecompliceerder de boodschap, hoe lastiger te ontcijferen. 

Collegereeks Strategische Communicatie  

Tijdens de Collegereeks Strategische Communicatie nemen we je mee in de meest actuele ontwikkelingen en inzichten van Strategische Communicatie. Van experts krijg je de laatste ontwikkelingen en inzichten op communicatiegebied.

Carolien Schoenmakers - programma-manager Collegereeks Strategische Communicatie 

Opleidingen

Gevonden: 1 opleidingen
Executive Education 8 Collegereeks Strategische Communicatie

Collegereeks Strategische Communicatie

< 10 dagen | Nederlands | 4 september 2024
Tijdens de collegereeks Strategische Communicatie krijg je van experts de laatste ontwikkelingen en inzichten op communicatiegebied.

Contact


Heb je vragen over de opleidingen, of wil jij je direct aanmelden? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend informatiegesprek via + 31 346 291 448 of

advies@nyenrode.nl