Biografie
"Serving society by shaping responsible leaders is een missie die volledig met mij resoneert. Op basis van dit uitgangspunt ontwikkel ik impactvolle programma's op het gebied van duurzaam ondernemen.
Prof. dr. ir. André Nijhof is hoogleraar Duurzaam Ondernemen en Stewardship aan Nyenrode Business Universiteit. Hij maakt deel uit van het Nyenrode Faculty Expertisecenter Entrepreneurship, Governance & Stewardship.
Nijhof is gepassioneerd door zinvol werk: "Maar wat maakt ons werk zinvol? Als we het gevoel hebben dat het bijdraagt aan iets dat groter is dan wij. Of concreter, als ons werk stap voor stap de balans verbetert tussen de negatieve en positieve impact die we met onze activiteiten creëren. Met betrekking tot alle onderwerpen die zijn opgenomen in de VN-doelstellingen voor duurzame ontwikkeling".
Als hoogleraar Duurzaam Ondernemen en Stewardship houdt André van de mogelijkheid om door middel van onderzoek over deze onderwerpen te leren en deze inzichten te verdiepen in het onderwijs. Veel van zijn recente werk is gericht op het inbedden van lange termijn waarde creatie in de kernprocessen van een organisatie. Hoe kunnen we goede business genereren, die een positieve impact heeft op de maatschappij en ons werkleven zinvoller maakt? En hoe combineer je dit met goede financiële resultaten, niet als doel maar als logisch gevolg van goed zakendoen?
Nijhof is in 1999 gepromoveerd aan de Universiteit Twente. Hij is voormalig voorzitter van het Nederlands Netwerk Bedrijfsethiek en was projectleider in het nationale onderzoeksprogramma Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) in Nederland. André was directeur van de voltijd Master of Science in Management en is sinds januari 2016 benoemd tot hoogleraar. Hij heeft uitgebreid gepubliceerd in internationale tijdschriften zoals Journal of Business Ethics, Corporate Governance en Leadership en Organizational Development Journal.
Interesses
Zijn belangrijkste hobby is genieten van muziek, zowel als basgitarist als bezoeker van muziekfestivals. Naast tijd doorbrengen met familie en vrienden en erop uit trekken in de natuur.
Meest relevante publicaties
- Can the Customer still be King in the Era of Sustainability: The role in encroachment of the sustainability aspects of value propositions (2019) A. Nijhof, M. Bakker, H. Kievit - European Journal of Marketing Vol. 53 No. 10, pp. 2126-2145.
- Business, society, and the need for stewardship orientation (2019) A. Nijhof, J. Schaveling, N. Zalesky - Journal of Organizational Change Management, Vol. 32 No. 1, pp. 145-163.
- How to finance the transition to a more sustainable global economy and society? (2014) A. Nijhof, G. Lenssen, L. Roger, H. Kievit - Corporate Governance, Vol. 14 No. 5.
- The glass ceiling of corporate social responsibility: Consequences of a business case approach towards CSR (2010) A. Nijhof, R. Jeurissen - International Journal of Sociology and Social Policy Vol. 30 No. 11/12, pp. 618-631.
- Environmental Innovation and Societal Transitions (2022) A. Nijhof, A. Wins, A. Argyrou, N. Chevrollier Elsevier Volume 42, March 2022, Pages 352-361
Publicaties
-
Publicatiedatum 15-3-2021Bestandsgrootte 229 KB
-
Publicatiedatum 15-3-2021Bestandsgrootte 904 KB
Informatie
- Research collaboration area