Letizia Alvino

Faculty
Functietitel Universitair hoofddocent
pauw

Biografie

“Marketing is not harmful, but its misuse is. If companies truly embraced the real purpose of marketing, they would see that genuine customer trust consistently leads to meaningful action. The failure lies not in marketing, but in the moments, organizations choose to break that trust. We need to find ways to overcome this urge.”

 

Letizia Alvino is universitair hoofddocent Marketing aan het Center for Marketing and Supply Chain Management. Haar onderzoek richt zich op consumentengedrag en het gebruik van verantwoorde marketingstrategieën om schadelijke of misleidende praktijken aan te pakken en te verminderen.

Ze heeft vakken ontworpen en gedoceerd zoals Principles of Marketing, Digital Marketing, Consumer Behavior, Neuroscience for Business and Society en Marketing for the Circular Economy. Aan Nyenrode doceert ze zowel bachelor- als mastervakken en begeleidt ze bovendien MBA- en EMBA-studenten.

Alvino behaalde haar graad cum laude in Management and Business Control aan de Parthenope University of Naples. In 2018 promoveerde ze aan de University of Molise, in samenwerking met de University of Twente.

Haar onderzoek begon met het verkennen van hoe consumentenneurowetenschap het begrip van consumentengedrag kan verrijken en diepere inzichten kan bieden in besluitvormingsprocessen binnen marketing. Momenteel ligt haar focus op het bevorderen van eerlijke en verantwoorde marketingpraktijken in het bedrijfsleven. Daarbij richt ze zich op het ontwerpen en stimuleren van betrouwbaarheid en duurzaamheid met behulp van zowel traditionele methoden (zoals enquêtes) als nieuwe technologieën (zoals neurowetenschappelijke instrumenten).

Ze is als visiting scholar verbonden geweest aan verschillende universiteiten, onderzoeksinstituten en brancheorganisaties, waaronder de TU Delft, University of Twente, IULM University (Italië), Thapar University (India), de Private Label Manufacturers Association (Nederland) en de Chaudhary Charan Singh University of Meerut (India).

Het onderzoek van Alvino wordt vaak uitgevoerd in samenwerking met internationale collega’s van instellingen in Nederland, zoals de University of Twente en Delft University, en daarbuiten, waaronder de University of Rome La Sapienza (Italië), de University of Zaragoza (Spanje), de University of Naples Parthenope (Italië) en de University of Florence (Italië).

Andere interesses

Tot Alvino’s vele hobby’s behoren paardrijden, badminton, het aaien van dieren (vooral katten), bakken en de hele dag door koffie drinken.

Relevante publicaties

  • Schiaroli, V. Alvino, L. , Verdonk, E., Dangelico, R.M., Fraccascia, L., Sustainability across Borders: which factors influence consumers towards Sustainable Footwear Choices? An empirical study on Italian and Dutch consumers, Journal of Cleaner Production, Vol. 521, 2025, https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2025.146133
  • Barbierato, E. and Alvino, L. , Neurowine insights: Exploring the impact of neuroscience on wine cue assessment. International Journal of Wine Business Research, Vol 37, N. 3, 2025, https://doi.org/10.1108/IJWBR-06-2024-0033
  • Horeman-Franse, T., Postema, R., Fischer, T, Calleja-Agius, J., Camenzuli, C., Alvino, L , Hardon, S. and Bonjer, H., The relevance of reducing Veress needle overshooting, Scientific Reports-Nature, 2023, https://doi.org/10.1038/s41598-023-44890-1
  • Dangelico, R.M., Alvino, L. and Fraccascia, L, Investigating the antecedents of consumer behavioural intention for sustainable fashion products: Evidence from a large survey of Italian consumers, Technological Forecasting & Social Change, 2022, https://doi.org/10.1016/j.techfore.2022.122010
  • Alvino L., Pavone L. Abhishta A. and Robben, H., Picking Your Brains: Where and How Neuroscience Tools Can Enhance Marketing Research. Frontiers in Neuroscience, 2020, https://doi: 10.3389/fnins.2020.577666