‘Big Data wenselijk toepassen; dat is de grootste uitdaging’

‘De grootste uitdaging van de komende jaren is niet hoe we Big Data technisch en organisatorisch toepassen. De vraag is vooral: hoe gaan we dit smart en op een verantwoordelijke wijze doen?’ Dat vraagt prof. dr. Sander Klous, hoogleraar Big Data Ecosystems for Business and Society aan de Universiteit van Amsterdam, zich hardop af. Hij is een van de gastdocenten in de collegereeks over Big Data.

‘Big Data is een hot topic voor veel organisaties’, stelt Sander Klous. ‘Het is nu makkelijk om grote hoeveelheid data goedkoper te bewaren. Goede analyse heeft het voordeel dat je meer informatie met elkaar kunt combineren. Dat brengt de vraag met zich mee hoe je als organisatie op een verantwoorde manier meerwaarde kunt creëren.’

Wat is Big Data?

Big Data gaat vooral over analyse van gedrag. Klous: ‘Bijvoorbeeld het gedrag van een groep personen, een proces of een machine. De informatie helpt ons elementen van dit gedrag te begrijpen en te voorspellen. Als je machines beter begrijpt, doe je je voordeel met predictive maintenance, waarbij je beter leert inschatten wanneer een machine onderhoud nodig heeft. Het onderzoek naar mensen verbetert bijvoorbeeld je begrip van effectieve marketing, of het helpt de gezondheidszorg om een beter behandelplan op te stellen met betrekking tot medicijngebruik.’

Keuzes beïnvloeden

‘Technisch en organisatorisch weten we wel ongeveer hoe Big Data werkt en hoe we het kunnen inzetten’, stelt Sander Klous. ‘De komende twee tot vijf jaar is de belangrijkste vraag: hoe kan je Big Data smart én wenselijk inzetten?’ Als voorbeeld noemt hij een smart city. ‘Smart cars, navigatiesystemen en toegangspoortjes op het station zijn voorbeelden waarbij je gedrag beïnvloed wordt door systemen. Momenteel wordt dit verantwoord gebruikt. De vraag blijft wel: staan wij achter deze beïnvloede keuze? Het principe van trusted analytics ligt hieraan ter grondslag. De analyse kan wel correct zijn, maar vertrouwen wij als gebruiker ook de uitkomst?’

Bedrijfsprocessen voorspellen

Big Data helpt ook om bedrijfsprocessen te voorspellen en versnellen. Klous: ‘Neem bijvoorbeeld een bank. Vaak beslissen honderden mensen op dagelijkse basis of zij iemand wel of geen lening geven. Kan je dat proces ook automatiseren? Ook productiebedrijven hebben veel voordeel van Big Data. Welke machine moet nu in onderhoud? Hoe kan ik voorspellen of een machineonderdeel pas over een halfjaar stuk gaat of misschien al over 2 weken? Je hoeft geen Facebook, Spotify of Google te zijn om je voordeel te doen met deze informatie.’

Klein beginnen

De meeste deelnemers aan de collegereeks staan aan het begin van de toepassing van Big Data binnen hun organisatie. Hoe kunnen zij hun organisatie omvormen om meer datagedreven te worden? Klous: ‘Ten eerste moet je begrijpen hoe je verantwoord omgaat met data. Ten tweede beginnen ondernemingen om verschillende redenen nog niet aan Big Data. Bijvoorbeeld omdat hun datakwaliteit nog niet op orde is. Maar dat is nergens voor nodig. Stel jezelf de vraag: wat kan ik wel doen? Ga aan de slag met die actiehouding.’

Tegenwoordig hebben organisaties weinig nodig om met Big Data te starten. ‘De investeringen vallen reuze mee dankzij open source software’, stelt Klous. ‘Je hebt 2 tot 3 mensen nodig die de data analyseren. Bedenk ook welke vragen je wilt onderzoeken. Welke beslissingen zijn nu inefficiënt omdat ze vaak fout gaan? Of waar zijn nu te veel mensen voor nodig?’ Door klein te beginnen doet je organisatie al veel ervaring op met Big Data.