Het geheim van groeikracht

“Ik wil mensen raken en inspireren. Onder meer over wat ze nodig hebben om de juiste beslissingen te nemen om op de lange termijn groei te realiseren én te versnellen,” zegt René Savelberg. Hij is een van de sprekers tijdens de collegereeks Strategisch Innoveren van Nyenrode Business Universiteit. Innoveren en blijven groeien is essentieel voor het succesvol voortbestaan van organisaties. Maar hoe doe je dat? En hoe juist niet?

Savelberg was onder meer directeur van McDonald’s Nederland en startte in Europa en de VS allerlei partnerships en start-ups. “Ik wilde iets doen met al mijn ervaring en ging praten met allerlei CEO’s. Toen bleek dat veel leiders vinden dat ze best goede producten, een goed bedrijf en goede mensen hebben, maar toch vastlopen ondanks al die kunde en kennis. Dat komt omdat de wereld steeds sneller verandert. Ze hebben onvoldoende slagkracht. Ik besloot deze bedrijven te helpen groeien om een high performance organisatie te worden.”

Groeikrachtmodel

Savelbergs college gaat over ‘het geheim van groeikracht’, tevens de titel van het managementboek dat hij schreef. “Centraal staat hoe je als leider scherp blijft in de huidige maatschappij die steeds sneller verandert. Wat is daarin echt belangrijk? Welke keuzes moet je maken? Ik bespreek het groeikrachtmodel dat ik heb ontwikkeld. Dit model bevat acht elementen die de basis vormen voor groeikracht, zoals partnerships, standaardisatie en kernwaarden. Deze acht elementen komen aan bod met veel voorbeelden, zodat deelnemers het gelijk praktisch kunnen toepassen.”

Grootte van zoutkorrels

Tijdens het college draagt Savelberg veel praktijkvoorbeelden aan. “Ik ga het onder meer hebben over McDonald’s in het kader van groei, herijken en standaardiseren: waarom hebben ze bijvoorbeeld de grootte van de zoutkorrel gestandaardiseerd? Ook bespreek ik Zappos, een soort voorloper van Zalando. Amazon heeft Zappos overgenomen. Maar waarom? Niet vanwege het product, maar om te leren hoe zij omgaan met mensen, menskracht en de klant.”

High performance organisatie

Menskracht is iets wat Savelberg erg inspireert en ontketenen is daarbij belangrijk. “Hoe zorg je dat je jouw organisatie letterlijk en figuurlijk ontketent? Dat doe je door alle onnodige ballast weg te halen. Dan zie je dat mensen letterlijk ontketenen, ze krijgen bijvoorbeeld meer energie. Zo kan je ook een high performance organisatie worden. Je organisatie ontketenen heeft veel voordelen, onder meer omdat je omzet erdoor stijgt. Ook dat komt aan bod.”

Kerkhof van merken

Een actueel thema dat Savelberg gaat bespreken, is de economische groei die dreigt af te nemen. “Zet die daling door of niet? En wat betekent dat voor leiders? Hoe maak je de juiste keuzes? Groeien is een mooie uitdaging als het economisch goed gaat. Maar hoe blijf je scherp als het tegenzit? En als de wereld voortdurend verandert? Bijvoorbeeld: klanten worden steeds veeleisender. Ze willen meer, ze willen het sneller en goedkoper. Loyaliteit onder klanten loopt steeds meer terug. Hoe ga je daar mee om? Verder bespreek ik het kerkhof van bekende merken. Merken die zich vroeger onaantastbaar voelden zoals de Free Record Shop, V&D en Saab bestaan niet meer. Ze verloren de aansluiting met de markt en werden daar hard op afgerekend. Waar liepen ze vast? Hoe kon dat zo snel gaan? En hoe voorkom je dat?”

Na het volgen van de collegereeks Strategisch Innoveren weet je hoe je de innovatiekracht van jouw organisatie of team kan vergroten. En hoe je een innovatieve mindset creëert. Ook leer je hoe collaboratieve innovatie voor jouw organisatie kan werken.