Hoe interesseer je een investeerder voor natuur?

Deelnemers Green Finance Academy maken duurzame projecten aantrekkelijk voor financiers

Om natuur te kunnen behouden, moet je het economisch belang in geld uit kunnen drukken en investeerders interesseren. Dat leren deelnemers aan de Green Finance Academy, een samenwerkingsverband tussen Nyenrode Business Universiteit, International Union for the Conservation of Nature (IUCN) en Wageningen Universiteit.

Hoe maak je business uit natuur? Met die vraag kwam Ghanees Daryl Bosu van de christelijke natuurbeschermingsorganisatie A Rocha naar de masterclass van de Green Finance Academy. Het was geen academische vraag. Ghanees Daryl Bosu van de christelijke natuurbeschermingsorganisatie A Rocha zette zich met A Rocha in voor het behoud van de Ghanese bossen.

Economisch belang

Dus was het zaak het economisch belang van natuurbehoud aan te tonen. A Rocha had al een partnerschap met IUCN Nederland. Zij wezen Bosu op de Green Finance Academy, een nieuwe vijfdaagse masterclass om duurzame en natuurprojecten aantrekkelijk te maken voor private financiers. Hij besloot er een businessplan op te stellen voor de duurzame productie van ‘shea butter’ in Mole National Park, gewonnen uit de noten van de karitéboom.

Oplossingen

Dat zou kunnen gebeuren met respect voor de natuur, en de lokale gemeenschappen een fatsoenlijk inkomen kunnen bezorgen. Bosu: 'We moeten ondernemingen opzetten die op de natuur gebaseerd zijn. Daarvoor moeten we lokale gemeenschappen empoweren en hen - en de Ghanese overheid - de link laten zien tussen natuurbehoud en inkomen.'

Return on investment

Hij heeft flink veel opgestoken van de masterclass, zegt Bosu. 'Ik heb mijn netwerk uitgebreid en veel over businessmodellen geleerd. Voortdurend werd er op een drieslag gehamerd: je project moet economisch levensvatbaar zijn, ecologisch houdbaar, en maatschappelijk aanvaardbaar.' Aan het einde van de masterclass pitchen de deelnemers een businessplan voor een jury van experts, met ‘financial & investment’ professionals en de directeur van het ABN AMRO Social Impact Fonds. 'Je moet voor impact investeerders definiëren wat hun return on investment is', peperden ze me in.

Toenemende vraag

Daryl Bosu staat niet alleen, zeggen Gerhard Mulder (IUCN NL) en Maike de Groot (Nyenrode Business Universiteit), verantwoordelijk voor de Green Finance Academy. Dat er behoefte is bij deelnemers uit de wereld van natuur- en milieuorganisaties blijkt uit de populariteit van de masterclass. 'We zijn bij de masterclass innovatief bezig', geeft Maike de Groot aan. 'De vraag: wie is de klant?, blijkt bij groene projecten vaak lastig te beantwoorden. Daarin verrichten we pionierswerk. En ook over de vraag: hoe zet je de economische waarde van ecosysteem-diensten in financiële waarde en cash flow om?'

Shared value

Het tij voor financiering van groene projecten is gunstig omdat de financiële sector bescheidenheid heeft geleerd, analyseert Gerhard Mulder. 'Winstmaximalisatie voor de aandeelhouders is na de financiële crisis geen optie meer. Dat blijkt niet te werken. De bedrijven die het beste presteren, denken vanuit waarde, shared value. Wordt dit het model voor toekomst, of is het een tijdelijke trend? Ik hoop het eerste, want dit soort investeringen zijn het beste voor alle betrokkenen.'

Bron: One World