Inzicht in leren en ontwikkelen in het digitale tijdperk

Prof. dr. Nick van Dam: "Het gaat om high-tech en high-touch"

Duurzaam, agile, individueel, gebaseerd op wetenschappelijke evidentie, maar met organisatiebrede impact, gebaseerd op analytics: die eisen stellen organisaties tegenwoordig graag aan het leren en ontwikkelen (L&O) van hun medewerkers. Maar hoe doe je dat? Prof. dr. Nick van Dam, hoogleraar corporate learning en development aan Nyenrode Business Universiteit en voormalig Chief Learning Officer bij McKinsey, weet als geen ander hoe je een L&O-strategie vormgeeft die aansluit op het huidige digitale tijdperk. Daarom schreef hij samen met McKinsey-vakgenoten het boek Leren & ontwikkelen in het digitale tijdperk. Het is een beschrijving van 14 interessante thema’s die van groot belang zijn voor iedere L&O-professional en organisatie.

Toen Van Dam ruim 25 jaar geleden aan het begin stond van zijn carrière als vooraanstaand denker op het gebied van leren en ontwikkelen, kwamen de eerste computergebaseerde leerprogramma’s net op. Deze trainingen en opleidingen waren veelal gericht op het ontwikkelen van technische competenties en werden doorgaans klassikaal gegeven, passend bij een overzichtelijke loopbaan bij slechts enkele werkgevers.

Leeroplossingen

Hoe anders is het nu, constateert Van Dam, met mensen die vanuit alle hoeken van de wereld virtueel met elkaar samenwerken. Ze worden geconfronteerd met snel opeenvolgende externe ontwikkelingen en technologieën die om nieuwe competenties vragen, in organisaties die midden in een digitale transformatie zitten. En dat terwijl ze hun eigen carrièrepad uitstippelen en daarin uiteenlopende rollen vervullen, vaak voor een aanzienlijk aantal werkgevers.

“Dat vraagt om leeroplossingen die persoonlijk zijn, maar ook zijn gericht om samen te leren”, zegt Van Dam. “De ultieme leerervaring wordt in de 21e eeuw daarom gekenmerkt als high-tech (digitaal en interactief) en tegelijk high-touch (immersief, ofwel indrukwekkend),  een leeromgeving die professionals en leiders in staat stelt om samen met anderen ingewikkelde problemen op te lossen en vaardigheden te ontwikkelen. Leren en ontwikkelen betekent vandaag de dag ook coaching krijgen, inspiratie opdoen, leren van anderen en kunnen reflecteren op je eigen persoonlijke ontwikkeling.”

Volwassen

Het L&O-vak wordt daarbij flink geholpen door baanbrekend universitair onderzoek naar volwasseneneducatie en nieuwe inzichten uit de ontwikkelingspsychologie. Van Dam: “Dankzij de cognitieve neurowetenschappen weten we meer over hoe het brein werkt en hoe mensen leren. Dit onderzoek heeft het bewijs geleverd dat we, vanwege de neuroplasticiteit van ons brein, ons leven lang kunnen blijven leren. Al die kennis heeft ervoor gezorgd dat L&O de afgelopen 25 jaar als professie volwassen is geworden. Steeds meer bedrijven erkennen dat L&O een écht vak is, net als finance, IT en marketing. In de organisaties die L&O omarmen, is de functie van Chief Learning Officer gemeengoed geworden.”

In samenwerking met McKinsey vakgenoten stelde Van Dam daarom een boek samen dat elke L&O-professional vooruit kan helpen bij het bepalen van de juiste L&O-strategie in het digitale tijdperk. Het boek van Van Dam bespreekt daarvoor in 14 hoofdstukken thema’s als duurzame inzetbaarheid, de onderdelen van een succesvolle L&O-strategie, een agile L&O-organisatie, L&O-governance, de leerbehoefteanalyse, individuele ontwikkeling, mindset- en gedragsverandering, L&O-analytics, blended learning, immersive learning, digitaal leren en een bedrijfsbrede coachingcultuur.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Nyenrode deelt kennis om leiders en professionals te helpen tijdens de coronacrisis. Abonneer je op L.E.S. in crisis.