Non-conformisme als voorloper voor zelfeffectiviteit en welzijn bij onderwijzers in Nederland

albert-heijn-gebouw-voor
Publicatiedatum: 7-10-2020
Auteur:
  • Prof. dr. Bas Kodden LL.M.

Recent publiceerden Bas Kodden, Ramon van Ingen en Stijn Langeweg hun onderzoek naar non-conformisme, zelfeffectiviteit en welzijn bij Nature - Humanities and Social Sciences Communications. De start van deze publicatie betrof eind 2018 een afstudeerthesis voor de (deeltijd) opleiding Master of Science in Management op Nyenrode. 

De afgelopen jaren is de werkdruk toegenomen in het basisonderwijs, of in ieder geval is de perceptie onder hoge druk te staan op het werk sterk toegenomen. Dit negatieve gevoel heeft in de onderwijssector mogelijk geleid tot meer burn-out en bijgevolg tot ziekteverzuim, hoge kosten, dalende productiviteit, vermindering van kwaliteit en docenten die het onderwijs verlaten. De centrale onderzoeksvraag was in welke mate non-conformistisch gedrag van leerkrachten in het basisonderwijs in Nederland mogelijk kan leiden tot meer zelf-effectiviteit en welzijn en minder burn-out.  

Lees hier het hele artikel.