Missie: 'onderwijs en sport duurzaam verbinden'

20 april 2018

Sport en onderwijs kunnen veel van elkaar leren, maar het zijn sectoren die nog veel te weinig met elkaar in contact staan. Ivar Hageman - adviseur en docent aan Hogeschool Saxion - ziet het als zijn missie om een betere verbinding tot stand te brengen. Om dat op bestuurlijk vlak voor elkaar te krijgen neemt hij deel aan het Sports Leadership Program van Nyenrode Business Universiteit. De eerste module die hem en passant naar Londen bracht heeft hij net achter de rug.

In de Britse hoofdstad onderzocht Hageman samen met zijn studiegenoten de legacy van de Olympische Spelen in 2012. Veel steden worstelen als het toernooi eenmaal afgelopen is met de erfenis die bestaat uit talloze stadions en faciliteiten. In Londen wordt geprobeerd de bevolking en het verenigingsleven te laten profiteren van de aanwezige sportinfrastructuur. De ene stad lukt dat beter dan de andere. De stadions waar de hockey-, zwem- en handbalwedstrijden plaatsvonden worden goed gebruikt, over de bestemming die het Olympisch Stadion heeft gekregen heeft Hageman zijn twijfels. “Daar speelt nu West Ham United zijn wedstrijden. Altijd beter dan niets, maar eigenlijk wel een maatje te groot natuurlijk.”

ivarhageman

Verbinding

Het komende jaar wacht Hageman nog drie andere modules die hem meer inzicht geven op het gebied van leiderschap in de sport. Door het Sports Leadership Program heeft hij zijn werkzaamheden als docent Bestuur Sport & Recht op een wat lager pitje gezet. Hageman blijft wel sportclubs, verenigingen en bedrijven opzoeken om ze te adviseren en te verbinden aan kennisinstellingen, maar wel wil hij in de verdere toekomst nauw betrokken blijven bij het onderwijs, juist om de verbinding met sport te kunnen maken.
“We zijn in Nederland veel te monodisciplinair bezig, terwijl we juist veel van elkaar kunnen leren”

Hageman legt uit waarom hij dit belangrijk vindt: “We zijn in Nederland veel te monodisciplinair bezig, terwijl we juist veel van elkaar kunnen leren. Topsportexpertise kan in het onderwijs ontzettend veel toevoegen.” Het samenstellen van het beste team, samenwerking, talentontwikkeling, zelfregulatie, doelen stellen en herstellen van een tegenslag; het zijn thema’s die in de sportwereld aan de orde van de dag zijn en die ook in het onderwijs volgens Hageman meer aandacht verdienen. 

Vraaggestuurd

Andersom kijkt het onderwijs nu ook stap voor stap naar nieuwe manieren van opleiden. Vroeger werd er veel voor studenten voorgekookt en volgens een vaste richtlijn opgediend, nu moeten zij steeds meer eigen verantwoordelijkheid leren dragen en gaat het onderwijs van aanbod- naar vraaggestuurd. Dat wil zeggen: inspelend op wat de snel veranderende wereld van hen verlangt. In de sport ziet Hageman een zelfde tendens: “Bijna alles wordt sneller en complexer. Een trainer kan zijn pupil niet langer op alles voorbereiden en hem voortdurend aan het handje houden. Het is zijn taak om een sporter zelf in staat te stellen de beste beslissing te nemen." 

Hageman vervolgt: “Op het juiste moment met de juiste reactie komen wordt steeds belangrijker. Onder andere in de jeugdopleiding van AZ hebben ze dat goed begrepen. Daar trainen jonge voetballers in wisselende aantallen met verschillende ballen op verschillende ondergronden, wetend dat er altijd iets onverwachts kan gebeuren.”

Groepsfoto

Behoefte aan innovatie

Hageman heeft al contacten met trainers en clubs in de Eredivisie en in de Jupiler League. Hij voorspelt dat binnenkort bij meer betaald voetbalorganisaties een grote behoefte aan nieuwe kennis ontstaat. Er komt een nieuwe generatie bestuurders aan met veel innovatiekracht, zoals hij het uitdrukt. Pogingen om de voetbalwereld open te breken en te verbeteren waren er al eerder, maar nog nooit was de noodzaak volgens hem zo duidelijk: 

“Er is door de matige prestaties van het Nederlands Elftal en ons clubvoetbal echt een gevoel van urgentie en er worden al veranderingen doorgevoerd. Hageman doelt onder andere op de selectiecriteria voor de cursus coach betaald voetbal. Dat is niet langer uitsluitend een aangelegenheid voor oud-profs met interlands achter hun naam. Er nemen nu veel mensen deel met een andere achtergrond."

“Het zou goed zijn als mensen die profclubs van nieuwe kennis kunnen voorzien structureel onderdeel gaan uitmaken van zo’n organisatie”

Verspreid de kennis

Hageman wil de komende jaren zelf zeker ook zijn steentje bijdragen aan het verspreiden van nieuwe inzichten in de sport. En voor de goede orde, het gaat hem niet om de spotlights of om een prestigieus baantje als directeur. Hij ziet zichzelf allereerst in de nog relatief nieuwe rol van innovatiemanager: “Het zou goed zijn als mensen die profclubs van nieuwe kennis kunnen voorzien structureel onderdeel gaan uitmaken van zo’n organisatie. Dat is voor mij de route naar duurzame vooruitgang. Uiteraard zou ik daar dan één van kunnen zijn.”

Dit artikel is ook verschenen op Sportknowhow.nl

Sports Leadership Program

Nyenrode Business Universiteit biedt sinds twee jaar het Sports Leadership Program aan. Tijdens deze opleiding maken sportprofessionals kennis met een innovatieve denkwijze gecombineerd met een academische benadering omtrent leiderschap in sport. De kernvraag van het programma is: 'hoe kunnen we jou helpen om een blijvende impact te maken in de sportwereld?'

Inmiddels hebben ruim vijftig deelnemers dit programma voltooid, waaronder directeuren en commissarissen van voetbalorganisaties, oud-wereld- en olympisch kampioenen, topcoaches, directeuren van wielerploegen en professionals met een andere sportachtergrond. De komende maanden worden diverse docenten, alumni en partners van het programma geïnterviewd over het onderwerp ‘Nieuw leiderschap in sport’.

Nyenrode Nieuwsbrief

Nyenrode deelt kennis met nieuwsgierige professionals. Abonneer je op News@Nyenrode voor al het Nyenrodenieuws.