Rogier Smeets van Upfield winnaar van de Young Captain Award 2018

Finale met toptalenten van Arcadis en Philips

Rogier Smeets (37) van Upfield (voormalig Unilever) is verkozen tot Young Captain 2018. De award werd dit jaar voor de veertiende keer toegekend aan de meest getalenteerde zakelijke jonge leider binnen het Nederlandse bedrijfsleven.

Smeets stond in de finale met twee andere managementtalenten: Cécile Cluitmans, Directeur Divisie Gebouwen bij Arcadis, en Mark Stoffels, General Manager & Vice President bij Philips Health Systems Latijns-Amerika. In aanwezigheid van 120 bestuurders en managers uit bedrijfsleven en overheid werd de award namens het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat uitgereikt door Pieter Waasdorp, directeur Ondernemerschap.

Rogier Smeets (37) is in juli 2018 in dienst getreden van Upfield, dat de margarinetak van Unilever heeft overgenomen, met merken als Blue Band en Becel. Deze transactie vond plaats nadat Unilever Smeets als kandidaat voor de Young Captain Award had voorgedragen. Binnen Unilever bekleedde Smeets verschillende functies, waarin hij continu boven verwachting presteerde. Bij Upfield is Smeets momenteel als General Manager South West & Central Eastern Europe verantwoordelijk voor de P&L van de margarine business in deze regio. In deze functie maakt hij deel uit van het executive leadership team en geeft hij leiding aan 300 mensen.

De winnaar van 2017, Ronald Doesburg van Shell, draagt de titel over na een leerzaam jaar als Young Captain. Als nieuwe Young Captain ontvangt Rogier Smeets een op maat gemaakt netwerk- en opleidingsprogramma, waaronder deelname aan het New Board Program, om zijn persoonlijke en professionele ontwikkeling in zijn weg naar de boardroom verder te ondersteunen. In de afgelopen dertien jaar is een groot aantal van de Young Captain Alumni ook daadwerkelijk toegetreden tot het bestuur van hun bedrijven.

Over de Young Captain Award

Met de jaarlijkse toekenning sinds 2005 van de Young Captain Award brengt Stichting Young Captain Nederland de aankomende generatie decision makers van het toonaangevende Nederlandse bedrijfsleven in een vroege fase van hun carrière onder de publieke aandacht. De jaarlijks gekozen Young Captain Nederland is het boegbeeld voor beoogd innovatief, inspirerend en toekomstig zakelijk leiderschap. Zij zijn het die straks hét verschil maken waar het gaat om de positie van ondernemend Nederland in Europa en daarbuiten. In samenwerking met de Nyenrode Business Universiteit organiseert de Stichting Young Captain met de finalisten jaarlijks de Young Bilderberg Conferentie, een unieke denktank van jonge business leiders. Ook organiseert de Young Captain Award in samenwerking met de Award-partners, waaronder Nyenrode Business Universiteit, het tweedaagse Young Captains Program waarin kandidaten voorbereid worden op de volgende stappen in hun carrière.