Innovatie en productontwikkeling: sprong naar de toekomst

‘Veel bedrijven willen ‘iets’ met innovatie. Ze hebben bijvoorbeeld het idee dat hun productenpakket ouderwets is. Of ze hebben nieuwe software ontwikkeld waarvan klanten de gebruikersinterface niet goed blijken te vinden. Dat zijn momenten dat bedrijven beseffen dat ze meer moeten weten over innovatie,’ zegt Henry Robben, hoogleraar marketing en een van de docenten van de masterclass Innovatiemanagement & productontwikkeling aan Nyenrode Business Universiteit. ‘Marketing is feitelijk de juiste klanten verbinden met de juiste producten of diensten. Innovatie is daarom de brandstof van marketing. Als je als bedrijf je klanten wilt voorzien van de juiste producten of diensten, móet je wel nadenken over innovatie. Daarvoor is deze masterclass heel geschikt.’

Tijdens de masterclass krijgen deelnemers onder meer inzicht in hoe innovatie werkt, hoe de combinatie van innovatie en marketing een bedrijf vooruit kan helpen en waarom je moet nadenken over de behoeften van de klant. ‘Als je dat weet kan je je organisatie zo inrichten, dat je de juiste dingen doet om de juiste producten of diensten te ontwikkelen. Dat is productontwikkeling: voortdurend denken welke reden je de klant kan geven om bij je terug te komen en je producten of diensten te kopen.’

Productfalen voorkomen

Robben: ‘Ook gaan we tijdens de colleges bespreken hoe je productfalen zo veel mogelijk kan voorkomen. Een product zelf hoeft niet innovatief te zijn, maar het moet wel goed genoeg zijn voor de klant. Als een nieuw product effectief is voor de klant, heeft het een grotere kans van slagen. Overigens is innovatie niet alleen belangrijk voor commerciële bedrijven, maar zeker ook voor non-profitorganisaties. Ze krijgen steeds minder geld en subsidie dus moeten ze andere manieren bedenken om mensen te overtuigen geld te doneren, bijvoorbeeld door middel van een vernieuwende communicatiecampagne of inspirerend project. Deze organisaties hebben daarom ook baat bij kennis over innovatieprocessen en productontwikkeling.’

Veel praktijkvoorbeelden

De masterclass Innovatiemanagement & productontwikkeling, die eerst New Product Development heette, is het oudste programma dat op Nyenrode wordt aangeboden. In de loop der jaren is er flink wat veranderd aan de invulling ervan. ‘In het begin kwamen veel theorieën over het onderwerp aan bod, maar tegenwoordig kenmerken de colleges zich juist door de vele praktische voorbeelden en oefeningen. Zo zijn er ideeën geboren om uit afvalwater bruikbare producten te maken, gezonder snoepgoed bedenken, nieuwe distributie voor A-merken te ontwikkelen en de time-to-market voor zakelijke diensten te verkorten,’ legt Robben uit. ‘Ze bestuderen thuis de theorie en tijdens de colleges gaan ze aan de slag met concepten.’

De volgende TomTom

‘Op basis van de oefeningen gaan mensen naar huis met nieuwe ideeën voor hun organisatie, bijvoorbeeld hoe ze het proces van innovatie anders kunnen aanpakken. Ook de praktijkvoorbeelden die wij laten zien van onder meer bedrijven waar innovatie goed gaat of juist niet, vinden deelnemers heel inspirerend. Daarbij komen ook actuele thema’s aan bod. De TomTom is veel in het nieuws geweest. Het bedrijf staat erg onder druk, omdat straks in alle auto’s andere navigatiesystemen worden ingebouwd. We gaan tijdens de masterclass bijvoorbeeld in op de vraag in hoeverre een bedrijf dit had kunnen voorzien. Met andere woorden: hoe kan je voorkomen dat je bedrijf de volgende TomTom wordt?’

Na de masterclass Innovatiemanagement & productontwikkeling weet jij alles over innovatiemanagement en productontwikkeling. Je kan een idee naar een succesvol product of dienst vertalen en leert hoe je nieuwe producten of diensten het best kan introduceren bij je klanten. De vele oefeningen en praktijkvoorbeelden geven je veel inzicht en bruikbare ideeën.