Jianhong Zhang is senior researcher en associate professor International Economics & Business aan Nyenrode Business Universiteit.

Ze kwam in 1999 als visiting scholar naar Nederland, nadat ze al tien jaar als universitair docent in China had gewerkt. In 2005 behaalde ze haar PhD in Internationale Economie aan de Rijksuniversiteit Groningen, waar ze daarna bleef werken als assistent-professor. In 2007 kwam ze naar Nyenrode als research fellow en in 2009 werd ze associate professor. 

Naast onderzoek en onderwijs houdt Jianhong zich bezig met het opzetten en onderhouden van relaties tussen Nyenrode en universiteiten en onderwijsinstellingen in China, werkte ze als programmamanager aan het ontwikkelen, in de markt zetten en uitvoeren van professionele onderwijsprogramma's en was ze als programmaleider verantwoordelijk voor het opzetten en realiseren van internationale studiereizen voor studenten.

Ze heeft al meer dan 60 publicaties in peer-reviewed tijdschriften op haar naam staan, bijvoorbeeld recentelijk in Journal of Business Ethics, Journal of Business Research, International Business Review, Management International Review en China Economic Review.

Nevenactiviteiten

Jianhong is reviewer voor een aantal internationale tijdschriften waaronder: 

  • Journal of International Business Study
  • Organization Studies
  • Review of World Economics
  • Asia Pacific Business Review

Interesses

Wandelen, planten kweken, breien en leren.

Meest relevante publicaties

  • Zhang, J., Deephouse, D. L., Gorp, D. Van, & Ebbers, H. (2020). Individuals’ Perceptions of the Legitimacy of Emerging Market Multinationals: Ethical Foundations and Construct Validation. Journal of Business Ethics, in press. ttps://doi.org/10.1007/s10551-020-04599-x   
  • Zhang, J., Zhou, C., Désirée M. van Gorp, & van Witteloostuijn, A. (2020). Willingness to Work for Multinational Enterprises from Emerging countries: The case of Chinese Multinational Enterprises in The Netherlands. International Business Review, in press. https://doi.org/10.1016/j.ibusrev.2020.101713
  • Zhang, J., He, X., Zhou, C., & van Gorp, D. (2019). Antecedents of corporate image : The case of Chinese multinational enterprises in the Netherlands. Journal of Business Research, 101, 389–401. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.04.041
  • Zhang, J., Jiang, J., & Noorderhaven, N. (2019). Is certification an effective legitimacy strategy for foreign firms in emerging markets? International Business Review, 28(2), 252–267. https://doi.org/10.1016/j.ibusrev.2018.09.003
  • He, X., & Zhang, J. 2018. Emerging market MNCs’ cross-border acquisition completion: Institutional image and strategies. Journal of Business Research, 93: 139–150. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2018.04.014
  • Zhang, J., & He, X. (2014). Economic nationalism and foreign acquisition completion: The case of China. International Business Review, 23(1), 212–227. https://doi.org/10.1016/j.ibusrev.2013.04.002
  • Zhang, J., Zhou, C., & Ebbers, H. (2011). Completion of Chinese overseas acquisitions: Institutional perspectives and evidence. International Business Review, 20(2), 226–238. https://doi.org/10.1016/j.ibusrev.2010.07.003

Publicaties