Prof. dr. Marta Berent-Braun

Hoogleraar
Marta Berend -Braun
  • Eigendomsdynamiek
  • Familiebedrijf
  • Ondernemerschap
  • Business Game and Start-ups
  • Inleiding tot Bedrijfsonderzoek
"In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.”

- Benjamin Brewster -

Prof. dr. Marta Berent-Braun is Van Lanschot Kempen hoogleraar Familiebedrijven en Eigendomsdynamiek aan Nyenrode Business Universiteit. Zij maakt deel uit van het Nyenrode Faculty Expertisecenter Entrepreneurship, Governance & Stewardship. Haar huidige onderzoek omvat onderwerpen als eigendomsdynamiek, beleid, (duurzaam) ondernemerschap, bedrijfsoverdracht, marketing en innovatie in particuliere (familie)bedrijven.

Berent-Braun is een actief lid van de academische wereld. Ze presenteert haar onderzoek regelmatig op internationale conferenties en is recensent voor academische tijdschriften zoals Family Business Review, Journal of Business Strategy of Journal of Business Ethics. Berent-Braun neemt deel aan de Editorial Board of International Review of Entrepreneurship journal en is mede-organisator van de track "Finance, Management, Governance & Accounting in Family Businesses" op het EURAM-jaarcongres.

Berent-Braun is Academisch Directeur van het BScBA-programma, lid van de beoordelingscommissie en lid van de Assurance of Learning-commissie. Ze is ook coördinator van het leertraject "Onderzoek en Academische Ontwikkeling", BScBA-programma. Ze is betrokken bij educatieve activiteiten, waaronder het ontwikkelen van cursussen en het geven van onderwijs in academische programma's, open programma's, zomercursussen en executive programma's.

In 2010 promoveerde Berent-Braun aan de Nyenrode Business Universiteit (Nederland), een Master in Economie & Bedrijfskunde, gespecialiseerd in Ondernemerschap, aan de Erasmus Universiteit Rotterdam (Nederland), evenals een Master in Management & Marketing, aan de University of Lodz (Polen). 

Meest relevante publicaties

  • Berent-Braun, M.M., Flören, R.H., & den Ouden, M.M.C.M. (2018). Being able and willing to innovate: A study of family firm identity and new product output among Dutch private businesses. International Review of Entrepreneurship, 16(2), 183-215.  
  • Berent-Braun, M.M., & Uhlaner, L.M. (2012). Family governance practices and teambuilding: Paradox of the enterprising family. Small Business Economics, 38(1), 103-119. 
  • Flören, R.H. & Berent-Braun, M.M. (2017). Innovatie en het familiebedrijf: Een onderzoek naar innovatiekeuzes en –strategieën van Nederlandse familiebedrijven. Breukelen: Nyenrode Business Universiteit.   
  • Flören, R.H., Berent-Braun, M.M., Uhlaner, L.M. & De Nooijer, C. (2013). Corporate governance en het familiebedrijf. In: M. Lückerath-Rovers, B. Bier, H. van Ees, & M. Kaptein (Eds.), Jaarboek Corporate Governance 2013-2014 (pp. 89-105). Deventer: Kluwer. 
  • Uhlaner, L.M., Matser, I.A., Berent-Braun, M.M., & Flören, R.H. (2015). Linking bonding and bridging ownership social capital in private firms: Moderating effects of ownership–management overlap and family firm identity. Family Business Review, 28(3), 260-277.