Prof. dr. Hans van Kranenburg

Faculty
Functietitel Hoogleraar

Biografie

Prof. dr. Hans van Kranenburg is hoogleraar Strategisch Management verbonden aan het Center for Strategy, Organization & Leadership. Tevens is hij werkzaam als hoogleraar bedrijfskunde i.h.b. Corporate Strategy aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. In die hoedanigheid heeft hij de afgelopen jaren diverse activiteiten ontplooid. Naast onderwijs, onderzoek, advies en kwaliteitsbewaking (visiteren van onderwijs- en onderzoeksprogramma’s) heeft hij ook verschillende bestuurlijke functies uitgeoefend, waaronder initiatiefnemer en directeur van het onderzoeksprogramma Responsible Organisation. Tevens is hij twee perioden voorzitter van het managementteam bij bedrijfskunde geweest en is hij nog hoofd van de sectie strategie.

Inmiddels is Van Kranenburg al vele jaren internationaal actief op het terrein van strategische vraagstukken van profit en non-profit organisaties. Zijn expertise ligt op het gebied van markt en niet-markt strategisch gedrag van bedrijven, evolutie van markten en industrieën, stakeholder management, transitiemanagement voor o.a. energiesector, duurzaamheid en circulariteit, allianties en netwerken, en internationaliserings-vraagstukken voor organisaties. Hij is ook een specialist op het gebied van de economie en management van de media. Tevens adviseert hij organisaties bij strategische en mededingingsvraagstukken.

Naast zijn wetenschappelijke activiteiten is hij spreker, toezichthouder en bestuurslid van meerdere stichtingen.

Volgens Van Kranenburg staat Nyenrode midden in de samenleving. Met het uitdragen van de kernwaarden leiderschap, ondernemerschap en stewardship in het onderwijs, onderzoek en andere activiteiten draagt Nyenrode volgens Van Kranenburg bij aan de vorming van verantwoordelijk leiders en managers in een snel veranderen samenleving. Hij vindt het inspirerend en dankbaar werk om hieraan een bijdrage te mogen leveren samen met collega’s, studenten en vertegenwoordigers vanuit het bedrijfsleven, overheden en publieke organisaties.

Van Kranenburg is mede-ontwikkelaar van het energietransitiespel Energiek. Dit spel richt zich op bedrijven, scholieren en het brede publiek. Het spelen van Energiek zorgt voor bewustwording, positieve attitude en inzicht in de noodzaak en haalbaarheid van veranderingen.

Het werk van Van Kranenburg is gepubliceerd in wetenschappelijke tijdschriften zoals International Journal of Business Studies, Global Strategy Journal, International Business Review, Research Policy, Journal of Law and Economics, Nonprofit Management & Leadership, European Journal of Operational Research. Hij heeft ook meerdere boeken geschreven waaronder Organizing the Dutch Energy Transition (2024), Nonmarket Strategic Management (2017) en Innovation Policies in the European News Media Industry: A Comparative Study (2017), Management and Innovation in the Media Industry (2009).

Internationale activiteiten

Van Kranenburg is ook verbonden aan Reuters Institute en Green Templeton College aan de University of Oxford (Verenigd Koninkrijk). Daarnaast was hij was ook werkzaam aan de Media Management & Transformation Center aan de Jönköping International Business School (Zweden), University of Navarra (Spanje), en University of Chicago (USA).

Relevante publicaties

  • Van Kranenburg, H. & Witjes, S. (ed.) (2024). Organizing the Dutch Energy Transition. publisher Routledge, UK: ISBN 9781032418698.
  • Voinea, C. & Van Kranenburg, H. (2018). Feeling the squeeze: Nonmarket Institutional Pressures and the Frequency of Nonmarket Actions, Management International Review, 58, 705-741.
  • De Gooyert, V., Rouwette, E., Van Kranenburg, H., & Freeman. E. (2017). Reviewing the role of stakeholders in operational research, a stakeholder theory perspective. European Journal of Operational Research, 262(2), 402-410.
  • Voinea, C. & Van Kranenburg, H. (2017). Nonmarket Strategic Management, authors Cosmina Voinea and Hans van Kranenburg, publisher Routledge, UK: ISBN 978-1-138-91829-0.
  • Van Kranenburg, H., Hagedoorn, J. & Lorenz-Orlean, S. (2014). Distance Costs and the Degree of Inter-Partner Involvement in International Relational-Based Technology Alliances, Global Strategy Journal, November, with vol 4 (4), 280-291 (DOI:10.1002/gsj.1085).