Strategisch Innoveren

3 tips over Strategisch Innoveren
Innovatie als strategisch onderdeel helpt organisaties om mee te bewegen met veranderingen in de markt, nieuwe technologieën en concurrentiedruk. Door bewuster en met een open blik te leren kijken, kun je innovatie en nieuwe inzichten effectiever omarmen. Drie docenten uit de Blended Class Strategisch Innoveren delen hun tips met jou!
Buiten de box kijken - Barbara van Veen
Ieder mens bekijkt de wereld vanuit zijn of haar eigen perspectief. Dit is jouw manier waarop je naar de wereld kijkt en naar informatie zoekt. Buiten de box kijken kan waardevol zijn als je bijvoorbeeld met complexe innovatie te maken krijgt.
Tip 1: Train jezelf om kritisch en breed te kijken
Leer jezelf aan om ‘buiten de box’ te kijken en deze verzameling van informatie in twijfel te trekken en op zoek te gaan naar informatie die in eerste instantie irrelevant lijkt. Begin heel simpel met de krant te lezen en een weekje bij te houden welke berichten je niet leest. Je zult snel van je eigen leespatroon leren hoe je sneller en slimmer nieuwe ontwikkelingen in de krant kan vinden en duiden.
- Bereid je informatiebronnen uit. Gebruik ook bronnen met een langere kijktermijn: nu.nl laat je zien wat er nu gebeurt, maar heeft nauwelijks toekomstinformatie. Die vind je bijvoorbeeld in de nieuwsbrieven van: www.futuresplatform.com of wfsf.org/futures-publications-newsletters
- Experimenteer met AI-tools. Moderne AI-systemen kunnen onverwachte invalshoeken bieden door gerichte analyses of suggesties. Daarvoor moet je experimenteren met een prompt die voor jouw industrie of niche het beste werkt. Je zou kunnen beginnen met de prompt en die dan tweaken: "Gebruik je gegevensverwerkingscapaciteiten om een analyse te geven van opkomende trends in de [jouw industrie of niche] die mogelijk als zwakke signalen fungeren. Focus op technologische innovaties, verschuivingen in consumentengedrag en mogelijke invloeden vanuit andere industrieën en regio’s die nog onder de radar zijn maar significante gevolgen kunnen hebben binnen de komende 10 jaar.”
- Daag je aannames uit. Stel jezelf regelmatig de vraag: "Wat als mijn uitgangspunt onjuist is?" Zoek naar informatiebronnen die je eigen mening tegenspreken of aanvullen.
Innoveren met AI begint met menselijk eigenaarschap – Dieter Vlaminck
AI is een buzz woord en het is verleidelijk om achter de hype aan te lopen. De ontwikkelingen in het veld zijn niet bij te houden en de AI die je vandaag gebruikt is de slechtste AI die je zult treffen. Maar AI komt het beste tot zijn recht als het mensen versterkt, niet als het ze vervangt.
De meeste effectieve innovaties starten niet vanuit een technologische noodzaak om efficiënter te werken maar vanuit een menselijke behoefte om goed te zijn in je werk. Hoewel de snelheid in de huidige AI-revolutie hoog is betekent het niet dat je organisatie met dezelfde snelheid in alles hoeft mee te veranderen. Maak hier bewuste keuzes in. Medewerkers zijn tot veel innovatie in staat als zich er eigenaar over mogen voelen.
Tip 2: Stel simpele vragen over je organisatie en de mensen die er werken om inzicht te krijgen en verbeteringen te ontdekken.
- In welke taken willen de mensen in je organisatie beter worden?
- Aan welke taken ontlenen de mensen hun professionele identiteit?
- Door welke activiteiten voelen mensen zich thuis in je organisatie?
Als je deze vragen weet te beantwoorden weet je ook waar je zoektocht begint om met AI te vernieuwen. Geef medewerkers eigenaarschap over innovatie door ze te laten meebeslissen hoe AI hen kan versterken in de door hen gewaardeerde taken. Geef hun hier ook de tijd voor. Je zult zien dat efficiëntie dan vanzelf een resultaat wordt, maar niet een doel op zich!
Innovatie begint met creatief denken - Jeff Gaspersz
Innovatie draait niet alleen om technologie en strategie, maar vooral om mensen. Creatief denken is een essentiële drijvende kracht, omdat het nieuwe perspectieven opent, frisse ideeën genereert en organisaties helpt om te groeien en zich aan te passen. Maar creativiteit is geen aangeboren talent—het is een vaardigheid die je kunt trainen. Net zoals bij pianospelen geldt: hoe vaker je oefent, hoe beter je wordt. Daarom is het versterken van je creatieve denkvermogen geen luxe, maar een prioriteit.
Tip 3: Zoek samenwerking buiten je eigen bubbel.
Werken met professionals uit verschillende disciplines of achtergronden verrijkt je denkproces en stimuleert out-of-the-box denken. Door te luisteren naar andere perspectieven vergroot je jouw eigen inzichten. Een praktische manier om dit te doen? Ga een paar dagen per jaar aan de slag in een andere afdeling of team binnen je organisatie. Zo doorbreek je vaste patronen en ontwikkel je een duurzame, kansgerichte mindset—essentieel voor innovatie met échte impact.
- Dr. Barbara van Veen - Onafhankelijk Futurist, onderzoeker en docent
- Drs. Dieter Vlaminck – Adviseur digitaal en blended onderwijs en PhD onderzoeker naar samenwerkingen tussen AI en mensen
- Prof. dr. Jeff Gaspersz – (emeritus)hoogleraar Innovatie aan Nyenrode Business Universiteit
Blended class Strategisch Innoveren
Tijdens de blended class Strategisch Innoveren leer je hoe je stakeholders enthousiast maakt, hoe je succesvolle innovaties verder verspreidt, welke problemen je bij al die stappen kan tegenkomen - én hoe je ervoor zorgt dat het leuk blijft. Je leert hoe innovatie bijdraagt aan duurzame groei en wat strategische redenen zijn om met start-ups samen te werken. Aan de hand van inspirerende innovatie-cases worden er lessen geleerd die direct te vertalen zijn naar de eigen organisatie.
-
Blended class Strategisch Innoveren
Startdatum: 29 oktober 2025Taal:- Nederlands
Locatie:- Breukelen
- Online
Veel sectoren zijn in een fundamentele transitie door veranderingen in onder meer consumentengedrag, concurrentie en technologie.
Bekijk opleiding
Contact
Heb je vragen over de opleidingen, of wil jij je direct aanmelden? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend informatiegesprek via + 31 346 291 448 of