Beste docenten accountantsopleiding 2015-2016

Tijdens het Docentenseminar Accountancy op 20 september maakte programmadirecteur Olof Bik de namen bekend van de beste docenten van de accountantsopleiding in het collegejaar 2015-2016.Olof Bik en Jan Duursema

In de Propedeuse was dat Jan Duursema, docent in de vakken Beginselen Accountancy, Comptabele Aspecten Financiering (CAFI) en Comptabele Aspecten Financial Accounting 1 (CAFA1). De opleiding kent in Duursema een consequent goede docent en kerngroeplid. Hij verzorgt cursussen door de hele opleiding heen en is daarnaast lid van de kerngroepen CAFA1 en Financial Auditing. Het is heel prettig met hem samenwerken en hij is flexibel. Uit een studentenevaluatie: “De uitleg van de docent was vond ik top! Er waren een aantal mensen die onbekend waren met de stof. Hij bleef de uitleg geven tot iedereen het snapte.”

Richard Rensen, de beste docent in Bachelor en Pre Master, is bevlogen en deskundig. Olof Bik en Richard RensenHij geeft Management Control aan zowel de bachelorstudenten als de premasterstudenten en bij beide groepen doet hij dat uitzonderlijk goed. Daarnaast is Richard een gewaardeerd lid van de kerngroep Management Control en gaat hij samen met Hans ten Rouwelaar studenten begeleiden bij de masterscriptie. Hij scoorde in de evaluatie van het vak in de Pre Master een 8,9 en in de Bachelor zelfs een 9,0. Zijn slagingspercentages zijn bovengemiddeld. Quote van een student: “De docent vertelde met veel passie. Duidelijk. Zocht juiste momenten interactie. Voelde goed aan wat beheerst werd en wat niet. Top docent!!!”

De beste docent in de Master was Jennifer Kuiper, die haar prijs al ontving voorafgaandJennifer Kuiper en Olof Bik aan het seminar, na het afleggen van de beroepseed voor accountants. Ze bereikte mooie resultaten in de cursus Interne Beheersing (BIV-IB) voorjaar 2016: een schoolcijfer 8,1 in de cursusevaluatie en een slagingspercentage van 95%. Ze is ook zeer betrokken bij Accountancy in alle fasen van de opleiding: als kerngroeplid en docent van de summercourse De Robuuste Accountant, als kerngroeplid en docent BIV-IB en als docent BIV-Informatiecontrole. Uit cursusevaluatie BIV-IB voorjaar 2016: “Ik vond de manier van les geven erg goed. Helder en duidelijk gecommuniceerd en voldoende tijd voor vragen.”

Henry Hulshof, de beste docent in de Post Master, kan volgens studenten op een heel heldere manier de theorie bij de werkstukken uitleggen. Hij motiveert en zorgt dat studenten zin hebben om met de lesstof actief aan de slag gaat. Hij is erg flexibel, bewaart te allen tijde de rust, relativeert en dit alles is zeer motiverend voor de docenten en studenten die met hem werken. Uit de evaluaties het volgende citaat van een student: “Een docent die op goede wijze structuur kan geven aan hoe werkstukken aan te vliegen. Na afloop van het college ga je gemotiveerd naar huis om aan de slag te gaan voor de volgende week!”. Als docent in het vak Financial Auditing haalde hij in de evaluatie het schoolcijfer 8,2. Hij was niet aanwezig op het docentenseminar maar ontvangt uiteraard via een andere weg zijn prijs.

Olof Bik en Alban BastiaanEn ten slotte was er voor Alban Bastiaan de eervolle vermelding van ‘aanstormend talent’. Hij begon voorjaar 2016 als docent Auditing Theory en begeleidt vol enthousiasme studenten bij het schrijven van hun Bachelorscriptie. Hij behaalde voor zijn eerste cursus een schoolcijfer 8,5 en voor de summercourse een 8,1. Uit de evaluatie: “Alban heeft mij enorm veel geholpen en vooral gemotiveerd door de stof op een leuke en leerzame manier over te brengen. Normaliter was er in deze evaluaties ook de vraag of je meerdere vakken bij de desbetreffende docent zou willen volgen. Jammer dat ik die vraag dit keer niet zie; Alban geeft daarnaast (voor zover ik weet) geen andere lessen. Echter is Alban wel een type docent waarbij ik vaker les zou willen volgen.”

Jan Duursema, Richard Rensen en Alban Bastiaan gingen tijdens het docentenseminar in op twee vragen van Debbie Jaarsma, hoogleraar Onderzoek en Innovatie van Medisch Onderwijs, UMC Groningen, RUG. De eerste vraag was ‘Hoe probeer je als docent studenten te ondersteunen in het reguleren van hun eigen leren?’ Voor Alban Bastiaan zit dat hem vooral in faciliteren, ze leren nadenken, “de groep is een goudmijn als je de juiste vragen stelt”. Jan Duursema wil niet dicteren maar wel sturen, en de studenten liefde voor het vak bijbrengen. De tweede vraag was ‘Hoe doe je dat zelf als het aankomt op de ontwikkeling van je eigen didactische competenties?’. Richard Rensen doet dat door dingen uit te proberen, te sparren met collega’s en met ze mee te kijken tijdens hun colleges.