‘Betrek iedereen bij veranderingen’

‘Essentiele strategieën behandelen, zoals omgaan met verandering. Daar heb je in de journalistiek heel veel aan.’ Renzo Veenstra blikt terug op het Senior Leadership Development Program. Hij is hoofdredacteur bij een regionale omroep, waar hij de redactie leidt en eindverantwoordelijke is voor alle inhoud en uitingen van de omroep. Hoe je als manager omgaat met veranderingen en je jouw team mee kan krijgen, in plaats van tegen je. Dat is voor Veenstra één van de lessons learned van dit programma. ‘Ik heb antwoord gekregen op vragen als: hoe geef je leiding, hoe benader je mensen en hoe willen mensen benaderd worden?

Nyenrode Business Universiteit is een business school. Zodoende dacht Veenstra dat hij vooral commerciële leiderschapsstrategieën zou leren bij het Senior Leadership Development Program die hij toe kon passen in zijn journalistieke veld, maar dat beeld kon hij snel bijstellen. ‘Ik was verrast over de diepgang en praktische toepasbaarheid van de theorie op mijn rol als leider. ‘Wat is het effect van jouw handelen op mensen? Dat is heel breed toepasbaar, ook in de mediawereld. Dat heeft mij veel nieuwe inzichten gegeven en mijn ogen geopend. Heel verrassend.’

Persoonlijk leiderschap ontdekken

De meeste inspiratie vond Veenstra in de vraagstukken over persoonlijk leiderschap. ‘Hierbij kijk je wie je eigenlijk bent. Er zijn dingen die je van nature niet graag doet, maar daarvoor heb ik handige handvatten gekregen. Wanneer je dan iets aanpakt, zie je meteen wat dat met een ander doet.’ Ook weet hij nu beter hoe hij als leider om moet gaan met veranderingen. ‘Veranderingen moet je vooral niet uit persoonlijke motivatie doorvoeren. Zorg altijd dat je iedereen bij de wijzigingen betrekt. Bij een leidinggevende functie schiet dat er vaak bij in, omdat je erg druk bent,’ verduidelijkt hij.

Beter luisteren en haast wegduwen

Veenstra noemt een praktijkvoorbeeld: ‘We zijn bezig geweest met het implementeren van een andere journalistieke visie die veel meer uitging van de vraag: wat vraagt de klant van ons? Daarbij moet je mensen handvatten en richtingen geven. Je maakt duidelijk wat het eindpunt is en vraagt de mensen mee te denken hoe je daar kan komen.’ Veenstra probeerde na de opleiding veel meer te luisteren naar mensen, zijn eigen haast weg te duwen en de tijd te nemen voor bijeenkomsten om uiteindelijk tot een integraal plan te komen. ‘Iets waar íedereen achter staat is niet haalbaar, maar je merkt wel dat je twijfelaars aan het denken zet. Ze zijn opener.’

Sneltrein

De groep deelnemers bestond onder andere uit mensen uit het bank- en verzekeringswezen. ‘Ik was als hoofdredacteur de vreemde eend in de bijt, al heb ik dat helemaal niet zo gevoeld.’ Veenstra heeft het hele programma als een interessante sneltrein ervaren. ‘Er waren heel gemotiveerde, inspirerende sprekers die je in vervoering brachten met hun verhaal. Ik ging graag met hen in gesprek.’ Wat misschien nog het verst van hem afstond was een ochtend jaarrekeningen lezen en beoordelen, maar tegelijkertijd vond hij dat vanuit zijn achtergrond journalistiek en HEAO ook interessant. ‘Je wordt soms goed uitgedaagd. Daardoor word je echt aan het denken gezet. Je maakt ook de stof die verder van je af staat je eigen.’

Het Senior Leadership Development Program is ontwikkeld voor senior managers. Je focust je op de succesvolle implementatie van organisatiestrategieën. Verbind oude en nieuwe werkwijzen met elkaar, reflecteer op jouw rol en ontwikkel jouw persoonlijk leiderschap.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Nyenrode deelt kennis om leiders en professionals te helpen tijdens de coronacrisis. Abonneer je op L.E.S. in crisis.