Waar college geven verder gaat dan intellectuele kennisoverdracht

Herman van der Meulen, 25 jaar oprechte interesse aan Nyenrode

11 oktober 2021
Community

Het is 25 jaar geleden dat Herman van der Meulen startte aan zijn carrière bij Nyenrode Business Universiteit. Binnen de universiteit draagt Herman verschillende petten, zo ‘kent’ hij Sinterklaas persoonlijk en hangt hij letterlijk, inclusief rode neus, de clown uit tijdens colleges. Ook is hij bijzonder populair onder studenten en kreeg hij de bijnaam ‘the Herminator’. Wat is het geheim van zijn succes en waar haalt hij zijn inspiratie vandaan? We kijken samen met Herman terug op 25 mooie, inspirerende en memorabele jaren aan Nyenrode.

De bijnaam ‘the Herminator’, staat voor streng, rechtvaardig en waarbij oprechte interesse Herman zijn speerpunt is: “Oprechte nieuwsgierigheid en interesse heeft te maken met er op een bepaald moment zijn, dat stopt dus niet bij een collegezaal.” 

Oprechte interesse ontstaat vanuit het hart. “Waar heb je het meest van genoten in de afgelopen week is een hele andere vraag dan wanneer ik vraag hoe het met je gaat”. Op de vraag of je zoiets als oprechte interesse kan leren antwoordt Herman heel resoluut: “Ja, natuurlijk. Het leven is als een parachute, je bereikt je bestemming als je je openstelt”.

Succesvol talent

In de afgelopen 25 jaar is Herman elf keer genomineerd én bekroond met de Nyenrode Teaching Award. Buiten het feit dat alle elf awards even bijzonder waren, zo zegt hij zelf, heeft vooral de laatste award hem in het hart geraakt. Het is volgens Herman precies waar college geven over gaat en waar zijn taak als docent ligt.

“De Teaching Beyond Teaching Award, door de studenten geïnitieerd, heb ik in 2020 in ontvangst mogen nemen. Vanuit onze purpose, Serving society by shaping responsible leaders, bouwen we aan duurzame ecosystemen, denken we vanuit de samenwerking en nemen we elkaar daar dagelijks in mee. Maar het gaat verder dan academische kennisoverdracht. Deze award is de spiegel van hoe wij onszelf als persoon in de relatie met de student laten zien”.

De lijst met betrekking op de vorming van studenten is lang, blijkt uit de opsomming van competenties: “Het vormen van studenten bestaat vanuit Nyenrode uit: empathie tonen, luisteren, vragen stellen, samenwerken, aanmoedigen, co-creëren, aanpassen, reflecteren, leren en creatief zijn met resultaat en lef. Laat dát voor de klas zien. De leraar is de gids op de leerreis van de student, dat gaat voorbij de boeken”.    

Schilderij van het leven

Herman legt zijn manier van met mensen omgaan uit op basis van een metafoor: “Verschillende technieken, kleuren en vormen maken het schilderij van jouw leven. Maar zeg niet tegen een student, hier heb je een penseel en zet daar maar een streep. Nee, je stelt vragen en geeft inspiratie, waardoor de student zelf een kleur en techniek kan kiezen om zijn schilderij te maken. Leren doe je samen in een inspirerende omgeving”, zo gaat hij verder: “Wanneer je de tijd neemt om elkaars levensschilderij, waarin ook wijzigingen worden aangebracht, te ontdekken, kom je tot diepere inzichten en maak je oprechte verbinding”.

Inspirator 

Op de vraag waar zijn inspiratie vandaan komt, vertelt Herman over zijn jeugd. Ver voordat hij zijn professionele carrière begon, zag Herman zijn vader als inspirator. “Als kleine jongen was ik de enige uit de buurt die naar het atheneum mocht. Samen met mijn vader ging ik naar een kennismakingsgesprek, maar de directeur zag er niet veel in. We kwamen uit een kansarm milieu en studeren had dus niet zoveel zin. Ik begreep op dat moment niet wat de directeur bedoelde waarop mijn vader zei: “Manus, de directeur denkt dat jij het niet kan”. Ieder mens heeft uitdagingen nodig om te presteren”.  

In de afgelopen jaren is Herman geïnspireerd door wijlen collega Paul de Blot. Zijn manier van doceren, zijn blik op het leven en zijn spirituele inzichten hebben Herman ook persoonlijke inzichten gegeven: “Paul de Blot heeft me geleerd om jezelf elke dag de vraag te stellen waar je dankbaar voor bent. Na 25 jaar werkzaam te zijn aan de universiteit ben ik nog elke dag dankbaar dat ik deze rol naar eigen inzicht invulling mag geven. Nyenrode geeft me daarin de ruimte en vrijheid. Ik zou dan ook willen afsluiten met: blijf dicht bij jezelf, in alles wat je doet. Dat straal je dan ook uit en daar krijg je energie van. Wat je oprecht geeft vanuit wie je bent wordt weerspiegeld in wat je ontvangt”.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Nyenrode deelt kennis met nieuwsgierige professionals. Abonneer je op News@Nyenrode voor al het Nyenrodenieuws of de L.E.S. Nieuwsbrief voor nieuws over onze kernwaarden Leadership Entrepreneurship Stewardship.