‘Consumenten vinden duurzaamheidaspecten van bedrijven steeds belangrijker’

‘Tijdens het Foundations of Management (FMA) programma aan Nyenrode Business Universiteit besefte ik dat mijn organisatie veel te weinig doet met duurzaamheid. Daar wilde ik verandering in brengen,’ zegt Coosje van Gelder. Ze is Manager HR & Bedrijfsvoering bij SAMR, een bureau dat onderzoek doet naar consumentengedrag en klantvriendelijkheid van bedrijven. André Nijhof, kerndocent duurzaamheid en innovatie binnen het FMA, was één van haar docenten.

Een van de pijlers van het FMA is de kracht tussen hoofd, hart en handen. Nijhof legt uit wat dat voor zijn module betekent. ‘In ons hoofd weten we dat er grote vraagstukken rond duurzaamheid spelen, zoals milieuproblemen en sociale ongelijkheid in onze maatschappij. Maar je kan pas in actie komen, als je verbinding krijgt met wat jou raakt als persoon. We dagen daarom deelnemers uit om een paper te schrijven over iets waar ze passie voor hebben.’ Coosje van Gelder voegt daaraan toe: ‘André heeft een heel positieve en inspirerende insteek over duurzaamheid. De problemen zijn weliswaar heel groot, maar toch kan iedereen iets bijdragen. Hij stimuleert na te denken over wat je kan doen binnen je eigen organisatie,’ zegt Van Gelder. ‘Dat leidde tot het onderwerp van mijn paper: “Een zoektocht naar betekenisvol ondernemen”.

Samenwerking SAMR en Nyenrode

Van Gelder vertelt: ‘Door het schrijven van een paper vertaal je de kennis in je hoofd heel concreet naar je eigen organisatie. Je laat zien dat je die kan toepassen op je eigen dagelijkse praktijk. Daardoor snap je de theorie veel beter.’ Ze vervolgt: ‘Met mijn paper heb ik binnen de directie van SAMR meer draagvlak en aandacht gecreëerd voor duurzaamheid. Tegelijkertijd heeft een collega duurzaamheid ingebracht in één van onze belangrijkste diensten voor het meten van klanttevredenheid.’ Een tijdje nadat Van Gelder het FMA had afgerond, zat ze op haar verzoek met Nijhof en deze collega om tafel. ‘Nu werkt een student van Nyenrode samen met mijn collega om het project verder vorm te geven.’ Op de vraag of er al iets te zeggen valt over de resultaten, antwoordt Van Gelder: ‘De eerste onderzoeken lijken erop te wijzen dat consumenten duurzaamheidsaspecten steeds belangrijker gaan vinden en dat het van invloed is op de mate waarin zij tevreden zijn over bedrijven waar zij producten of diensten kopen.’

Duurzaamheid belangrijk voor consument

Nijhof zegt: ‘Dat het thema 'aandacht voor mens & maatschappij' is toegevoegd aan hun onderzoeken, vind ik een prachtig voorbeeld van hoe het bredere debat over duurzaamheid ook bij een bureau als SAMR naar voren komt. Het was voor mij een bevestiging dat het een steeds belangrijker thema wordt, ook voor consumenten. Als hoogleraar op dit gebied ben ik natuurlijk heel benieuwd naar de rol van de consument.’

Veel zelfvertrouwen

De opleiding heeft Van Gelder meer gebracht dan bedrijfskundige kennis en de gewenste aandacht voor duurzaamheid binnen SAMR. ‘Voordat ik het FMA volgde, was ik Manager HR & Facility Services. Nu heb ik een bredere rol als manager HR & Bedrijfsvoering. Het FMA heeft me meer zelfvertrouwen gegeven en een bredere blik. Zonder had ik die stap niet durven maken. Ook ben ik bezig de verantwoordelijkheid binnen mijn organisatie te decentraliseren. Ik stimuleer bijvoorbeeld onze middenmanagers om minder afhankelijk te zijn van de directie, zelf problemen op te lossen en zelf meer verantwoordelijkheid te nemen. Door het FMA zag ik scherp dat dat echt nodig was binnen mijn organisatie.’

Foundations of Management (FMA) is ideaal voor wie wil doorgroeien naar een algemene managementfunctie of die stap net heeft gemaakt. Je maakt jezelf  in één jaar de essentie van bedrijfskunde eigen. Je leert over belangrijke, direct toepasbare bedrijfskundige concepten en instrumenten die je nodig hebt om sneller door te groeien als (algemeen) manager.