"Een leven lang leren"

Ik heb er zin an!

Dit artikel is geschreven door Albert Kokshoorn, informatiemanager bij Haaglanden Medisch Centrum en alumnus van Foundations of Management. 

Leren is van alle leeftijden. Echter, ouderen (vijftigplussers) blijven hierbij achter, waarbij sommige bronnen beweren dat 40% van alle oudere werknemers nooit een cursus of een studie volgt. Dezelfde bronnen spreken van werknemers in die leeftijdsgroep die minder efficiënt leert, langzamer gaat werken en die minder gemotiveerd is om aan trainingen deel te nemen. Word je als oudere werknemer ontslagen dan maak je nog 10% kans dat je vanuit een WW-uitkering weer aan het werk komt. Wie bovenstaande meeneemt in de uitwerking van een plan tot een leven lang leren, kijkt wel uit om zich op zijn vrije dag verder te ontwikkelen, maar blijft lekker in bed liggen om er voorlopig niet meer uit te komen.

Gelukkig zijn er ook andere, positieve, bewegingen. Sportscholen vol senioren om vitaal te blijven bijvoorbeeld. Want vitaliteit, hoewel niet iedereen gegeven, is denk ik wel een voorwaarde voor een leven lang  leren en draagt naar mijn overtuiging bij aan de inzetbaarheid van 'ouderen'. Vita betekent 'leven'. Wie vitaal is heeft er zin an! Volgens mij liggen er voor en door senioren nog volop kansen. Voor de oudere werknemer om op tijd na te denken over waarin hij/zij zich zou willen en kunnen bekwamen. Voor werkgevers om de brug te slaan tussen werknemers en het hoger ouderen onderwijs (HOVO) of, beter nog, om waar het kan te studeren in een mix van oud en jong in vakken die er echt toe (gaan) doen. 

Onlangs deed ik een verkorte opleiding bedrijfskunde, Foundations of Management (FMA) aan Nyenrode Business Universiteit, waar ik al eerder over schreef. Tijdens het programma bleek dat ik anders leer dan de jongere studenten. Op zich niks vreemds, het vermogen om kennis op te nemen en te onthouden neemt verder af met het verstrijken van de jaren. Waar anderen bij het schrijven van een paper hun aantekeningen nog een enkele keer raadpleegden, verwerkte ik mijn aantekeningen op flipovervellen. In themarondjes, gemaakt met het dekseltje van de yoghurt, met aan de randen de kernwoorden waar ik nader onderzoek naar moest doen. Op dezelfde grote bladen werkte ik de modellen uit die ik wilde meenemen in mijn opdracht. “Niet echt een academische aanpak” liet een studiegenoot mij weten wanneer er gevraagd werd hoe ver ik was. “So what!?”, het is volgens mij van belang zoveel mogelijk informatie over het onderwerp te verzamelen om dit later te kunnen doorgronden. Heerlijke uren waren het, worstelend met het gekozen onderwerp, zonder een letter op papier, maar uiteindelijk steeds voldoende om verder te kunnen met de leeropdrachten en papers. Dus wat mij betreft gewoon een opleiding zoeken die bij je werk past en lekker je eigen stijl kiezen om te leren.

         albert kokshoorn studie

Het Haaglanden Medisch Centrum is een werkgever die een actieve bijdrage levert aan de mogelijkheden om een leven lang te leren. Komend jaar ben ik er 40 jaar 'aan de zaak'. Geen uitgebluste werknemer in de laatste fase van zijn arbeidzame leven, maar een vitale vijftiger die een bijdrage wil leveren aan de transformatie in de zorg. Leren hoort daar ook bij.

Moge steeds meer 'ouderen' de scholen en universiteiten bevolken!
Ik heb er zin an!

Foundations of Management (FMA) is ideaal voor wie wil doorgroeien naar een algemene managementfunctie of die stap net heeft gemaakt. Je maakt jezelf in één jaar de essentie van bedrijfskunde eigen. Je leert over belangrijke, direct toepasbare bedrijfskundige concepten en instrumenten die je nodig hebt om sneller door te groeien als (algemeen) manager.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Nyenrode deelt kennis om leiders en professionals te helpen tijdens de coronacrisis. Abonneer je op L.E.S. in crisis.