Vijfentwintig jaar geleden startte Roberto Flören op Nyenrode Business Universiteit zijn eerste onderzoek naar familiebedrijven. Sindsdien heeft hij duizenden ondernemingen en de families onder de wetenschappelijke loep gehad, en staan talloze publicaties op zijn naam over dit onderwerp. Welke lessen kunnen we trekken uit 25 jaar onderzoek naar familiebedrijven? Een interview met Roberto Flören.
Ik ben zelf geboren en getogen in een familiebedrijf, dat helpt. Mijn opa en vader hadden een hele mooie handel in typ- en telmachines. Toen het moment daar was dat mijn zus en ik konden opvolgen in het bedrijf was de markt niet meer wat hij geweest was. We hebben bedankt en vervolgens is het bedrijf verkocht. Ik werkte toen al aan Nyenrode, in 1991. Een jaar later kwam het verzoek van een accountantskantoor om samen met Nyenrode onderzoek te doen naar familiebedrijven. Die vraag kwam bij mij terecht en vanaf dat moment heeft het onderwerp mij niet meer losgelaten.
Het belang dat werd gehecht aan goed ondernemerschap heeft ertoe bijgedragen dat men anders naar familiebedrijven is gaan kijken. Daarbij is er intern bij familiebedrijven ook veel veranderd. Je ziet dat de blik meer naar buiten is gericht, steeds vaker niet-familieleden in het topmanagement zitten en er is een toename in raden van advies en commissarissen. Dit heeft er mede toe bijgedragen dat men positiever is gaan kijken naar familiebedrijven.
De beeldvorming rondom familiebedrijven beleeft nu een soort hausse, het is alsof het de beste ondernemingsvorm ter wereld is. En het is een goede bedrijfsvorm, maar beursgenoteerde ondernemingen, coöperaties en andere vormen hebben ook hun waarde. Daarbij moet opgemerkt worden dat er heel veel soorten familiebedrijven zijn; het is geen homogene groep. Je hebt de eerste generatie, zeer ondernemende familiebedrijven tot enorme conglomeraten van bedrijfsfamilies met meer dan duizend familieaandeelhouders. Daar zit nog een heel palet tussen. Zo zijn er ook veel innovatieve familiebedrijven. Ik durf zelfs te stellen dat familiebedrijven veel innovatiever zijn dan beursgenoteerde bedrijven.
Een commissaris doet meer dan alleen de belangen van de eigenaren vertegenwoordigen. Je moet er rekening mee houden dat er een overlap is tussen de familie en de eigenaren, en de familie en het bedrijf en dat er soms ook emotie of andere bemoeienissen ontstaan. Als je daarmee om kunt gaan is het de meest mooie positie die je kunt hebben. Je als commissaris sec als controleur van het bedrijf op te werpen, werkt niet binnen een familiebedrijf. Stel dat je de directeur wilt ontslaan; die is vaak ook de eigenaar, die op zijn beurt weer de commissarissen mag ontslaan. Commissaris zijn voor een familiebedrijf is daarom ook meer adviseren dan controleren. Niet zozeer toezicht houden, maar klankbord en ambassadeur zijn. Dat is een andere insteek van deze rol.
Daartegenover staat dat familiebedrijven geen haast hebben. Als er geen eensluidendheid is over een voorstel, dan praten ze er gerust nog een keertje over. Er worden vaak heel snel besluiten genomen, maar er staat wel familiekapitaal op het spel, dus het moeten weloverwogen besluiten zijn. Daarom is men doorgaans wat minder snel geneigd om heel scherp aan de wind te zeilen.
Hoe moet je overleven als familiebedrijf? Vroeger werd gezegd dat je eens in de zestig jaar van productmarktcombinatie moest veranderen. Denk aan de Steenkolen Handels Vereniging die nu niet meer in de steenkool zit. Die productmarktcombinaties volgen elkaar tegenwoordig steeds sneller op. De molochs en de vastgeroeste familiebedrijven die daar niet in meegaan moeten óf in een unieke niche zitten, of ze zijn gedoemd te verdwijnen.
Op donderdag 2 november verschijnen de uitkomsten van het onderzoek naar Innovatie binnen familiebedrijven, uitgevoerd door prof. dr. Roberto Flören en dr. Marta Berent-Braun in samenwerking met ING en NPM Capital. Wil je weten of de mythe klopt dat familiebedrijven niet innovatief zijn? Of wil je lezen over wat innovatie binnen familiebedrijven stimuleert? Mail dan je gegevens naar k.warneke@nyenrode.nl en ontvang het rapport als eerste.
Nyenrode deelt kennis met nieuwsgierige professionals. Abonneer je op News@Nyenrode voor al het Nyenrodenieuws.