Hoe word je écht relevant voor je klant - ‘The Customer Leader’ biedt handvatten.

11 oktober 2022
Onderwijs

Het begint allemaal bij de klant. Willen we als zakelijke leiders succesvol zijn, dan moeten klanten ons volgen. Maar echte leiders volgen ook hun klanten, want zij bieden de kans om een grootse organisatie op te bouwen. Prof. dr. Henry Robben, hoogleraar Marketing aan Nyenrode Business Universiteit en medeauteur Prof. dr. Rudy Moenaert, hoogleraar Strategische Marketing aan TIAS School for Business and Society, schreven het boek ‘The Customer Leader’. “Een no-nonsense boek vol actie”, aldus Robben en Moenaert.

Henry RobbenHet boek ‘The Customer Leader’ helpt de lezer waarde te definiëren, de concurrentie te analyseren, een succesvol waardevoorstel te ontwikkelen en daarmee een klantgerichte organisatie op te bouwen. Het boek gaat over leiderschap, klanten, en het creëren van een florerende business.

Verken jouw wereld

In een eerder interview gaf Robben aan: “Je kantoor is de slechtste plek om de wereld te verkennen . Ga naar buiten, spreek met klanten, analyseer data en onderzoek de ‘job to be done’ van jouw klant. Navelstaren leidt tot het vergaren van navelpluis: daar is helaas geen markt voor.

Veel boeken over leiderschap kijken met hun beschouwingen en modellen naar binnen. ‘The Customer Leader’ heeft aandacht voor hetgeen zich buiten je organisatie afspeelt en verbindt dat met de binnenwereld. Het boek geeft aandacht aan élke stakeholder, inclusief de klant, de medewerker, de aandeelhouder, de partners in het ecosysteem en de maatschappij. De auteurs betrekken ook de lezers van het boek en stimuleren hen te antwoorden op de vragen in elk hoofdstuk. Je praat namelijk niet óver, maar mét klanten.

Robben en Moenaert: “Eenvoud creëert magie. Customer Leadership biedt de lezer zowel een doel als een voorrecht. Het doel is waarde te creëren voor anderen; het voorrecht is waarde te creëren voor jezelf.”

Prof. dr. Henry Robben is hoogleraar marketing aan Nyenrode Business Universiteit. Zijn onderzoeksinteresses omvatten strategische marketing en innovatiemanagement.

Prof. dr. Rudy Moenaert is hoogleraar strategische marketing aan TIAS School for Business and Society. Zijn onderzoeksinteresses omvatten B2B marketing, innovatie, management, marktonderzoek en strategie. 

Klik hier voor meer informatie over 'The Customer Leader'

Nyenrode Nieuwsbrief

Nyenrode deelt kennis met nieuwsgierige professionals. Abonneer je op News@Nyenrode voor al het Nyenrodenieuws.