In duidelijke stappen je organisatie futureproof maken

“Mensen vinden het leuk om over de toekomst na te denken. Maar je moet ze wel bepaalde methoden en technieken geven om dat te kunnen doen. Anders blijft het vaag.” Dat zegt Kevin Bourgonje, innovator en strategist bij a.s.r. Hij volgde vorig jaar de masterclass Strategic Foresight aan Nyenrode Business Universiteit.

Bourgonje vond de masterclass leerzaam en waardevol. “A.s.r. wil bijdragen aan de financiële zelfredzaamheid van mensen. Dat betekent dat we Nederlanders moeten helpen met vermogensopbouw en het maken van financieel bewuste keuzes.”

Een belangrijk thema op dit moment is hoe we Nederlanders gaan helpen met hun inkomen voor later. Ook vinden mensen gezondheid steeds belangrijker. Geld is en blijft belangrijk, maar het wordt steeds meer een middel om zo lang mogelijk de dingen in het leven te kunnen doen die mensen willen. Daar moeten we als a.s.r. iets mee. In de masterclass kon ik ons vraagstuk meenemen en wilde ik daar informatie over ophalen. Zo leerde ik technieken en methodes om onze ambitie te voorzien van een concrete strategie.   

In de toekomst kijken

Met behulp van de masterclass ontwikkelde Bourgonje voor a.s.r. een methode waarin ze bepaalde strategische thema’s kunnen voorzien van een visie en strategie. “Die hebben we inmiddels voor het thema financiële zelfredzaamheid ingevoerd. Eerst keken we vooral naar de dingen die we al wisten. Nu geven we trends een veel belangrijkere rol in de te nemen beslissingen. Wat doen we bijvoorbeeld als de overheid zich terugtrekt m.b.t. het collectieve pensioen? Of wat gebeurt er als er nog meer mensen parttime gaan werken? Dat zijn scenario’s die we niet eerder op dit thema hebben losgelaten. En dan moet je als bedrijf een andere strategie en doelstellingen hebben. ‘’

Collega’s meenemen

“Ik vond het eerst lastig om onder woorden te brengen waar we naar mijn mening als bedrijf naartoe moeten. Collega’s vinden toekomstige ontwikkelingen en wat je ermee moet doen interessant, maar ook lastig omdat het niet concreet en tastbaar is. Ook vragen ze zich af wat het oplevert.” De masterclass gaf Bourgonje meer vertrouwen, zodat hij collega’s gemakkelijker kan meenemen in de toekomst met de daarbij horende trends en signalen. “Met de ontwikkelde methode heb ik een schaalbare manier gevonden waarop ik samen met collega’s elk onderwerp kan voorzien van een trend- en scenario analyse’’ Ook technologische ontwikkelingen als Artificial Intelligence (AI) kwamen aan bod. “Hoe bepaal je wat je ermee moet doen? Wat kan het effect zijn op je organisatie? In onze ambitie om bij te dragen aan de financiële zelfredzaamheid van Nederland hebben we opgenomen wat we moeten doen met AI.”

Inspiratie vanuit ander vakgebied

“Tijdens de masterclass vertelden trendwatchers over onderwerpen die niet per se op je eigen vakgebied liggen, maar die je wel heel erg inspireren,” noemt Bourgonje als een meerwaarde. “Een andere meerwaarde van de masterclass is hoe de professoren en mensen uit het bedrijfsleven je helpen met de theorie en het onderbouwen met praktijkvoorbeelden. Daardoor wordt het heel praktisch. Ik vond vooral het college over ecosystemen heel interessant. Een ecosysteem is een samenhang van producten en/of diensten waarin verschillende bedrijven samenwerken om de behoeftes van klanten op te lossen. Bij inkomen voor later denk je al snel aan pensioen, maar het gaat over je huis, de spullen die je hebt en de manier hoe iemand wil leven. Een millenial wil misschien wel elke vijf jaar een mini-pensioen? Dus waarom gaan we als a.s.r. dan niet samenwerken met specialistische reisbureaus? Je denkt normaal vanuit het belang van je bedrijf, maar nu denk ik meer vanuit het belang van de klant en de maatschappij.”

Veel vertrouwen

Bourgonje ontwikkelde zich ook persoonlijk: “Tijdens het college over ecosystemen heb ik geleerd dat je groot mag denken. Daarnaast heb ik veel vertrouwen gekregen dat ik de dingen die ik zie gebeuren, mag overbrengen. Ook al is daar niet altijd plek voor. Dat doe ik nu veel meer. Ik kijk nu op een gestructureerde manier naar de toekomst; dat laat ik nooit meer los.”

Na het volgen van de masterclass Strategic Foresight weet je hoe je jouw eigen organisatie futureproof maakt. Je krijgt inzicht in belangrijke (maatschappelijke) transities. De uitgebreide toolbox vol methodieken voor het ontwikkelen van een toekomstgerichte strategie helpt je daarbij.