De Johan Cruijff ArenA is het grootste stadion in Nederland en de thuisbasis van AFC Ajax voetbalclub, het Nederlands elftal, evenementen en concerten. In de ArenA vinden onvergetelijke evenementen plaats, maar het is meer dan alleen een stadion. De ArenA ontwikkelt innovatieve concepten in een eigen laboratorium om stadions en steden wereldwijd slimmer en duurzamer te maken.
De visie van de arena is om nu en in de toekomst een state-of-the-art stadion te zijn. Innovatie zit in hun DNA. Sinds de eerste steen in 1993 werd gelegd, loopt de Johan Cruijff ArenA met zijn intrekbare dak en multifunctioneel gebruik voorop als het gaat om innovatie. Een unieke locatie waar mobiliteit, duurzaamheid, optimale bezoekerservaring, veiligheid en beveiliging worden gecombineerd tot een open innovatieplatform voor het ontwikkelen en testen van smart stadium en smart city oplossingen. Ze werken daarbij samen met organisaties zoals KPMG en Microsoft en andere kennispartijen.
De Johan Cruijff ArenA gelooft dat toekomstige slimme steden zich zullen meer en meer gaan toeleggen op het creëren van effectieve netwerksystemen in plaats van op het optimaliseren van individuele systemen. Gekoppelde systemen op basis van geavanceerde IT-oplossingen zijn essentieel voor de inrichting van dergelijke slimme netwerken.
In 2015 begon de ArenA met de ontwikkeling van een digitaal platform als innovatieve leer- en ontwikkelomgeving, open voor iedereen. Doel was het creëren van een data gedreven omgeving waar smart city oplossingen kunnen worden ontwikkeld, getest en geïmplementeerd. De innovatieve aard van dit initiatief brengt zowel technische als organisatorische uitdagingen met zich mee.
Door samen te werken met KPMG, Microsoft en andere organisaties, is de Johan Cruijff ArenA getransformeerd tot een meer data gedreven organisatie. KPMG ondersteunt innovatie in en rond het stadion, evenals de ontwikkeling van de strategie en governance van de ArenA.
De ArenA maakt gebruik van Microsoft-technologie, waaronder de Microsoft Azure-cloud, Microsoft 365 voor de werkstations. Doordat alle data worden opgeslagen in de Azure Data Lake is de ArenA daadwerkelijk data gedreven en een pionier in smart city oplossingen.
KPMG heeft de ArenA geholpen bij het creëren van een flexibel platform om data te organiseren, te delen en te analyseren. Daarnaast heeft KPMG een data governance framework ontwikkeld. Deze aanpak heeft geleid tot open ecosysteem waaraan iedereen kan deelnemen of bijdragen. Om het ecosysteem verder uit te breiden zullen KPMG en Johan Cruijff ArenA actief blijven zoeken naar partners in de markt, waaronder startups en scale-ups.
Resultaten
Dankzij de samenwerking met KPMG kan de Johan Cruijff ArenA het ecosysteem verder versterken en applicaties ontwikkelen die de ervaring van stadionbezoekers verbeteren. Daarnaast is het mogelijk om de living lab-aanpak internationaal op te schalen en de diensten voor stadion- en smart city-advies uit te breiden.
Het digitale platform is ontworpen om de bezoekerservaring te verbeteren en duurzaamheid te bevorderen:
Johan Cruijff ArenA is goed op weg om zijn doelen te bereiken. Sinds het project begon, is het doel om de omzet 20% te verhogen bijna bereikt; de beoogde kostenreductie van 20% door het beter en sneller bedienen van bezoekers is al bereikt. Bovendien kan het stadion zijn innovatieve energievoorzieningsprogramma's opereren met een CO2-voetafdruk van nul. Het digitale ecosysteem helpt het stadion om alle partners goed samen te laten werken. Samen blijven ze nieuwe ideeën ontwikkelen voor een toekomstbestendige slimme stad.
Nyenrode deelt kennis met nieuwsgierige professionals. Abonneer je op News@Nyenrode voor al het Nyenrodenieuws.