Hoe blijf je als marketeer succesvol in een snel veranderende omgeving?

De wereld veranderd ongekend snel en om succesvol te zijn en blijven, moet je als marketeer weten waar je juist wel en juist niet op moet inspringen. Tijdens het Advanced Marketing Program op Nyenrode Business Universiteit staan drie dagen volledig in het teken van de laatste ontwikkelingen die invloed hebben op het succes van de marketeer.

Transformatie is het kernbegrip tijdens deze driedaagse masterclass. We staan uitgebreid stil bij de laatste ontwikkelingen op het gebied van digital transformation en de impact die dit heeft op onze (dagelijkse) werkzaamheden. Daarbij kijken we veel breder dan de beperkte definitie die wij als marketeers hebben van deze transformatie. De transformatie naar klant centraal denken en de drijfveer achter de digital transformation komt uitgebreid aan bod tijdens het college Customer Journey. Hoe kunnen we de veeleisende klant die verwacht dat zij altijd en overal wordt herkend een ‘seamless experience’ bieden? En hoe zorgen we ervoor dat alle (interne) afdelingen hier hun bijdrage aan leveren?

Hoe gaan we om met de nieuwe media en middelen die ons als marketeers ter beschikking staan? Wat is het daadwerkelijke gedrag van onze klant en wanneer moeten we juist wel en juist niet gebruik maken van deze nieuwe mogelijkheden? En op welke manier kunnen we hierbij gebruik maken van de aanwezige data of juist nieuwe data verkrijgen? Actuele vraagstukken waar dieper op in wordt gegaan tijdens het online marketingdeel van deze masterclass.

Is alles dan veranderd? Nee hoor, een aantal basisprincipes uit de marketing blijven gewoon overeind en zijn ook onderdeel van het programma. Net zoals inzicht in de drijfveren van klanten. Tijdens het college Neuromarketing wordt uitgebreid stilgestaan bij de wijze waarop onze hersenen werken en welke impact dit heeft op ons beslissingsproces. Zodat we inzicht en data kunnen combineren om tot betere beslissingen te komen.

Tijdens het college merktransformatie wordt tenslotte stilgestaan bij de transformatie die merken moeten ondergaan om voorkeur te creëren en te behouden in deze snel veranderende wereld. Welke problemen ontstaan er als gevolg van deze veranderingen voor het merk en welke oplossingen bieden de nieuwe media en middelen? Of ligt de oplossing juist bij het oude, vertrouwde?

Door: Julian Stevense, programma-manager Advanced Marketing Program en founder Brandgurus.

In het driedaagse Advanced Marketing Program staan actuele ontwikkelingen binnen de marketing centraal en leer je hoe je deze kan integreren binnen jouw eigen marketingstrategie. Het programma start op 15 april aanstaande en er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar.