Medewerkers meenemen in doelen voor de toekomst

31 oktober 2017
Onderwijs

‘De maatschappij is continu in beweging door technologische vernieuwingen. Om daar met ons bedrijf klaar voor te zijn, wilde ik graag verbreding als leider, maar ook stevende ik af op een vernieuwing van mijn visie’, vertelt Miklas Dronkers, CEO van papierfabriek Crown Van Gelder B.V. Het Strategic Leadership Program gaf hem inzicht in de huidige ontwikkelingen, wat hij vervolgens kon gebruiken bij het uitzetten van de nieuwe koers.

‘Wij zijn dertig jaar lang beursgenoteerd geweest, tot twee jaar geleden. We maakten elke vier jaar een visieboekje, maar dan hadden we vooral externe stakeholders voor ogen: aandeelhouders op afstand, banken, accountants en klanten’, vertelt Dronkers. Bij aanvang van het programma besloot Dronkers dat dit nu anders moest. ‘Het visieboekje moet niet in de lade van de medewerkers belanden, maar ze moeten ermee aan de slag. Als directie heb je veel met de buitenwereld te maken en ben je direct bezig met versnellen van de implementatie van je strategie, maar medewerkers moeten ook helderheid krijgen over die stip op de horizon. Tijdens de opleiding heb ik daarvoor ideeën opgedaan.’

Meebewegen

Dronkers kijkt met grote tevredenheid terug. ‘Bij elke module kwam ik nieuwe docenten tegen die op hun manier een aspect van een strategie en implementatie daarvan belichtten. Het zijn zoals dakpannen die over elkaar heen liggen die toch allemaal een ander perspectief laten zien.’ Dronkers merkte tijdens het programma dat alles continu in beweging is, maatschappelijk en technologisch. ‘Als bedrijf moet je meebewegen met die ontwikkelingen. De visie is een paraplu waar strategische projecten onder hangen,’ legt hij uit, ‘maar omdat alles in beweging is, moet je soms je koers aanpassen.’ Voor zijn bedrijf betekent dat concreet dat er wordt ingespeeld op een smaller wordende markt. ‘Wij willen als leverancier echt partner worden van onze klant.’ Hij kreeg daarvoor handvatten in de vorm van praktijkgerichte oefeningen en intervisie.

Digitalisering en parallellen

Digitalisering speelt een grote rol voor het bedrijf. ‘Bedenk waar digitalisering je vriend is’, stelt Dronkers. ‘Onze klanten printen nu digitaal met inkjet, waardoor zij flexibeler zijn (printing on demand) en drukwerk kunnen personaliseren. Hiervoor is ons speciale papier nodig dat wij wereldwijd leveren.’ De focus op persoonlijke ontwikkeling heeft Dronkers ook veel gebracht. ‘Intervisie in kleinere groepjes dwingt je tijd te maken voor persoonlijke vraagstukken. Met deelnemers uit verschillende bedrijfstakken zijn veel parallellen te vinden qua ervaring en beleving. Ook leiders uit het bankwezen weten af en toe niet meer wat hun businessmodel is. Dat inzicht is waardevol.’

Nieuwe visie

De nieuwe visie die Crown Van Gelder dankzij het Strategic Leadership Program implementeert is heel concreet. ‘We hebben onze kernwaarden opnieuw gedefinieerd, waarbij wendbaarheid en verbinding belangrijk zijn.’ Dat laatste komt direct terug door de verbinding die intern wordt gemaakt. ‘Medewerkers en leidinggevenden moeten elkaar kunnen vinden om snel genoeg veranderingen te realiseren.’ Er is een zestal medewerkers geïnterviewd voor het nieuwe gepersonaliseerde visieboekje met de naam ‘Mijn Crown Van Gelder-ID’, dat onlangs is gepresenteerd. Hierin staan de twee grote bewegingen: van leverancier naar partner en naar een dynamische organisatie. De opleiding is een aanrader voor leiders die beseffen dat een duidelijke koers van belang is. 'Het heeft ons geholpen om met deze visie een betere uitgangspositie te krijgen, waarin onze medewerkers centraal staan.’

Tijdens het Strategic Leadership Program van Nyenrode Business Universiteit geef je een nieuwe impuls aan je strategisch leiderschap. Je maakt jezelf de nieuwste strategische kennis eigen en groeit door feedback van hoogleraren, experts uit de praktijk en mede-deelnemers.

Nyenrode Nieuwsbrief

Nyenrode deelt kennis met nieuwsgierige professionals. Abonneer je op News@Nyenrode voor al het Nyenrodenieuws.