Nederlandse bedrijven versterken ketensamenwerking, maar risico’s blijven

Nationale Supply Chain Monitor 2024: ‘Zonder ketensamenwerking geen toekomst’
Poortgebouw Nyenrode
Publicatiedatum: 26-11-2024

Ketensamenwerking in Nederland ontwikkelt zich positief. De volwassenheid op het gebied van supply chain management steeg van 3,2 naar 3,4 op een vijfpuntsschaal. Deze vooruitgang is cruciaal in een wereld waar geopolitieke spanningen en duurzaamheidseisen de toon zetten. Dat blijkt uit de zesde editie van de Nationale Supply Chain Monitor (NSCM) die Nyenrode Business Universiteit en BLMC uitvoerden.

Figuur Supply Chain Volwassenheid

Geopolitiek en duurzaamheid drivers van ketensamenwerking

Volgens onderzoekers Michel van Buren, directeur van advies- en realisatiebureau BLMC, en hoogleraar Jack van der Veen van Nyenrode Business Universiteit, groeit het belang van supply chain management als strategisch instrument. “Bedrijven realiseren zich dat alleen samenwerking binnen de keten – van leverancier tot en met eindconsument – hen kan helpen om te overleven in een complexe, veranderlijke markt,” aldus Van der Veen. “Zonder ketensamenwerking ben je als bedrijf kansloos.”

De resultaten van de NSCM laten zien dat de laatste jaren met name externe ketensamenwerking terrein wint, maar dat er nog grote stappen te zetten zijn. “Geopolitieke ontwikkelingen, zoals oorlogen, politieke verschuivingen en veranderende handelsverhoudingen maken constructieve externe samenwerking onmisbaar,” stelt Van Buren. “Daarnaast dwingt duurzaamheidswetgeving bedrijven om transparantie te bieden over alle schakels in hun keten. Voor sommige bedrijven is duurzaamheid een USP; ook daarbij is de hele keten nodig.”

Figuur Supply Chain Volwassenheidsscore

Van operationele functie naar strategisch fundament

De markt is met deze score over een kritisch kantelpunt heen. Van Buren: “De gestegen volwassenheid is hoopgevend. Het toont dat supply chain management steeds vaker wordt gezien als dé methode om strategische doelen te bereiken, zoals verbeterde duurzaamheid, innovatie, flexibiliteit en het maakt bedrijven aantrekkelijker voor werknemers; in de huidige krappe arbeidsmarkt heel belangrijk.”

‘Repareer het dak nu het (nog net) niet regent’

Toch worstelen veel bedrijven met het maken van strategische stappen, omdat dagelijkse uitdagingen vaak prioriteit krijgen. “Te vaak is er een crisis nodig, zoals het wegvallen van een afzetmarkt, voordat bedrijven actie ondernemen,” waarschuwt Van der Veen. “Je moet het dak repareren als de zon schijnt – langer wachten is onverstandig.”

Gelukkig zien de onderzoekers vooruitgang. “In de praktijk zien we dat steeds meer bedrijven de waarde van supply chain management erkennen,” zegt Van Buren. “De uitdaging ligt nu in de stap van bewustwording naar daadwerkelijke implementatie.”

Lees hier het volledige rapport Eindrapport-NSCM-2024

Over de Nationale Supply Chain Monitor
De NSCM, die sinds 2013 tweejaarlijks wordt uitgevoerd, biedt een blik op de ontwikkeling van supply chain volwassenheid in Nederland. De zesde editie maakt trends inzichtelijk en biedt een waardevol referentiekader voor bedrijven die hun ketensamenwerking willen verbeteren. 

Gerelateerde opleidingen

  • Foundations of Management

    Startdatum: 14 maart 2025
    Taal:
    • Nederlands
    Locatie:
    • Breukelen

    De essentie van bedrijfskunde in 1 jaar in deeltijd. Ideaal als jij als manager een steeds grotere verantwoordelijkheid krijgt binnen je organisatie en te maken hebt met vakoverstijgende uitdagingen.

    fma-header-800x600
  • Collegereeks Leidinggeven aan Supply Chain Innovaties

    Startdatum: 10 maart 2025
    Taal:
    • Nederlands
    Locatie:
    • Breukelen

    In de collegereeks komt aan de orde hoe je (nog) beter invulling kan geven aan ketensamenwerking, sociale innovatie en transparantie.

    rozentuin
  • Business Process Management

    Startdatum: 9 september 2024
    Taal:
    • Nederlands
    Locatie:
    • Breukelen

    Leer de bedrijfsprocessen binnen jouw sector te verbeteren en laat de rol van technologie daarin zien.

    Campagne executive confident lady header