‘Kijk anders naar je organisatie en vaar je eigen koers’

Waar hij tien jaar geleden als vertegenwoordiger bij Teleflex Medical binnenkwam, is hij opgeklommen naar zijn huidige functie als senior marketingdirecteur. Remko Meulendijks vertelt over het leerproces wat hij hierin heeft doorgemaakt: ‘Na diverse promoties kwam ik op een positie waarin ik behoefte had aan meer theoretische onderbouwing en verdieping. Plotseling kwam ik met zaken in aanraking waar ik tot dan toe nooit mee in aanraking was gekomen, of voor was opgeleid. Zodoende volgde hij het programma Foundations of Management (FMA) van Nyenrode Business Universiteit. Hij legt uit: ‘De omslag van een strategie die mij gedicteerd werd, naar degene die zelf de lange termijn doelen stelt, vroeg om meer bedrijfskundige kennis.’

Verdieping

Terugkijkend op zijn beginperiode als marketingdirecteur vertelt Meulendijks: ‘Zo’n rol vul je in op een manier zoals jij denkt dat die ingevuld moet worden. Hierbij gebruik je een bepaald referentiekader, je kijkt hoe je collega’s het doen en hoe de zaken procesmatig binnen het bedrijf zijn geregeld. Daar ging ik in het begin kritiekloos in mee. Ik dacht toen nog: Wie ben ik om beslissingen of processen te bekritiseren? Ik heb er geen ervaring mee.’ Ondertussen merkte Meulendijks steeds vaker dat zijn onderbuikgevoel zei dat zaken toch beter moesten kunnen. ‘Maar ik kon niet precies duiden hoe het beter kon. Ook kon ik mijn ideeën niet met argumenten onderbouwen of op feiten baseren.’

Dit was voor Meulendijks aanleiding om op zoek te gaan naar een stevigere theoretische basis. Hij vertelt: ‘Dankzij het volgen van deze opleiding kan ik nu beargumenteren en onderbouwen waarom ik bepaalde keuzes maak. Vooral op het gebied van finance, want daarin moest ik mezelf echt ontwikkelen. Nu ben ik veel beter in staat om overtuigend uiteen te zetten waarom we bijvoorbeeld voor een bepaald product of richting moeten gaan.’

Eigen koers

Nu kan Meulendijks meer zijn eigen koers varen en zijn persoonlijke stempel drukken op de strategie van zijn bedrijf. ‘Dat doe ik niet uit eigenwijsheid, maar omdat ik oprecht denk en ook met feiten kan onderbouwen dat mijn ideeën soms beter zijn. Ik kan daardoor meer waarde toevoegen. Daarvoor moet je anders naar de organisatie kunnen kijken en niet klakkeloos volgen hoe het al is.’ Bij Meulendijks is dat zeker gelukt. ‘Mijn leidinggevende en collega’s is het ook opgevallen dat ik nu steviger in mijn rol zit.'

Foundations of Management (FMA) is ideaal voor wie wil doorgroeien naar een algemene managementfunctie of die stap net heeft gemaakt. Je maakt jezelf in één jaar de essentie van bedrijfskunde eigen. Je leert belangrijke, direct toepasbare bedrijfskundige concepten en instrumenten die je nodig hebt om sneller door te groeien als (algemeen) manager.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Nyenrode deelt kennis om leiders en professionals te helpen tijdens de coronacrisis. Abonneer je op L.E.S. in crisis.