Spotten en de samenwerking voor parkeeroplossingen

De themadag ‘Ambidextrie en Digitale Ecosystemen’ op 28 november belooft een interessante bijeenkomst te worden. Eén van de sprekers is Paul Leeuwis, managing director  van Spotten. Spotten is een Nederlandse startup voor smart parking oplossingen. Paul Leeuwis vertelt over de uitdagingen die de startup heeft in de samenwerking met de vele partijen op het platform. Een voorbereidend gesprek met hem en Bart Broekhoven, sales executive bij Spotten.

Vorig jaar lanceerden Dura Vermeer en T-Systems Nederland de smart parking solution provider Spotten. Het initiële doel van deze startup was om parkeerproblemen in steden als Amsterdam en Utrecht aan te pakken. Inmiddels concentreert het bedrijf zich op drie gebieden. “Het eerste gebied is het navigeren van bestuurders naar vrije parkeerplaatsen”, zo begint Leeuwis, “dat doen we door ‘vooruitziende’ informatie te verkrijgen vanuit mobiele data en ‘data on street’, ofwel via sensoren en camera’s. Spotten gaat niet rechtstreeks de markt op, maar doet dat via app-partners. Broekhoven geeft aan dat in Nederland, in tegenstelling tot omringende landen, de markt van betaalapp providers zeer geconcentreerd is, de grootste 2 spelers hebben een marktaandeel van circa 75%. Dat maakt de keuze van partners gelijk heel spannend. Wordt het een marktleider of een runner up? “Het tweede gebied is handhaving, denk aan een sensor op een gehandicaptenparkeerplaats of een camera op een laad- en loszone”, vervolgt Leeuwis. “Op deze manier kunnen gemeenten effectief en proactief handhaven. Zij zijn dan ook de beoogde klant voor dit aandachtsgebied. Het derde gebied zijn de bedrijfsoplossingen. Deze oplossingen hebben te maken met het optimaliseren van de parkeercapacit­eit op bedrijventerreinen. Dit gebeurt door het monitoren van de bezetting en het ontsluiten van deze data via een app. Zo kunnen medewerkers thuis al zien hoe druk het is en bijvoorbeeld later gaan of de trein pakken. De volgende stap is dat bedrijven door gebruik te maken van Spotten onderling parkeerplaatsen kunnen delen of reserveren. 

Concurrent of Partner 

Op het eerste oog lijkt een andere startup een directe concurrent voor Spotten, namelijk Parkeagle. In 2017 won deze partij nog de digital impact award van Nederland ICT. Ook deze oplossing maakt gebruik van sensoren om parkeren makkelijker te maken. Toch geeft Leeuwis aan dat hij ze liever ziet als potentiële partners in het ecosysteem. “Onze oplossingen bijten elkaar niet echt, omdat Parkeagle de door hun zelf ontwikkelde sensoren op een hele andere manier inzet. Hun doelstelling is dat ze hele wijken willen voorzien van kennis om proactief onderhoud te bieden. Spotten focust zich uitsluitend op parkeren en is bovendien geen hardware maar dataspeler. Hoe minder hardware, hoe beter”, aldus Leeuwis.


spotten

Verschillende ecosystemen

Duidelijk wordt dat er op verschillende manieren naar het ecosysteem rondom Spotten gekeken kan worden. Zo is er een digitaal ecosysteem met partners die het platform ontsluiten en is er het business ecosysteem van partners die het platform gebruiken voor de diensten. De partners van het digitaal ecosysteem zijn onder andere de initiatiefnemers T-Systems en Dura Vermeer. Leeuwis vult aan: “Het team van Spotten bestaat uit minder dan tien mensen, maar zij kunnen gebruik maken van een flexibele schil van experts van Dura Vermeer en T-Systems in Nederland en Duitsland. Daarnaast werken ze samen met software-partners en nog enkele partijen om het platform draaiende te houden. En dan zijn er nog de potentiële partnerpartijen die op het platform zelf data uitwisselen, zoals bijvoorbeeld gemeentes, parkeergarages, betaalapp providers, navigatieproviders of autofabrikanten.

Korte termijn versus lange termijn

Broekhoven geeft aan dat er een interessant verschil zit tussen de twee initiatiefnemers van Spotten: Dura Vermeer en T-Systems. “Dura Vermeer richt zich vanuit de bouw op lange termijn initiatieven van 30 jaar en wil vooral infrastructuur slimmer maken, terwijl T-Systems als IT-dienstverlener een kortere financiële horizon heeft en vooral connectiviteit optimaal wil benutten. Toch zijn deze twee partijen samen gestart met de reis die Spotten heet, waarbij de beweegredenen anders waren. Dat maakt het een interessante samenwerking”.

Uit het gesprek komt naar voren dat het ecosysteem rondom Spotten aardig dynamisch en uitdagend is om in te functioneren. Maar aan een paar belangrijke voorwaarden wordt voldaan. Er is een duidelijk doel bepaald. De stakeholders staan open voor actief samenwerken met leveranciers en zelfs mogelijke concurrenten. Verder zorgen de partijen ervoor dat er een gedeelde strategie is. En het team van Spotten laat zien dat werken vanuit wederzijdse belangen nodig is om succesvol te blijven. Dat maakt deze smart parking solution provider een interessante casus. Tijdens de themadag vertelt Paul meer over de sleutel van het succes van Spotten.

Paul Leeuwis is de managing director van Spotten en Bart Broekhoven is sales executive bij Spotten en T-Systems. Spotten is een Nederlandse startup voor smartparking oplossingen