Een positieve klantbeleving begint aan de top. Toch ontbreekt het in veel bestuurskamers aan urgentie. In het programma PA voor executives en commissarissen in de verzekeringssector, confronteert Nienke Bloem de deelnemers met hun cruciale rol in customer experience (CX) en laat zij hen ervaren hoe zij hun impact kunnen vergroten.
Klanten zijn veeleisender geworden en verwachten niet alleen een goed product, maar ook een uitstekende ervaring. Door goed naar klanten te luisteren, bouwen organisatie een positieve relatie op wat resulteert in meer loyaliteit. De verschuiving van productgericht naar klantgericht denken, is daarom van essentieel belang voor succes en duurzame groei. Dat geldt óók voor de verzekeringssector. In de module over customer experience stelt Bloem de deelnemers daarom altijd de vraag: hoor jij de goede signalen als het gaat over de klant?
A confused mind says no
Bloem deelt twee belangrijke inzichten die ze opdeed na een training aan Harvard Business School Online. “De eerste is dat iedere organisatie aandacht moet besteden aan drie kernbelanghebbenden: de klant, de medewerkers en de shareholders. Maar de tweede is misschien nog wel de belangrijkste: a confused mind says no. Dat wil zeggen dat onduidelijkheid of te veel keuzes ervoor zorgen dat mensen geen beslissingen nemen. Het is daarom de taak van het topmanagement om ambities uit te dragen, een helder verhaal te vertellen en zelf het goede voorbeeld te geven richting medewerkers. In dat opzicht vervult een bestuurder de rol van CX-visionair en strateeg.”
De kloof tussen CX-professionals en bestuurders
“Mijn ervaring is dat veel mensen die werkzaam zijn in CX het lastig vinden om een connectie te maken met het topmanagement. Helaas is dat iets systemisch, maar het gevolg is wel dat relevante informatie uit klantonderzoeken de boardroom niet bereikt. Het is daarom belangrijk dat bestuurders, commissarissen en senior managers zich bewust worden van die barrière en luisteren naar klanten én de medewerkers in hun organisatie”, legt Bloem uit. “En dan heb ik het niet over een georganiseerd bezoek aan de werkvloer dat weken van tevoren wordt aangekondigd. Nee, het gaat erom dat bestuurders en commissarissen ervaren wat er werkelijk speelt. Misschien ben ik daarom ook wel zo’n fan van het televisieprogramma Undercover Boss.”
De bestuurder als hoeder van vertrouwen
Bloem onderscheidt daarnaast nog drie andere rollen. “Een bestuurder heeft de verantwoordelijkheid om de governance te bewaken en is de hoeder van vertrouwen en compliance. Dit laatste houdt in dat je als bestuurder moet voorkomen dat je 'door het ijs zakt'. Simpel gezegd: je onderzoekt kritisch of er een klantrisico bestaat. Hierbij spelen bijvoorbeeld reviews een essentiële rol. Het is zorgwekkend hoe vaak een slechte beoordeling wordt afgedaan als een 'zeurende klant'. Het is echter cruciaal om te onderzoeken of zo'n review op zichzelf staat of deel uitmaakt van een breder patroon. Bovendien mogen we niet vergeten dat negatieve beoordelingen ook door andere klanten worden gelezen en zo het imago van de organisatie beïnvloeden.”
Leiderschap in klantbeleving
De laatste rol van een bestuurder, commissaris of senior manager is die van cultuurarchitect en inspirator. Dit houdt in dat je het goede voorbeeldgedrag laat zien. Om Richard Branson te citeren: "Good Customer Service begins at the top, even the strongest links down the line can become compromised." Wat hij hiermee bedoelt, is dat een positieve klantbeleving begint bij sterk leiderschap. Topmanagers moeten zichzelf daarom afvragen: heb ik voldoende klanten gesproken? Ben ik mee geweest met een inspecteur? Heb ik voldoende feeling met de werkvloer? Deze inzichten zijn essentieel om een cultuur te creëren waarin de klant centraal staat.
Leren door te doen: de CX-game
Bloem bespreekt met de deelnemers altijd eerst de theorie waarna ze hen laat reflecteren op hun eigen rol. Daarna gaan ze aan de slag via de serious CX-game, een spel waarbij deelnemers in korte tijd hun bewustzijn over klantbeleving vergroten. “Mijn doel is om deelnemers te laten ontdekken wat ze anders kunnen doen en hoe ze meer impact kunnen maken.” Op de vraag wat voor soort vragen deelnemers van tevoren hebben, moet Bloem lachen. “Ik vind dat ze hierover te weinig vragen hebben. Hopelijk brengt dit programma daar verandering in.
Over Nienke Bloem
Nienke Bloem is sinds 2016 Certified Customer eXperience Professional en wereldwijd één van de tien Recognized Training Partners van de CXPA. Ze deed jarenlange ervaring op in de verzekeringssector en als CX-leider bij KPN waarna ze haar eigen bedrijf startte. Bloem is geboren en getogen op Texel. “Als kind wilde ik altijd naar de overkant, naar de ándere kant. Er bestaat geen ‘andere kant’, maar het typeert mij wel. Ik ben continu in beweging en doe alles uitermate praktisch. Die ‘overkant’ staat nu voor avontuur in CX-management.”
Tags
Gerelateerde opleidingen
-
PA voor executives en commissarissen in de verzekeringssector
Startdatum: Diverse startdata in 2025Taal:- Nederlands
Locatie:- Breukelen
Permanente educatie voor directeuren, commissarissen en senior management in de verzekeringssector. Je volgt vier modules verspreid over twee jaar.
Bekijk opleiding -
Executive Insurance Program
Startdatum: 12 januari 2026Taal:- Nederlands
Locatie:- Breukelen
De aansturing van verzekeraars vraagt de komende jaren vooral een goede balans tussen beheersing en innovatie.
Bekijk opleiding -
Sustainable Impact Program voor verzekeraars
Startdatum: 9 oktober 2024Taal:- Nederlands
Locatie:- Breukelen
Verzekeraars spelen met hun producten en belegd vermogen een grote rol in de transformatie van een niet houdbare, lineaire economie naar een duurzame, circulaire economie. Wat doen verzekeraars nu al, hoe kunnen zij deze transformatie versnellen en hoe kan jij hier als verzekeringsprofessional aan bijdragen? Tijdens het Sustainable Impact Program ga je met deze vragen aan de slag.
Bekijk opleiding