‘Verder leren kijken dan het topje van de ijsberg’

‘Er is een paar duidelijke trends op het gebied van energie en duurzaamheid zichtbaar in de bouwwereld en ver daarbuiten. Ik was op zoek naar een werkwijze om hier strategisch op in te kunnen spelen’, zegt Peter Tiems, manager Inkoop bij Strukton Worksphere. Daarom besloot Tiems de opleiding Foundations of Management (FMA) bij Nyenrode Business Universiteit te gaan volgen.

Tiems vertelt: ‘Om de stap naar deze functie te kunnen maken, had ik meer bedrijfskundige kennis en achtergrond nodig. Maar ook om een betere gesprekspartner binnen de organisatie te kunnen zijn. Tijdens mijn werk als manager Inkoop heb ik dagelijks te maken met leveranciers van onder andere bouwmaterialen. Sinds ik de module Accounting & Finance heb gevolgd, kan ik jaarverslagen beter analyseren en deze vertalen naar de praktijk. Daardoor kan ik beter inschatten hoe leveranciers opereren en presteren en gebruik ik die kennis bij de samenwerking met en het kiezen van leveranciers. In de bouwwereld wordt in de keten veel samengewerkt met leveranciers. De uitdaging is om de toegevoegde waarde in deze samenwerking, zoals CO2-reductie, de inzet van duurzame alternatieven en digitalisering tot uiting te laten komen in de propositie richting de klant.’

De echte uitdaging

Tiems: ‘Ik kijk vanuit inkoop naar een vraagstuk, maar anderen kijken ernaar vanuit hun eigen rol en perspectief. Dat besefte ik goed toen we in groepen werkten tijdens het FMA. Ik heb bijvoorbeeld geleerd om verder te kijken dan het topje van de ijsberg. Het ging om vraagstukken echt doorgronden en kritisch durven zijn. In de praktijk kies je al snel voor het meest voor de hand liggende antwoord op een vraagstuk, maar verdiep je eens meer in de situatie. Ik was me er eerder niet van bewust dat er allerlei andere aspecten kunnen meespelen. Nu stel ik vragen als ‘is dat het echte probleem?’ en ‘zijn er misschien ook andere afdelingen bij betrokken?’, dat verbreedt je mogelijkheden bij een juiste beoordeling van vraagstukken.

‘Door je meer te verplaatsen in de positie en situatie van, in mijn geval, interne klanten kom je erachter wat hun behoeften zijn. Wanneer bijvoorbeeld een collega een andere leverancier wil gebruiken, kan je zeggen: ‘Gebruik maar de leverancier die we altijd gebruiken’. Maar je kan je ook afvragen waar de behoefte vandaan komt, wat erachter zit. Misschien is er goed over nagedacht en is in deze specifieke situatie een alternatieve leverancier mogelijk en zelfs beter.’

Foundations of Management (FMA) is ideaal voor wie wil doorgroeien naar een algemene managementfunctie of die stap net heeft gemaakt. Je maakt jezelf in één jaar de essentie van bedrijfskunde eigen. Je leert belangrijke, direct toepasbare bedrijfskundige concepten en instrumenten die je nodig hebt om sneller door te groeien als (algemeen) manager.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Nyenrode deelt kennis om leiders en professionals te helpen tijdens de coronacrisis. Abonneer je op L.E.S. in crisis.