Zonder ‘design strategie’ geen succesvolle implementatie

Hero Image Article Andreea Bulisache
Publicatiedatum: 30-11-2021

Om een strategie succesvol te implementeren moet je tijd en aandacht besteden aan de toegevoegde waarde voor de klant, de juiste mensen op de juiste plek en de manier waarop je innoveert en waarde toevoegt. Deze drie elementen vormen onderdeel van de zogenaamde design strategie en kunnen, wanneer ze goed op elkaar afgestemd zijn, de implementatie van je strategie versterken. Dit is een van de belangrijkste conclusies uit het onderzoek van Jeannette Droog naar het succesvol implementeren van strategie. Ze promoveert vandaag aan Nyenrode Business Universiteit.

Waarom slaagt de ene organisatie erin om nieuwe producten en diensten te lanceren of te innoveren, terwijl het een ander niet lukt? “Zo’n 63 % van de strategieën mislukt, 24 % van het management is slecht op de hoogte en 95 % van de medewerkers kennen of begrijpen de strategie niet,” geeft Droog aan. “Tussen het formuleren van een strategie en het ontwerpen van een plan om deze uit te voeren gaat het vaak mis. En dat is zonde, want het kan een hoop tijd en geld schelen als je aandacht besteedt aan het proces daartussen.”

Bord spaghetti

Organisaties proberen van alles om hun strategie tot een succes te maken: een nieuw IT-systeem, nieuw beleid, aanpassingen op het businessmodel et cetera. Vaak zijn het aanpassingen op verschillend vlakken die gelijktijdig worden doorgevoerd. Het gevolg daarvan is dat de focus zoek is en er een bord spaghetti aan projecten ontstaat waarbij het nog maar de vraag is of ze leiden tot de juiste uitvoering van de gemaakte plannen. “De verschillende acties zijn op zich niet verkeerd, maar niet goed op elkaar afgestemd, het is dus van belang om samen te werken en niet in silo’s te denken, ” geeft Droog aan.

Design strategie: toepasbaar op elke organisatie

Ze formuleert drie variabelen: “Als je als organisatie bewust bent van deze drie variabelen en hoe ze met elkaar verbonden zijn kun je de kloof tussen strategie en implementatie dichten. ” Het gaat in de eerste plaats om het business model waar je de toegevoegde waarde voor de klant vast stelt. Daarnaast kijk je in het proces model naar de wijze waarop je waarde toevoegt en tot slot beoordeel je volgens het organisatiemodel of je de juiste mensen inzet voor de uitvoering. De genoemde drie variabelen vormen samen de zogenaamde ‘design strategie’, die op elke organisatie toepasbaar is. Dit houdt in dat je op elk van de variabelen moet zorgen dat je glashelder hebt hoe de situatie is: welke beslissingen nemen we, welke prioriteiten stellen we? De antwoorden vormen de routekaart naar de uitvoering van je strategie.  Kortom: “neem de tijd en zet een stap terug om goed te kijken naar de drie variabelen, zorg dat dit in je hele organisatie doorwerkt, maak een routekaart, durf prioriteiten te stellen en nee te zeggen tegen beslissingen die niet bijdragen aan het behalen van je doel.”

Lees hier het hele onderzoek terug.