Marketing en Innovatie in de Publieke en Private sector - MBA module Public & Private

Breukelen
22 maart 2023
3 x 2 dagen
6-8 uur per week (excl. college)
Nederlands
€ 6.495 (btw vrij)
AMBA, EQUIS

Deze module start in het voorjaar van 2023. Wil je graag nu al starten met een module gericht op jouw vakgebied? Klik hier voor een overzicht van de overige modules van de track Public & Private die starten in het najaar.

Marketing en Innovatie in de Publieke en Private sector

Marketing en innovatie zijn van alle tijde en hebben een plaats in elke organisatie, zelfs wanneer je voor een monopolist of overheid werkt. In drie blokken van interactieve colleges worden de kernprocessen van marketing en innovatie behandeld.

Wat levert het je op?

  • academische én praktische kennis van marketing en innovatie
  • inzicht hoe Publieke en Private organisaties omgaan met de kernprocessen
  • inzicht in de verschillen en overeenkomsten tussen Publiek en Privaat wat betreft marketing en innovatie
  • geïntegreerd kunnen denken over de processen betreffende marketing en innovatie

Deze module is een onderdeel van het Modulair Executive MBA programma, track Public & Private. Stapel meerdere modules tot een volwaardig MBA of ga voor een snelle upgrade van jouw kennis en volg de module los.

Meer informatie? Lees het interview met kerndocent Henry Robben

''Als je marketing en innovatie samenbrengt, zit je in no time op de perfecte strategie voor je organisatie en voor je klant. Was dat maar waar. In deze module leer je dat geïntegreerd denken het meest oplevert als je kritisch blijft denken, inzicht hebt in de kernprocessen en weet hoe je waarde voor elke burger kan toevoegen.'' Aan het woord is Henry Robben, kerndocent en hoogleraar Marketing over de module en diverse leestips. Lees hier verder.

 

  • Inhoud afgestemd op werkveld deelnemer
  • Ontwikkelen door ook van elkaar te leren
  • Concreet en toepasbaar

Wat ga je doen?

In de Private sector zijn marketing en innovatie ingeburgerde en niet weg te denken processen om de doelstellingen van organisaties en belanghebbenden te verwezenlijken. In de Publieke sector hebben dezelfde processen ook een noodzakelijke rol maar hebben zij een andere naam. Immers, gemeenten, regio’s en landen hebben ook baat bij bekendheid bij de juiste belanghebbenden. In de gezondheidszorg zien we dat patiënten en consumenten graag keuze willen hebben en als klanten willen worden behandeld. Nutsbedrijven worden onder andere beoordeeld op hoe hun klanten hen waarderen, en zijn openbaarvervoerbedrijven aanwezig op social media.

De kernprocessen van marketing en innovatie

In drie blokken van interactieve colleges behandelen we de kernprocessen van marketing en innovatie. Elk blok kent een of twee theoriecolleges die het academische fundament van dat blok leggen. Op basis van dat fundament laten twee of drie praktijkpresentaties zien hoe private en publieke organisaties omgaan met voornoemde kernprocessen. Elk blok sluit af met een integratie van de colleges door de kerndocent.

Geïntegreerd denken over de processen

Alle blokken kennen een combinatie van marketing- en innovatieinhoud. Deze combinatie bevordert het geïntegreerd denken over deze processen. Binnen een blok kennen we een balans tussen bijdragen uit de Publieke en de Private sector. De onderwerpen en de inhoud van de colleges kunnen een aanzet zijn van het individuele paper dat je voor deze module gaat schrijven.

Academisch én praktisch

In de module gaan we academisch én praktisch in op de rol en inhoud van marketing en innovatie, en deels op hun historie. Gedurende de blokken zullen de verschillen tussen Publiek en Privaat duidelijk worden waar het marketing en innovatie betreft. Wat ook duidelijk zal worden, zijn de grote overeenkomsten tussen beide wanneer je gaat kijken naar waar marketing en innovatie voor staan:

  • Marketing is het creëren van waarde voor belanghebbenden op een manier die waarde creëert voor de organisatie; en
  • Innovatie is het creëren van een significante, positieve verandering.

Samenwerking Publieke en Private organisatie

Waar het voor organisaties in de Private sector heel duidelijk lijkt wat zij aan de markt aanbieden, namelijk een product, dienst, ervaring of een combinatie ervan, lijkt het aanbod vanuit de Publieke sector met name gericht te zijn op diensten en ervaringen. Wat zijn de potentiële consequenties van het verschil in aanbod en beleving voor het plannen en uitvoeren van marketing en innovatie bij organisaties in de Publieke en Private sector? Welke complexiteit vinden we in marketing en innovatie wanneer Publieke en Private organisaties (moeten) gaan samenwerken? Zowel Publieke en Private organisaties opereren in een for-profit- of een for-benefit-ecosysteem, of een combinatie van beide. We zullen de mogelijkheden en onmogelijkheden van marketing en innovatie in beide typen ecosystemen.'

    Waarom kiezen voor een module van de Modulair Executive MBA?

    De module Management van organisatieprocessen is een onderdeel van de Modulair Executive MBA in Public & Private maar is los te volgen. Wil je alleen deze module volgen? Dat is dus mogelijk! Na succesvol afronden van de module ontvang je een certificaat. Smaakt het echter naar meer en wil je na deze module nog meer modules volgen of zelfs gaan voor een volledige MBA? Dat is ook mogelijk. Voor het behalen van je MBA-titel volg je zes minimaal, twee specialisatiemodules, de internationale studiereis en de MBA thesis.

    Meer informatie? Kom naar een belevingssessie.

    Wil je meer weten over de inhoud van de module of het Modulair Executive MBA programma? Download de brochure, kom naar een belevingssessie en volg een proefcollege of neem voor persoonlijk advies contact op met onze programma-adviseurs.

     

    Deze module start in het voorjaar van 2023. Wil je graag nu al starten met een module gericht op jouw vakgebied? Klik hier voor een overzicht van de overige modules van de track Public & Private die starten in het najaar.

    Wat zijn de toelatingseisen?

    • Minimaal vijf jaar strategische ervaring als manager, bestuurder, ondernemer of in een andere invloedrijke rol.
    • Minimaal een afgeronde bachelor (hbo/wo) of aantoonbaar hbo werk- en denkniveau.
    • Engelse lees- en luistervaardigheid.

     

    Data en tijden

    Blok 1

    22 maart 2023 van 09:00 - 22:00 uur (inclusief diner)
    23 maart 2023 van 09:00 -17:00 uur

    Blok 2
    19 april 2023 van 09:00 - 22:00 uur (inclusief diner)
    20 april 2023 van 09:00 - 17:00 uur

    Blok 3
    24 mei 2023 van 09:00 - 22:00 uur (inclusief diner)
    25 mei 2023 van 09:00 - 17:00 uur

    Uiterste aanmelddatum is 22 februari 2023. Wacht niet te lang, we werken met een maximum aantal deelnemers.


    Enthousiast. Meld je aan

    Enthousiast over de module Marketing en Innovatie in de Publieke en Private sector? Meld je dan meteen aan. Na de aanmelding ontvang je per e-mail wat er nodig is om je inschrijving definitief te maken.

    Introductiebijeenkomst

    Is dit je eerste module? Noteer dan alvast in jouw agenda de Introductiebijeenkomst voor nieuwe deelnemers, deze is op 6 maart 2023 van 15:00 - 20:15 uur (inclusief diner).

    * Door je aan te melden voor deze opleiding ga je akkoord met de geldende voorwaarden en reglementen van Nyenrode en met de onderwijs- en examenregeling (rules & regulations) van deze opleiding.

     

     

    Investering

    De investering voor deze module is € 6.495 (btw vrij), inclusief collegemateriaal, toegang tot alle studentenfaciliteiten op Nyenrode, digitale studiefaciliteiten en eten en drinken. Hotelovernachtingen op het landgoed zijn niet bij de prijs inbegrepen en zijn los bij te boeken.



    Alle bedragen en voorwaarden zijn indicatief (exclusief bijkomende kosten, tenzij anders aangegeven) en onder voorbehoud van periodieke wijzigingen.