Marketing en Innovatie in de Publieke en Private sector - MBA module Public & Private

In het kort

  • Breukelen
  • 18 maart 2020
  • 3 x 2 dagen
  • 6-8 uur per week (excl. college)
  • Nederlands
  • € 6.395 (btw vrij)
  • AMBA, EQUIS

Marketing en Innovatie in de Publieke en Private sector

Marketing en innovatie zijn van alle tijde en hebben een plaats in elke organisatie, zelfs wanneer je voor een monopolist of overheid werkt. In drie blokken van interactieve colleges behandelt Henry Robben, de kerndocent, de kernprocessen van marketing en innovatie.

Wat levert het je op?

  • academische én praktische kennis van marketing en innovatie
  • inzicht hoe Publieke en Private organisaties omgaan met de kernprocessen
  • inzicht in de verschillen en overeenkomsten tussen Publiek en Privaat wat betreft marketing en innovatie
  • geïntegreerd kunnen denken over de processen betreffende marketing en innovatie
Wat ga je precies doen?

Deze module is een onderdeel van het Modulair Executive MBA programma, track Public & Private. De module is los te volgen, of stapel meerdere modules tot een volwaardig MBA.

  • Inhoud afgestemd op werkveld deelnemer
  • Ontwikkelen door ook van elkaar te leren
  • Concreet en toepasbaar

Wat ga je doen?

In de Private sector zijn marketing en innovatie ingeburgerde en niet weg te denken processen om de doelstellingen van organisaties en belanghebbenden te verwezenlijken. In de Publieke sector hebben dezelfde processen ook een noodzakelijke rol maar hebben zij een andere naam. Immers, gemeenten, regio’s en landen hebben ook baat bij bekendheid bij de juiste belanghebbenden. In de gezondheidszorg zien we dat patiënten en consumenten graag keuze willen hebben en als klanten willen worden behandeld. Nutsbedrijven worden onder andere beoordeeld op hoe hun klanten hen waarderen, en zijn openbaarvervoerbedrijven aanwezig op social media.

De kernprocessen van marketing en innovatie

In drie blokken van interactieve colleges behandelen we de kernprocessen van marketing en innovatie. Elk blok kent een of twee theoriecolleges die het academische fundament van dat blok leggen. Op basis van dat fundament laten twee of drie praktijkpresentaties zien hoe private en publieke organisaties omgaan met voornoemde kernprocessen. Elk blok sluit af met een integratie van de colleges door de kerndocent.

Geïntegreerd denken over de processen

Alle blokken kennen een combinatie van marketing- en innovatieinhoud. Deze combinatie bevordert het geïntegreerd denken over deze processen. Binnen een blok kennen we een balans tussen bijdragen uit de Publieke en de Private sector. De onderwerpen en de inhoud van de colleges kunnen een aanzet zijn van het individuele paper dat je voor deze module gaat schrijven.

Academisch én praktisch

In de module gaan we academisch én praktisch in op de rol en inhoud van marketing en innovatie, en deels op hun historie. Gedurende de blokken zullen de verschillen tussen Publiek en Privaat duidelijk worden waar het marketing en innovatie betreft. Wat ook duidelijk zal worden, zijn de grote overeenkomsten tussen beide wanneer je gaat kijken naar waar marketing en innovatie voor staan:

  • Marketing is het creëren van waarde voor belanghebbenden op een manier die waarde creëert voor de organisatie; en
  • Innovatie is het creëren van een significante, positieve verandering.

Samenwerking Publieke en Private organisatie

Waar het voor organisaties in de Private sector heel duidelijk lijkt wat zij aan de markt aanbieden, namelijk een product, dienst, ervaring of een combinatie ervan, lijkt het aanbod vanuit de Publieke sector met name gericht te zijn op diensten en ervaringen. Wat zijn de potentiële consequenties van het verschil in aanbod en beleving voor het plannen en uitvoeren van marketing en innovatie bij organisaties in de Publieke en Private sector? Welke complexiteit vinden we in marketing en innovatie wanneer Publieke en Private organisaties (moeten) gaan samenwerken? Zowel Publieke en Private organisaties opereren in een for-profit- of een for-benefit-ecosysteem, of een combinatie van beide. We zullen de mogelijkheden en onmogelijkheden van marketing en innovatie in beide typen ecosystemen.'

    Stel zelf je MBA samen

    We begrijpen dat het combineren van werk, studie en privéleven best een uitdaging is. Daarom hebben wij een Modulair MBA programma ontwikkeld. Je stelt zelf je MBA samen en volgt dan 1 of meerdere modules of een volledig MBA (minimaal 2 specialisatiemodules, 6 basismodules, de internationale studiereis en de MBA thesis)

    Wil je alleen deze module volgen? Dat is dus mogelijk!

    Wil je meer weten over de inhoud van de module of het Modulair MBA programma? Kom naar een belevingssessie. Of neem voor persoonlijk advies contact op met onze programma-adviseurs via telefoonnummer + 31 346 291 001 of mail mmba@nyenrode.nl.

    Over Henry Robben

    Henry Robben is al twintig jaar hoogleraar marketing en geeft colleges strategische marketing en innovatiemanagement. Kennis delen is het enige dat echt telt, zo meent hij. En daarbij gaat het niet alleen om boekenwijsheid. ‘Het gaat juist ook om gedrag, vaardigheden en het vermogen om te reflecteren,’ zegt hij.

    ‘Ik denk dat ik op een andere manier college geef’, zegt Henry. ‘Ik laat executives vooraf een analyse schrijven: wat kan marketing voor jouw bedrijf of organisatie betekenen? Ik laat ze daarover nadenken in plaats van dat ik een verhaal opdreun waarbij ze aantekeningen maken. Leren is een actief proces. Met mijn eigen kinderen doe ik dat ook. Ik laat hen zelf beslissingen nemen en ik denk met ze mee. Ze moeten dingen zelf doen. Je hebt ook ouders die de werkstukken voor hun kinderen schrijven. Die heb ik toch liever niet in de collegebanken.’

    Studenten versus executives

    Natuurlijk is kennis uit boeken ook belangrijk, zegt Henry. ‘Maar die kennis kun je altijd opzoeken. Ik stel altijd vragen die tot een beslissing leiden: wat is je strategische ambitie? Waar wil je over vijf of tien jaar staan?’ Executives krijgen die vraag regelmatig, omdat zij vaak een module of opleiding  volgen die hen helpt bij het bepalen en ontwikkelen van nieuwe strategieën voor hun bedrijf. ‘Maar ook aan studenten stellen we zulke vragen steeds sneller’, zegt Henry. ‘Zij staan aan het begin van hun loopbaan en dan gaat het ook om andere waarden van Nyenrode, zoals leiderschap en verantwoordelijkheden nemen. Op een maandagochtend gaf de hele groep studenten geen teken van leven. Daar spreek ik hen wel op aan. Andersom zijn reacties van studenten voor mij ook leerzaam en leer ik ook veel van de studenten en van andere collega’s.’

    Persoonlijke ontwikkeling

    Persoonlijke ontwikkeling is heel belangrijk, stelt Henry: ‘Daarom schrijf ik ook boeken en artikelen. In die zin is Nyenrode wel een reward for life. Doordat ik met anderen kan samenwerken, kan ik me ontwikkelen. Docenten zijn heel open mensen. Zij staan ergens voor, ze staan in de praktijk en ze zijn kritisch. Zij moeten ook open staan voor veranderingen. Zij moeten juist laten zien hoe het ook anders kan. Dat doe ik zelf ook. Ik kijk naar wat er gebeurt, daar leer ik van en dat deel ik.’

    Wens

    ‘Nyenrode laat vooral zien dat het om jou als individu gaat’, zegt Henry. ‘Je komt hier niet voor niets. We doen er alles aan om te zorgen dat je het beste uit jezelf haalt. Daarom vraag ik aan iedereen: wat zou je over vijf of tien jaar willen doen? Mijn wens is dat iedereen die hier ooit heeft gestudeerd na een tijd terugblikt en ziet dat iedereen aan de opleiding hem of haar vooruit heeft geholpen.’

    Wat zijn de toelatingseisen?

    Voor de module Marketing en Innovatie in de Publieke en Private sector ben je toelaatbaar:

      • Met tenminste 5 jaar werkervaring als (algemeen) manager of in een invloedrijke/ strategische positie
      • Met tenminste een bachelor-diploma
      • Als je bereid bent om met een persoonlijke ontwikkelplan aan de slag te gaan en nieuwe paden te verkennen

    Belevingssessie

    Als je erover denkt om met deze module te starten, kom dan bij ons langs voor een belevingssesie. Daar kan je op je gemak ontdekken wat het programma inhoudt en een proefcollege volgen. Je ontmoet mensen die het programma al volgen of hebben gevolgd en kan navragen hoe zij bijvoorbeeld de studie weten te combineren met een drukke baan en sociaal leven.

    Daarnaast zijn we altijd te bereiken voor een persoonlijk adviesgesprek, waarin we je graag adviseren en alle vragen beantwoorden.

    Data en tijden

    Je volgt de modules van het Marketing en Innovatie programma op de volgende data:

    Blok 1:
    18 maart 2020 - 09:00-22:00 uur incl. diner
    19 maart 2020 - 09:00-17:00 uur

    Blok 2:
    20 april 2020 - 09:00-22:00 uur incl. diner
    21 april 2020 - 09:00-17:00 uur

    Blok 3:
    8 juni 2020 - 09:00-22:00 uur incl. diner
    9 juni 2020 - 09:00-17:00 uur

    Aanmelddeadline: 21 februari 2020

    Meld je aan

    Enthousiast over de module Beleid, Strategie en Organisatie bij Nyenrode? Meld je dan meteen aan. Na de aanmelding ontvang je per e-mail wat er nodig is om je inschrijving definitief te maken.

    Bij inschrijving ga je akkoord met onze algemene voorwaarden.

    Wat zijn de kosten?

    De investering voor deze module is € 6.395 (btw vrij), inclusief collegemateriaal, toegang tot alle studentenfaciliteiten op Nyenrode, digitale studiefaciliteiten en eten en drinken. Hotelovernachtingen op het landgoed zijn niet bij de prijs inbegrepen en zijn los bij te boeken.

    Financiering

    De kosten van deze module zijn fiscaal aftrekbaar.

    Alle bedragen en voorwaarden zijn indicatief (exclusief bijkomende kosten, tenzij anders aangegeven) en onder voorbehoud van periodieke wijzigingen.