Prof. dr. Jaap van Muijen

Professor
Jaap van Muijen portret
  • Organisatiecultuur
Leiderschap: ‘growing up in public with your pants down’ - Lou Reed

Jaap van Muijen heeft zowel een wetenschappelijke carriè€re als een carrière als organisatieadviseur. Na zijn studie arbeids- en organisatiepsychologie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam promoveerde hij hier in 1994 op het onderwerp organisatiecultuur. Na een aantal jaar aan deze universiteit te hebben gewerkt (op basis van USF geld), besluit hij tijdelijk de universitaire wereld te verlaten, omdat hij het verschil tussen theorie en praktijk te groot vindt.

Als organisatieadviseur heeft Jaap zich gespecialiseerd in het vertalen van strategische keuzes van nationale en internationale organisaties naar het gewenste leiderschap in die organisaties en dan vooral in de hogere echelons. Hij zat acht jaar lang in de directie van LTP, was rector bij Sioo en heeft sinds 2007 zijn eigen adviesbureau Sense of Leadership. Maar het bloed kruipt waar het niet kan gaan. In 2001 verbindt hij zich als hoogleraar aan Business Universiteit Nyenrode, waar hij een lange tijd voorzitter van het Center for Leadership and Personal Development is, programmadirecteur van Nyenrode Executive Academic Program, directeur cluster Human en ‘Head of the Faculty’. Zijn onderzoeksinteresses liggen op het gebied van leiderschap, organisatiecultuur, gedragsanalyses, en verandermanagement. Hij doceert in executive programma’s van verschillende (Nederlandse en buitenlandse) universiteiten. 

In opdracht van de Persgroep Online verricht hij, om het jaar, het Nationale Salarisonderzoek (100.000 respondenten). Daarnaast doet hij onderzoek naar de relatie tussen persoonlijkheid en leiderschap in bepaalde contexten. 'Ik krijg energie van mijn collega’s en het optimisme dat dominant aanwezig is binnen Nyenrode.' 

Leiderschap wordt in zijn opvatting vormgegeven in het proces tussen de persoon van de leider, de kenmerken van de volgers en die van de situatie. Leiderschapsontwikkeling vereist enerzijds persoonlijke ontwikkeling en anderzijds het actief kunnen inspelen op maatschappelijke en economische ontwikkelingen. De drie elementen: persoon, volger en context staan centraal in zijn programma’s. Spanningsvelden tussen business, macht en ethiek komen expliciet aan de orde.

Nevenactiviteiten

  • Interim voorzitter eindcommissie RAAK- publiek (NWO-SIA)
  • Interim voorzitter eindcommissie RAAK-MKB (NWO-SIA)
  • Lid van de adviesraad SIA 

Internationale activiteiten

Interesses

Lezen, Scandinavische misdaadseries, roeien en wandelen.

Meest relevante publicaties

  • Muijen, J.J. van & E. Melse (2019). Het nationale salarisonderzoek 2019. Amsterdam: Intermediair SBN/EAN: 978-90-821666-9-9. 
  • Melse, E. K. Montfort en J. van Muijen (2012). Het rendement van selectie aan de poort. Economisch Statistische Berichten, (97), 312-315. 
  • Hartog, D.N. den, J.J. van Muijen & P.L. Koopman (1997). Transactional versus transformationeal leadership: an analysis of the MLQ. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 70, 19-34. 
  • Muijen, J.J. van, P.L. Koopman, K. De Witte, G. De Cock, Z. Susanj, C. Lemoine, D. Bourantas, N. Papalexandris, I. Branyiczki, E. Spaltro, J. Jesuino, J GonzalvesDas Neves , H. Pitariu, E. Konrad, J. Peiro, V. Gonzalez-Roma, D. Turnipseed (1999). Organizational culture: the FOCUS-questionnaire. The European Journal of Work and Organizational Psychology, 4, 551-570. 
  • Muijen, J.J. van & P.L. Koopman (1994). The influence of national culture on organizational culture: a comparative study between 10 countries. The European Work and Organizational Psychologist. 4, 367-380.