Strategisch Innoveren

In een globaliserende wereld bepaalt de vernieuwingskracht hét succes van een organisatie. Om die reden staat innovatie hoog op de agenda bij de meeste organisaties.

5 tips over Strategisch Innoveren

Innovatie als onderdeel van de strategie helpt de organisatie om zich aan te passen aan veranderende marktomstandigheden, technologische ontwikkelingen en concurrentiedruk. Het stelt de organisatie in staat om niet alleen te overleven, maar ook te gedijen in een steeds evoluerende context. Vijf sprekers van de blended class Strategisch Innoveren geven je een tip. 

1. Buiten de box kijken - Barbara van Veen 

Ieder mens bekijkt de wereld vanuit zijn of haar eigen perspectief. Dit is jouw manier waarop je naar de wereld kijkt en naar informatie zoekt. Buiten de box kijken kan waardevol zijn als je bijvoorbeeld met complexe innovatie te maken krijgt. 

Tip 1: Leer jezelf aan om ‘buiten de box’ te kijken en deze verzameling van informatie in twijfel te trekken en op zoek te gaan naar informatie die in eerste instantie irrelevant lijkt. Begin heel simpel met de krant te lezen en een weekje bij te houden welke berichten je niet leest. Je zult snel van je eigen leespatroon leren hoe je sneller en slimmer nieuwe ontwikkelingen in de krant kan vinden en duiden. 

2. Zie innovatie niet als kostenpost – Danny Mekic 

Je kan veel energie stoppen in het lospeuteren van innovatiebudget, maar je kan die tijd beter gebruiken om scherp te formuleren wat de waarde is van wat je met jouw innovatie wilt bereiken. Hierbij wordt vaak gedacht aan kostenbesparing of het verhogen van de omzet. Winstgevend innoveren draait om het juiste startpunt en door hierop te focussen pak je niet het echte probleem aan. 

Tip 2: Bij innovatie is het essentieel om het juiste startpunt te kiezen voor maximale impact. Neem bijvoorbeeld het streven om het ziekteverzuim van 7% naar 6% te verminderen. Door dit doel te stellen, vermijd je niet alleen de kosten van het inhuren van oproepkrachten, maar draag je ook bij aan het verhogen van het werkgeluk van collega's door de onderliggende oorzaken van het hoge ziekteverzuim te achterhalen. Belangrijk is te realiseren dat kostenbesparing niet automatisch leidt tot een afname van ziekteverzuim. Richt je daarom op het verlagen van ziekteverzuim als primaire focus voor innovatie. Na het behalen van succes kan je met de interne innovatieklant afspreken dat een deel van de kostenbesparingen terugvloeit naar je innovatiebudget. Dit biedt de kans om met een tweede innovatie het ziekteverzuim verder te verminderen of om te schakelen naar andere uitdagingen. Zo transformeert innovatie van een kostenpost naar een ondernemende strategie om waarde te genereren voor jouw organisatie. 

3. Just do it! – Mike Hoogveld 

Zonder innoverend vermogen blijf je als organisatie een tanker die maar moeizaam zijn koers aan kan passen. Maak daarom onderscheid tussen de dagelijkse business en ‘experimenten’. Het maken van onderscheid tussen de dagelijkse business en 'experimenten' vereist wel een doordachte aanpak om te zorgen voor innovatie zonder de stabiliteit van lopende activiteiten in gevaar te brengen.  

Tip 3: Experimenteer in kleine stappen. Werken in multidisciplinaire teams kan daarbij een vruchtbare bodem vormen voor nieuwsgierigheid en nieuwe ideeën. Houd daarbij altijd in gedachten dat innovaties mogen mislukken. En áls dat onverhoopt gebeurt, zorg er dan voor dat daar geen represailles aan gekoppeld zijn. Dit voorkomt dat de innovatiedrang binnen de organisatie wegzakt en mensen gewoon ‘op de winkel gaan passen’. Oftewel, zorg voor psychologische veiligheid binnen en rond de innovatie teams, want innoveren moet immers ook gewoon leuk zijn! 

4. Innovatie begint met creatief denken - Jeff Gaspersz

Creatief denken is een drijvende kracht achter innovatie omdat het nieuwe perspectieven biedt, nieuwe ideeën genereert en organisaties in staat stelt zich aan te passen en te groeien. Iedereen kan zijn vermogen tot creatief denken versterken. Nets als bij leren pianospelen geldt: je moet oefenen. Hoe vaker je het doet, hoe vaardiger je wordt. Maak versterking van je creatief denken een prioriteit.  

Tip 4: Samenwerken met professionals uit verschillende disciplines of andere achtergronden kan je denkproces verrijken. Het zorg ervoor dat je meer out-of-the-box gaat denken. In de samenwerking luister je naar de perspectieven van anderen. Dit verrijkt jouw denken. Ga een paar dagen per jaar elders in de organisatie, buiten jouw eigen silo, werken. Hierdoor creëer je een duurzame kansgerichte mindset. 

5. Innovatie is meer dan techonologie - Henk Volberda

Natuurlijk, robots en kunstmatige intelligentie bieden gigantische mogelijkheden voor vernieuwing. Maar de slagingskans van nieuwe technologieën wordt in grote mate bepaald door mensen. Dus niet de robot is aan zet, maar wij allemaal. Innovatie is niet alleen voorbehouden aan de slimme techneut, de Willie Wortels, maar kan net zo goed beginnen met een idee van de marketingmanager, of gebaseerd zijn op een creatieve gedachte van een productiemedewerker of een plan van de HR medewerker.  

Tip 5: Ook jij, in jouw eigen organisatie, bent nodig voor innovatie. Vernieuwen kunnen we allemaal. Samen door nieuwe technologieën te omarmen, onnodige hiërarchische structuren af te breken, ruimte te bieden aan talent, mensen te binden en te netwerken met partners kunnen we innovatie vormgeven.   

 

Blended class Strategisch Innoveren

Tijdens de blended class Strategisch Innoveren leer je hoe je stakeholders enthousiast maakt, hoe je succesvolle innovaties verder verspreidt, welke problemen je bij al die stappen kan tegenkomen - én hoe je ervoor zorgt dat het leuk blijft. Je leert hoe innovatie bijdraagt aan duurzame groei en wat strategische redenen zijn om met start-ups samen te werken. Aan de hand van inspirerende innovatie-cases worden er lessen geleerd die direct te vertalen zijn naar de eigen organisatie.

 

  • Dr. Barbara van Veen - Independent Futurist & Educator
  • Danny Mekić - Ondernemer en oprichter van NewTeam
  • Dr. Mike Hoogveld - Partner bij nlmtd, auteur van verschillende managementboeken en spreker 
  • Prof. dr. Jeff Gaspersz -  hoogleraar Innovatie aan Nyenrode Business Universiteit
  • Prof. dr. Henk Volberda - hoogleraar Strategic Management & Innovation aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Universiteit van Amsterdam (UvA)

Opleidingen

Gevonden: 1 opleidingen
Professional Programs Nyenrode 12-06-2023-28_600x400 Blended class Strategisch Innoveren

Blended class Strategisch Innoveren

< 10 dagen | Nederlands | 2 oktober 2024
Veel sectoren zijn in een fundamentele transitie door veranderingen in onder meer consumentengedrag, concurrentie en technologie.

Contact


Heb je vragen over de opleidingen, of wil jij je direct aanmelden? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend informatiegesprek via + 31 346 291 448 of

advies@nyenrode.nl