(On)bewust naar succes?

Meet The Alumni: Wenda Linthorst – Kielstra

“Als we in staat zijn mensen te lezen, is er dan nog wel vrije wil?” is een van de vragen die Wenda Linthorst zichzelf stelt. Wenda volgde in 2011 een Executive MBA aan Nyenrode Business Universiteit, was student van het jaar en maakte de opleiding af als Valedictorian. Na vier jaar in het bedrijfsleven te hebben gewerkt, zette Wenda in 2012 Consumatics op.

Consumatics is een bedrijf dat zich focust op de kracht van het onbewuste en helpt organisaties op basis van science based research en neuromarketing om klantervaringen te verbeteren en zo omzet te verhogen. Dit doen zij onder andere voor bekende ketens en merken zoals Pathé en Douwe Egberts. Na een aantal mooie jaren is Wenda toe aan iets anders en heeft ze besloten het bedrijf over te dragen aan de questionmarkgroup met haar toenmalige compagnon.

Wenda’s interesse in neuromarketing is al vroeg gewekt. Voor haar scriptie op Nyenrode onderzocht ze de invloed van geur en muziek op het vliegveld. Een van haar uitkomsten: mensen gaan meer koffie drinken met klassieke muziek op de achtergrond in plaats van popmuziek. Horecava pikte haar uitkomsten op, waarna ze gevraagd werd om te komen spreken op één van hun events. Op basis van deze lezing ging het balletje rollen. Wenda werd gebeld door Radio 538 en mocht haar bevindingen delen. “Tijdens het belletje met Radio 538 was ik volledig overdonderd. Een beetje ondernemersgeluk moet je hebben en dat was dit zeker. Het event van Horecava en het belletje met Radio 538 waren een duwtje in de rug naar meer succes.”

Kansen in neuromarketing

“95% van ons gedrag vindt onbewust plaats en wordt aangestuurd door omgevingsfactoren. Als professional is het essentieel om dit te begrijpen, en hierop in te spelen”, vertelt Wenda. Zij zag een gat in de markt. Doordat 95% van het consumentengedrag onbewust plaatsvindt, moet je goed onderzoeken hoe dat werkt en hoe je daarop kan inspelen. Momenteel gebruiken de meeste marketingbedrijven ‘bewuste’ marketingtechnieken en onderzoeksmethodes. Wenda vertelt dat dit lang niet altijd betrouwbare informatie is voor wat de klant doet of gaat doen: “De verbale mening die je klant geeft, is vaak achteraf. In sommige gevallen is dit een voorspeller, maar in de meeste gevallen is het helemaal geen voorspeller. Je moet juist kijken naar het gedrag dat mensen vertonen, zodat je je richt op de 95%  van het gedrag wat onbewust plaatsvindt.”

Trucjes

De vraag of Wenda nadenkt over ethiek, beantwoordt ze met dat het een logische vraag is. Veel mensen denken na over onbewuste beïnvloeding en de ethische aspecten daarvan. Wenda geeft aan dat het belangrijk is om te beïnvloeden met de juiste intentie. Doordat ze het voor mensen juist fijner wil maken om ergens te verblijven en er achter kwam dat mensen eigenlijk hun ‘echte’ wensen niet goed kunnen verwoorden, is ze Consumatics gestart. Het wordt dus ingezet om hen te helpen. Per project wordt er nog elke keer gekeken of de opdracht past bij de geest van de organisatie en daardoor kan het zijn dat bepaalde vraagstukken of opdrachtgevers niet worden geholpen.

Wenda vertelt dat ze het vervelend vindt als mensen vragen om een ‘trucje’ waarmee ze mensen kan beïnvloeden. Ze vertelt dat het woord ‘trucjes’ heel diep zit. “Heb je nog wat trucjes Wenda?” Wenda antwoordt daarop dat ze het belangrijk vindt dat neuromarketing niet als trucje gezien mag worden. “Je moet oprechte intenties hebben met neuromarketing, anders werkt het niet. Als er in de basis iets niet op orde is in je winkel gaan we het met een ander geurtje of een gezellig muziekje echt niet structureel oplossen.”

Luister of kijk hieronder mee over inzichten in neuromarketing, tips en tricks, leermomenten, successen en toekomstplannen van Wenda!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Nyenrode deelt kennis om leiders en professionals te helpen tijdens de coronacrisis. Abonneer je op L.E.S. in crisis.