‘Aanpassen is niet altijd hetzelfde doen maar dan beter’

18 maart 2021
Onderzoek

De supply chain manager moet veel proactiever zijn bij het opzetten en verbeteren van businessmodellen. Dat zegt Jack van der Veen, hoogleraar en houder van de evofenedex leerstoel Supply Chain aan de Nyenrode Business Universiteit. Met de whitepaper ‘Implementatie van nieuwe Supply Chain Business Modellen: risicomanagement bij grensoverschrijdende handel’ wil hij de supply chain manager hierbij ondersteunen en aanmoedigen.

Het extra potentieel dat beschikbaar komt wanneer je de werelden van de logistiek- en exportmanager samenbrengt, is enorm. Bedrijven kunnen veel winst behalen door de krachten van deze expertises te bundelen en een brug te slaan tussen alle aspecten van de integrale end-to-end supply chain. De whitepaper is niet per se alleen voor de supply chain manager, maar voor alle organisaties die de nieuwe kansen die zich voordoen willen benutten, ook -of vooral- het mkb.

“Het is voor veel bedrijven lastig om hun huidige businessmodellen en processen te innoveren”, legt Van der Veen uit. “De waan van de dag staat vaak nog voorop en daardoor ontbreekt het aan tijd om daar stappen in te zetten. Bovendien is het voor bedrijven onduidelijk waar ze dan moeten beginnen, als ze er eenmaal tijd voor hebben vrijgemaakt.” Om bedrijven daarbij te helpen heeft hij een uitgebreide whitepaper geschreven met de titel: Implementing new Supply Chain Business Models: Risk Management in cross-border trade.

“We zien dat de bedrijfsomgeving in rap temp veranderd. Zie de opkomst van China, de handelsoorlogen, de brexit, de klimaattransitie, technologische innovaties als kunstmatige intelligentie en blockchain, de stikstofcrisis, de vergrijzing, de e-commerce, het duurzaamheidsvraagstuk en natuurlijk de gevolgen van het coronavirus”, aldus Van der Veen. “Om in die wereld competitief te blijven, moeten organisaties zich voortdurend aanpassen. En aanpassen is niet altijd hetzelfde doen maar dan beter. Het betekent steeds vaker dat er nieuwe businessmodellen nodig zijn.”

Van der Veen snapt dat het voor mkb-bedrijven best ingewikkeld kan zijn. “Hoe kunnen zij dat realiseren? Vandaag de dag zie je dat bij veel bedrijven business modelinnovatie nog iets van de directie is. Maar een dergelijke top-down benadering heeft vele beperkingen. Een beter alternatief is door alle mogelijke resources binnen en buiten de organisaties proactief bij het maken van een nieuw businessmodel te betrekken. Het is dan logisch om naar een businessmodel vanuit een supply chain perspectief te kijken. De supply chain professional heeft immers het overzicht op veel van de vitale processen in een bedrijf. Hij of zij is een expert in het organiseren van geoliede operaties en zit als geen ander op de positie om verkoop-, inkoop- en logistiekspecialisten bij elkaar te brengen en te zorgen dat ze samenwerken bij het implementeren van nieuwe ideeën.” 

In de whitepaper legt Van der Veen uit waarom dit beter werkt dan het aloude bedenken in de bestuurskamer. “Het huidige businessmodel van een gemiddeld bedrijf is vaak het resultaat van het doorontwikkelen van meerdere modellen over een aantal jaren. Simpelweg even het roer omgooien is daardoor erg lastig. Maar in de huidige tijd zijn innovaties is het business model cruciaal, en het is dus niet de vraag of, maar hoe we dit het beste kunnen doen. Natuurlijk is dat geen gemakkelijke opgave en ook zijn er veel risico’s. Maar er zijn ook tal van kansen en als alle functies binnen het bedrijf samenwerken, kunnen er mooie dingen ontstaan. Ondernemersvereniging evofenedex helpt aangesloten bedrijven, en met name hun supply chain-, logistiek- en exportmanagers, om de noodzakelijke stappen hierbij te zetten. Daarbij is de coronasituatie een kans voor verandering en innovatie die we niet moeten laten lopen.”

Inspiratie

De whitepaper helpt supply chain-, logistiek- en exportmanagers om vanuit een visie op de integrale supply chain na te denken over de toekomst van de waarde van hun producten of diensten in een wereld die razendsnel verandert. In de whitepaper legt van Veen uit welke risico’s en kansen er zijn en hoe je daarmee om kan gaan. Aan bod komen:

  • Een introductie van business model canvas en de rol van supply chain management daarin.
  • Inzichten in een aantal relevante supply chain business modellen voor de toekomst.
  • Risico’s en kansen bij het implementeren van grensoverschrijdende supply chain business models.
  • Aandachtspunten bij het vermijden van risico’s en het verzilveren van kansen bij het succesvol implementeren van nieuwe business modellen.

Download

De whitepaper is beschikbaar in het Engels en bestaat uit 32 pagina's. Via deze link kan je het document aanvragen en ontvang je het kosteloos per mail.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Nyenrode deelt kennis om leiders en professionals te helpen tijdens de coronacrisis. Abonneer je op L.E.S. in crisis.