Boekbespreking: Vensters op Energieversterkend Leiden

28 juni 2021
Opinie

Bij het lezen van dit boek moest ik terugdenken aan het boek van Richard Layard, Happiness, zo mooi vertaald in het Nederlands met de titel: Waarom wij niet gelukkig zijn. Het zal onze volksaard zijn. Layard had onderzoek gedaan naar de vraag waar mensen gelukkig van worden. De op één na laatste plaats werd ingenomen door, je raadt het wellicht al, werken. Hij had ook de vraag gesteld met wie men graag zou willen verkeren en in die ranking stond de manager/leidinggevende op een eenzame laatste plaats.

Ook Peter Drucker, befaamd management goeroe, had ooit de volgende quote: ‘Ninety procent of what we call management, consists of making it more difficult for their staff to get the job done’. Voorwaar een opbeurende quote en daarnaast zou ik je willen aanbevelen te googelen op ‘Sumantra Ghoshal World Economic Forum’ en dan vind je daar een filmpje van acht minuten dat eindigt met zijn stelling dat de meeste bedrijven die hij kent te vergelijken zijn met zijn geboorteplaats Calcutta in de zomer. Je wil er niet zijn, het is 40 graden Celcius, 100% luchtvochtigheid en het stinkt er als de hel.

Zelfreflectie

Alle reden dus om nog eens goed na te denken over wat nu precies leidinggeven is en hoe je dat zodanig kunt doen dat het energie geeft en dat daarmee werkplezier wordt vergroot, de leidinggevende wordt gewaardeerd en natuurlijk uiteindelijk de prestaties van een organisatie beter worden. Welnu, dat hebben Leo van de Voort en Karin van der Velde gedaan en opgeschreven in hun lezenswaardige boek: ‘Vensters op Energieversterkend Leiden’.

Het is dan ook een hoopvol boek met een eenvoudig model om jezelf de maat te nemen en uit te dagen om te reflecteren op je leiderschapsstijl. Indringende vragen nodigen uit tot die reflectie en het model is zodanig helder dat je er geen hogere wiskunde voor gestudeerd hoeft te hebben om het te begrijpen en ook te kunnen toepassen.

Vier bouwstenen

Het is ook een oproep om met EnergieVersterkend Leiden (EVL) niet alleen meer plezier en beter gemotiveerd te raken, nee, het is ook de overtuiging van de auteurs dat het leidt tot Economic Value Added (EVA) en daarmee tot meerwaarde voor ons allen. We worden uitgenodigd om de reis naar Ithaka te maken en daar uiteraard een tijdje over te doen, want het is vooral de reis die interessant is. Kom dan ook uit je comfortzone is het verzoek, voorkom daarmee de Wet van Behoud van Ellende en de behoudzucht die meestal tot stilstand leidt en vanzelf tot waardevernietiging.

EVL kent vier bouwstenen:

  • Visie
  • Moed
  • Realisatiekracht
  • Waarden

Het boek maakt overtuigend duidelijk dat vertrouwen scheppen een van de belangrijkste opdrachten is voor een leider. Dat vertrouwen veronderstelt ook een duidelijk moreel kompas, door de auteurs omgedoopt tot ‘moreel kapitaal’. Wie zal het ontkennen. Maar als we om ons heen kijken dan is dat wat vaak ernstig mankeert in organisaties en dat is toch echt te wijten aan de leiding. Op de Koninklijke Militaire Academie leerde ik lang geleden al de les: er zijn geen slechte soldaten, alleen slechte officieren. En zo is het.

Een mooie reis

Tot slot nog de relatie tussen EVL en EVA. In het boek is een grafiek opgenomen die de correlatie zichtbaar maakt tussen die twee begrippen. Als je al niet overtuigd wordt door de teksten dan zal het plaatje hopelijk het laatste zetje geven. Ik wens je veel leesplezier en vooral een mooie reis. Kom uit je stoel, je organisatie en haar medewerkers verdienen dat. En jij natuurlijk ook. Je kunt aan het einde van de reis genieten van de mooie momenten die je onderweg hebt ervaren en het uitzicht op Ithaka. 

 

 

Bron: nieuwsbrief Nyenrode Corporate Governance Instituut, juni 2021.

Artikelen en columns gepubliceerd op de website en in de nieuwsbrief van het NCGI weerspiegelen niet per definitie een algemene visie van het NCGI, maar worden door auteurs op persoonlijke titel geschreven. Reageren kan via ncgi@nyenrode.nl.

 

 

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Nyenrode deelt kennis om leiders en professionals te helpen tijdens de coronacrisis. Abonneer je op L.E.S. in crisis.