Docenten van het Jaar Bachelor Accountancy

_SAN7369
Publicatiedatum: 6-4-2021

Simone van Golden, Pjotr Roelofsen en Pieter van Toor zijn de ‘Docenten van het Jaar 2019-2020’ bij de Bachelor Accountancy. Zij kregen deze titel op basis van hun evaluaties en slagingspercentages, en vanwege hun prettige manier van samenwerken met mededocenten en het programma-management. Wat willen ze als docent bereiken en hoe pakken ze dat aan? Hoe gaat dat in de online colleges? En hebben ze nog tips voor de studenten?

Kennis delen en sparren

Simone van Golden vond het altijd al leuk om kennis te delen en erover te sparren. Toen ze haar werk als freelancer wilde combineren met docentschap, kon ze bij Nyenrode aan de slag als docent BIV-Business Information Systems (BIV-BIS). Dat sloot precies aan bij haar opleiding Bedrijfsinformatiesystemen. Ze houdt ervan de lesstof te relateren aan de praktijk: “Dat maakt het toegankelijk.”

IT gaat ook om de processen en de mensen

Ze vindt het een uitdaging om studenten enthousiast te maken voor IT en de mogelijkheden daarvan voor organisaties. “Het gaat daarbij ook om de bedrijfsprocessen en de mensen. IT moet aansluiten bij de strategie van de onderneming. Iedereen op managementniveau moet de relevantie van IT begrijpen. Het geeft voldoening als studenten zich daar bewust van worden en echt dóór gaan vragen in discussies. Dan heb ik iets bijgedragen aan hun ontwikkeling en hopelijk ook aan de organisaties waar zij werkzaam zijn.”

Interactie en afwisseling

Zowel fysiek als online vindt Van Golden interactie en afwisseling in werkvormen belangrijk: “Ik gebruik sheets voor de structuur, een quiz, laat ze in groepsvorm discussiëren en presenteren of werken achter een whiteboard. En ik spreek studenten altijd bij hun naam aan.” Ze kijkt enorm uit naar het moment dat ze studenten weer fysiek kan ontmoeten. “Ik kan me wel voorstellen dat in de toekomst digitale colleges en fysieke colleges elkaar afwisselen, zodat we de voordelen kunnen combineren.”

Haal eruit wat er in zit

De tips van Van Golden voor studenten: “Bereid je voor op een college, dan haal je er veel meer uit. Dan kan je vragen stellen en kun je de stof veel beter een plek geven. En: doe het niet alleen voor het diploma, maar probeer uit elk vak te halen wat er in zit voor jou.”

Hier moet ik bij zijn

Pjotr Roelofsen is ‘Aanstormend talent van het jaar’. Hij studeerde econometrie en business analytics, en werkt bij PwC als consultant data analytics. Hij geeft in navolging van een aantal collega’s verschillende statistiekvakken. Hij ziet dat de accountancystudenten gemotiveerd zijn om zijn colleges te volgen: “Statistiek ligt een beetje buiten het gebaande pad voor ze. Ze weten: ik moet hier echt bij zijn, anders wordt het lastig.“

Meetbaar resultaat

“Met statistiek is het heel meetbaar in hoeverre studenten het oppikken: je hebt het goed of je hebt het niet goed,” zegt Roelofsen. “Als het me dan lukt om ze moeilijke materie uit te leggen, dan geeft dat wel een kick.” Bij de online colleges probeert hij alle mogelijkheden te gebruiken. “Ik heb bijvoorbeeld zo’n klein i-padje, ik teken de slide helemaal vol met voorbeelden en uitwerkingen. Online kan ik heel makkelijk tussen schermen switchen. Een opgave waar ze moeite mee hebben, die zet ik met een beetje knippen en plakken zo voor ze op een presenteerblaadje. Dat kostte met een fysiek college toch altijd iets meer tijd.”

Stel vragen en doe mee

Bij fysieke colleges liep hij rondjes en trokken mensen even aan zijn mouw met een vraag. Dat vinden studenten met online colleges moeilijker, merkt hij: “Ik doe nu ook meer opgaves stap voor stap samen met de studenten.”

Roelofsen wil studenten vooral stimuleren om vragen blijven stellen: “Als je normaal bleef hangen na een college kun je me nu ook bellen. Of als je voor jezelf moet werken tijdens het college: nodig me in Teams uit om even samen ergens naar te kijken. Wanneer studenten online in groepjes een opdracht uitwerken, dan gaan de camera’s aan en komen er vragen die ze anders niet hadden gesteld. Dus dat is ook een tip: Doe mee, zet je camera en microfoon aan en meng je in de discussie, dat werpt z’n vruchten af.”

Kennis overdragen in een kleine setting

Pieter van Toor is scriptiebegeleider van het jaar. Hij werkt bij de Belastingdienst en volgde zelf de Accountancy-opleiding op Nyenrode. Naast de begeleiding van de Bachelorscriptie gaf hij ook Auditing Theory. Hij gaat nu de Advanced Research Course Accountancy (ARCA) geven en wil ook Masterscripties gaan begeleiden.

Hij vindt het leuk om in een wat kleinere setting kennis over te dragen aan jonge studenten. Ze stimuleren om die wetenschappelijke artikelen in te duiken. “Mijn uitdaging is om te zorgen dat ze het scriptietraject leuk vinden. Dan volgt daar vanzelf wel een goed cijfer uit.” Van Toor is altijd bereikbaar als zijn studenten vragen hebben: “Als ze er na 3 weken achter komen dat ze het eigenlijk niet snappen zijn ze 3 weken kwijt. Dat is jammer.”

Streng maar positief

Wat maakt hem een goede scriptiebegeleider? Een combinatie van streng zijn en de studenten meenemen. Ze schrijven vaak onzorgvuldig, vindt hij: “Bijvoorbeeld ‘in de literatuur staat dat…’. Ik ben er streng op dat ze dat specifiek maken. Zeker in het begin geef ik veel feedback, zodat ze weten welk niveau van ze wordt verwacht.” Positieve feedback geven vindt hij ook belangrijk: “Je ziet dat studenten in de loop van het traject steeds beter worden in het schrijven en het neerzetten van hun argumentatie. En dat benoem ik dan ook.”

Werk in stapjes

Van Toor zou graag, als dat weer kan, in het begin van het scriptietraject één keer echt bij elkaar komen. Maar in die kleine scriptiegroepjes werkt het verder online eigenlijk net zo efficiënt, vindt hij: “We hebben een gezamenlijk doel en je hebt veel interactie.“

Zijn tip voor studenten? “Ik raad ze aan om in stapjes te werken. Het einddoel kan soms overweldigend zijn. Dat geldt zowel voor het scriptietraject als voor de opleiding als geheel. Begin nou maar eens met hoofdstuk 1, dan komt de rest vanzelf."

Simone van Golden, Pjotr Roelofsen en Pieter van Toor

Simone van Golden, Pjotr Roelofsen en Pieter van Toor 

Gerelateerde opleidingen

  • ESG: impact op business, control en audit

    Startdatum: 3 maart 2025
    Taal:
    • Nederlands
    Locatie:
    • Breukelen
    • Online

    Blended Class over de impact van ESG op organisaties ter voorbereiding op de adviserende en controlerende rol van Controllers en Accountants.

    Accountancy 2018 25-05-2018-25
  • Praktijkopleiding Assurance

    Startdatum: Flexibele startmomenten
    Taal:
    • Nederlands
    Locatie:
    • Breukelen

    De Praktijkopleiding Assurance kan je parallel volgen aan je theoretische opleiding RA en je werk. De praktijkopleiding is verplicht voor het behalen van het accountantsexamen.

    Accountancy 2018 25-05-2018 LR-10
  • Bachelor of Science in Accountancy (deeltijd)

    Startdatum: 25 augustus 2025
    Taal:
    • Nederlands
    Locatie:
    • Breukelen

    Start je carrière als dé accountant van de toekomst met de enige deeltijd Bachelor of Science in Accountancy van Nederland. Studeren en werken tegelijk en de werkgever betaalt de opleiding.

    Nyenrode Bachelor Accountancy studenten op trap