Eigen communicatiestrategie bepalen in versnipperd landschap

27 maart 2019
Onderwijs

Het politieke landschap is versnipperd, iedereen is continu actief via social media en actieve burgers bepalen de agenda. Hoe blijf je als organisatie op de hoogte en bepaal je je eigen strategie? Communicatie is belangrijk bij alle strategische onderdelen van een organisatie. Dat geldt zowel voor het versterken van de reputatie, het krijgen en behouden van draagvlak of vertrouwen wekken bij betrokkenen. Michelle van der Burg en Arnoud Verhage zijn de programma-managers van de collegereeksen Public Affairs & Stakeholdermanagement en Strategische Communicatie van Nyenrode Business Universiteit. ‘We zien dat beide vakgebieden sterk groeien in aandacht en er meer behoefte is aan professionalisering. Wij zorgen ervoor dat er steeds aansprekende docenten zijn die in deze reeksen state-of-the-art onderwerpen op basis van actualiteit behandelen; je doet veel nieuwe inzichten en inspiratie op, maar krijgt ook concrete handvatten om je eigen praktijk beter te kunnen uitoefenen’, zegt Verhage.

Het gaat om twee aparte collegereeksen die elkaar niet overlappen en ook door andere docenten worden gegeven; Strategische Communicatie legt de nadruk op het ontwikkelen van een eigen visie en strategie, Public Affairs & Stakeholdermanagement gaat over de balans tussen de belangen van organisaties en hun stakeholders. ‘Deelnemers kunnen beide reeksen volgen zonder hetzelfde te horen en doen, maar je ziet dat deze vakgebieden steeds meer naar elkaar toe groeien en binnen bedrijven en organisaties door één afdeling worden uitgeoefend’, aldus Verhage.

Inzicht

‘De colleges geven de deelnemers krachtig inzicht in de actuele strategische communicatiethema’s, of thema’s op het gebied van public affairs en stakeholdermanagement. Ze krijgen praktische adviezen om op dagelijkse basis te gebruiken’, zegt Van der Burg. ‘Actuele thema’s zijn bijvoorbeeld lobbying, waarvan politicologe Mei Li Vos voorbeelden geeft. Wietze Smid vertelt vanuit zijn ruime ervaring, onder andere bij NS en Essent, over stakeholdermanagement. Mignon van Halderen praat over thought leadership’, vertelt Van der Burg. ‘Wat er nu in het nieuws is, in de krant staat en trending is op social media zie je terug in de reeks’, zegt Verhage.

Balans

Beide geven ze aan dat de balans tussen theorie en praktijk de reeksen aantrekkelijk maken. Verhage vertelt: ‘Wie theoretische verdieping zoekt komt aan zijn trekken in de colleges, maar er zijn ook colleges waar meer getraind wordt; interessant voor wie de praktische kant zoekt. Daar wordt gewerkt op basis van de casuïstiek van de deelnemers, waardoor men zich er goed mee kan identificeren. De mix is de kracht van het programma.’ Die mix is ook terug te vinden bij de deelnemers, vertelt Verhage: ‘De deelnemers zitten vaak op hetzelfde niveau, maar in een andere praktijk. Daar leer je veel van.’

Netwerk

Deelnemers werken zowel in de private sector, als voor overheidsinstanties en non-profit organisaties. Dit zorgt voor een interessante mix van professionals die ieder op hun eigen manier met hun vak bezig zijn. Het inspirerende van de reeksen vindt Verhage dat de deelnemers in zes colleges een band met elkaar opbouwen en dat ze daarna vaak nog contact houden; om bij elkaar een kijkje in de keuken te nemen, of bepaalde onderwerpen verder uit te diepen. ‘De opgedane relaties worden blijvend en het netwerk versterkt zich; dat is mooi om te zien.’

Tijdens de collegereeks Strategische Communicatie krijg je van experts de laatste ontwikkelingen en inzichten op communicatiegebied en ontwikkel je jouw authentieke communicatievisie en -strategie.

In de collegereeks Public Affairs & Stakeholdermanagement word je meegenomen in de meest actuele ontwikkelingen en inzichten van public affairs en stakeholdermanagement.

Nyenrode Nieuwsbrief

Nyenrode deelt kennis met nieuwsgierige professionals. Abonneer je op News@Nyenrode voor al het Nyenrodenieuws.