‘Innoveren in de foodsector doe je niet alleen’

1 december 2017
Onderwijs

Door continue veranderingen in de foodsector is het van belang om op tijd te beginnen met een dynamische strategie om te blijven innoveren. Richard Janssen, docent Strategy & Transformation in Food, adviseert: ‘Plan je strategie niet, maar laat het ontstaan. Verder is het noodzakelijk om ook klanten en stakeholders te betrekken in je strategieproces. Innoveren doe je niet alleen.’

In de wereld van Food & Innovation zijn momenteel mondiale verschuivingen gaande. Richard noemt als voorbeeld de grotere middenklasse in opkomende landen, waardoor de vraag naar kwalitatief voedsel toeneemt. Volgens Richard zijn er ook veel technologische doorbraken in de productie- en supplychain die impact hebben op de markt. ‘Je kunt dan denken aan urban farming en vertical farming.’ Dit is een innovatieve manier van gewassen verbouwen binnen de stad, zodat de route tussen productie en consument een stuk korter wordt. De productie wordt hierdoor gekanteld van massaproductie naar vraaggestuurd, wat minder belastend voor het milieu is.

Duurzame innovatie

Duurzaamheid speelt een steeds grotere rol binnen de food-industrie. Richard legt uit:
We moeten kijken naar de toekomst en Food & Innovation speelt hier natuurlijk een hoofdrol in. Binnen diverse sectoren vinden belangrijke transformaties plaats door duurzame innovatie.
‘In bijvoorbeeld de pluimveesector zijn mooie veranderingen in opkomst. Legpluimveehouderij Rondeel en Kipster houden in de opbouw veel rekening met het welzijn van de kippen. Zij hebben hoge normen voor diervriendelijkheid en willen voldoen aan alle milieu-eisen. Deze duurzame ontwikkelingen kom je op steeds meer plekken tegen, ook bij chocolade, zoals Tony Chocolonely.’ Dit merk streeft naar 100% slaafvrije chocola.

Samen kom je verder

‘Om tot de beste oplossingen te komen moet je als bedrijf veel samenwerken’, stelt Richard. Soms ontstaan er branchevreemde partnerships. Richard vertelt over een bedrijf dat in de polder aan vertical farming doet. Het bedrijf verbouwt sla in een consortium met onder meer Philips Lighting, veredelaar Rijk Zwaan en verschillende universiteiten en hogescholen.

Door hun kennis en krachten te bundelen, groeit hun sla veel sneller. In plaats van de tien tot veertien weken die normaal voor sla nodig zijn om te groeien, is deze al na enkele weken klaar voor de consument. Hierdoor heeft het bedrijf een unieke concurrentiepositie. ‘Het onderscheidend vermogen van een bedrijf is niet eenvoudig te exporteren naar het buitenland,’ zegt Richard. ‘Start daarom op tijd met aanpassing van het businessmodel. Innoveer niet alleen, maar met (keten)partners.’

Tijdens de module Strategy & Transformation in Food van de Modulair Executive MBA, track Food & Innovation wordt besproken hoe, op het gebied van duurzaamheid, kansen ontstaan door vernieuwende en alles-veranderende ontwikkelingen en technologie. Om die kansen te kunnen pakken moeten agrofood-bedrijven hun strategie veranderen. Tijdens de module krijg je kennis over de nieuwste inzichten in strategieformulering en implementatie. Je krijgt strategieën aangereikt die jouw bedrijf in een dynamische markt verankeren.

Nyenrode Nieuwsbrief

Nyenrode deelt kennis met nieuwsgierige professionals. Abonneer je op News@Nyenrode voor al het Nyenrodenieuws.