MBA in Amsterdam: intensief, maar absoluut de moeite waard

6 april 2022
Community

Daniel Calderon uit Costa Rica en Vittoria Wu uit Taiwan, zijn in september 2021 gestart met het fulltime MBA-programma aan Nyenrode Business Universeit in Amsterdam. Beiden zijn het erover eens dat het programma vrij intensief is, maar wel op een goede manier.

Daniel: “Ik had niet verwacht dat het makkelijk zou zijn, en dat is het zeker ook niet. Maar het is voor mij een mooie en welkome uitdaging.” Vittoria: “Het is vooral fijn dat we zo veel onderwerpen behandelen, waardoor we de verschillende aspecten van het bedrijfsleven beter leren begrijpen.”

Internationale ervaring

Vittoria werkt al 15 jaar in communicatie en marketing in Taiwan, en had nog geen internationale ervaring: “Ik merkte dat ik binnen de marketingwereld steeds dezelfde groep mensen tegenkwam, dus ging ik op zoek naar meer diversiteit op het gebied van achtergrond, cultuur en kansen door in het buitenland te studeren. Met deze ervaring creëer ik meer kansen op een internationale baan én krijg ik meer diverse projecten om aan te werken. Nederland past daarnaast goed bij mij omdat ze sterk zijn in marketing, cosmetica en mode. Ook is er een betere balans tussen werk en privé, in vergelijking met wat ik gewend ben in Azië.”

Daniel heeft een Italiaanse achtergrond, en woont in Costa Rica. Hij studeerde al in Spanje voor zijn Bachelor Bedrijfskunde: “Ik heb na mijn afstuderen in verschillende sectoren gewerkt, maar ben nog aan het uitzoeken welke richting ik op wil. Ik wist al wel dat ik wilde leren hoe ik een bedrijf moet runnen én ik wilde weer in Europa wonen. Tijdens mijn onderzoek naar waar ik zou gaan studeren trok Nyenrode mijn aandacht vanwege het European Immersion-programma en de Nyenrode Incubator voor start-ups. Samen met mijn partners heb ik namelijk een reis-app ontwikkeld, waar we mee verder willen als de pandemie voorbij is. Het zou geweldig zijn om met dit project mee te doen aan het Incubator-programma.”

Groei in kennis

Over het programma tot nu toe zegt Daniel: "Het is heel divers, je leert een beetje over elk onderdeel van het bedrijfsleven. Je bent niet alleen maar aan het studeren en examens aan het doen: het programma heeft juist veel praktische aspecten. Bijvoorbeeld in Marketing: we moesten een bestaand bedrijf vinden met een bestaande marketinguitdaging. Ik koos voor Under Armour, omdat ik erachter kwam dat tieners hen zien als een ‘merk voor oude mensen’. Henry Robben, hoogleraar Marketing, heeft me geholpen om dit marketingvraagstuk in kaart te brengen, uit te zoeken waar ik moest beginnen en door samen in mogelijke oplossingen te duiken. Nu heb ik een veel beter begrip van hoe breed marketing is en hoe de juiste inzet ervan een concurrentievoordeel kan opleveren.”

Vittoria heeft vooral veel geleerd in Accounting: “Marketingmensen kennen in mijn ervaring vaak ‘de cijfers’ niet. Ik had zelf ook een paar blinde vlekken op financieel gebied, omdat ik bijvoorbeeld niet wist hoe ik de balans van een organisatie moest lezen of hoe je verstandig kunt investeren. Mijn financiële kennis is de afgelopen maanden enorm gegroeid, wat me helpt om betere keuzes te maken. Ook helpt het me om mijn toekomstige manager te overtuigen hoe we ons marketingbudget het beste kunnen inrichten en besteden, om de meeste winst te kunnen maken.”

Nyenrode Fulltime MBA students Daniel Calderon & Vittoria Wu

Jezelf meer laten horen

Vittoria vindt de kleine klas en de diversiteit in hun groep erg fijn: “Onze klasgenoten hebben 13 verschillende nationaliteiten, en ze hebben allemaal een andere achtergrond. We helpen elkaar dan ook vanuit onze eigen expertise, waardoor we met z’n allen op een hoger niveau komen. Een Nederlandse klasgenoot hielp me bijvoorbeeld om mezelf meer te laten horen. Als Aziaat ben ik gewend om te wachten, te luisteren, en anderen eerst aan het woord te laten. Hij vertelde me dat ik wat directer mocht zijn – zoals Nederlanders dat kunnen zijn – om anderen te kunnen overtuigen van mijn ideeën. Dat heeft me echt geholpen om meer van mezelf te laten zien.”

Daniel leerde ook om meer van zichzelf te laten horen: “Onze Meet-the-CEO-professor heeft me geleerd hoe ik mijn ideeën beter kan pitchen. Dat deed ze vooral door te laten zien hoe het moet: als Désirée van Gorp, hoogleraar International Business, aan het woord is, kun je namelijk niet anders dan opletten. Maar, we moesten ook een aantal pitches over onszelf doen, wat in het begin best ongemakkelijk was. Haar advies over hoe ik moet staan en hoe ik met mensen moet praten zodat ze echt luisteren, heeft me geholpen om op dit gebied veel meer zelfvertrouwen te krijgen.”

Carrièrekansen

Beide studenten wonen in Diemen. Daniel: “Gelukkig regelt Nyenrode een aantal mogelijkheden voor huisvesting, omdat het – zeker vanuit het buitenland – erg lastig is om woonruimte te vinden in of net buiten Amsterdam. In het gebouw waar ik nu woon, zitten nog 10 mensen van de fulltime MBA: we helpen elkaar, studeren samen voor examens en spreken af om spelletjes te doen of voetbal te kijken. De stad Amsterdam is ook geweldig: er is altijd wat te doen en er zijn veel interessante carrièremogelijkheden. Mijn doel is om in Amsterdam te blijven, een goede baan te vinden in de sportindustrie of in de consultancy, en ook onze reis-app weer op te pakken.”

Vittoria: “Mijn eerste droom heb ik al vervuld: studeren in het buitenland. Mijn volgende droom is om voor een internationale organisatie in Nederland te werken, in een marketingfunctie. Om het nog specifieker te maken: ik wil hen helpen om uit te breiden naar Azië, door mijn nieuw opgedane kennis over marketing, strategie en finance te combineren met mijn werkervaring in Taiwan. De connecties die ik hier op Nyenrode maak, zullen zeker bijdragen aan het vinden van de juiste organisatie voor mij!”
   

Nyenrode Nieuwsbrief

Nyenrode deelt kennis met nieuwsgierige professionals. Abonneer je op News@Nyenrode voor al het Nyenrodenieuws.